Stollsvamp

Kramtizzlan

Trådstartare
Kan någon något om detta!?
Misstänker att min häst fått det pga en spark/slag på knäleden vf?
Veterinären kommer i morgon!

Tacksam för information!!

Sv: Stollsvamp

Stollsvamp??!!

Aldrig hört talas om.
-Pålagring?
-Ansamling av vätska pga av slag?

Eller helt enkelt en stollig svamp?

Japp det var stollsvamp...(kanske något man blir hög av:))

Vet var ute idag o kikade och det var stollsvamp, Troligtvis har han fått en spark, men det kan även räcka att han legat på en sten ute... Den kan försvinna någongång eller så får vi leva med den.
Han har ju inte ont av den o den hindrar honom inte på någotvis!
Det är tydligen samma sak som piphas!

Hoppas den försvinner med tiden, fast man tänker inte på den om man inte vet om den!

Alltid lär man sig något nytt!

en häst jag hade på 80 talet fick det. Antagligen var det sadelgjorden som skavde. började som ett litet sår, sen blev det svullnad, vidare böld och sen blev hela överarmen på hästen infekterad.
Jag minns att jag aldrig hört stollsvamp innan men fick förklarat för mig att det var inflammation i en slemkörtel på armbågsspetsen.
Hon fick stå på djursjukhuset, och fick drenage och det tog nån månad innan hon blev återställd.

tur det i alla fall.
rättar mitt tidigare inlägg;
inflammation i en slemsäck skall det vara.

En regäl putttt! Stollsvampen han fick i sommras har nästan försvunnit nu! MEN igår hittade jag en knöl på bakbenet precis under virveln! På armbågen!? Känns precis likadan!

Fy känner mig orolig kan dom få stollsvamp där med?
Varför i såfall? Har ju regält med halm o så! spark kanske? Dom röjer ju en del i hagen!

Liknande trådar

Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
275
Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Freazer
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 076
Senast: Mint
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka