Stolpar av gran -hemmagjorda.

Blomskan

Trådstartare
Undrar om det finns någon här som har erfarenhet av hemmatillverkade stängselstolp?
Hållbarhet, hållfasthet, mjuka, hårda -berätta allt ni kan komma på.
Sorten jag funderar på är obarkade spetsade stolpar av gran.

Dom är inte impregnerade med något så vad är bäst att använda för detta ändamålet?

Sv: Stolpar av gran -hemmagjorda.

I ett stall var jag hängde i tonåren gjorde vi hagstolparna själva, det blev lite av alla möjliga sorters trädarter men just gran höll bäst. Min "gamla" far sa att orsaken var den att gran växer i träskmarker, vilket gör att stolparna i det håller väta bättre än andra trädarter. Snygga och prydliga staket var det, och en del av stolparna står fortfarande kvar, såhär en 10 år efteråt :)

Förr "kolade" man också den änden som slogs ned i marken, vilket betyder att man såg till att den nedre delen blev till kol, det ruttnade inte efter det. Jag har nog hört hur det gjordes men minns inte längre, en eldbrasa var iaf inblandad.

Senast ändrad:
Sv: Stolpar av gran -hemmagjorda.

Fungerar fint de. Håller mycket bra! Har haft det i alla år, pappa har tillverkat hemma av det som inte har blivit ved:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 431
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 230
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 702
Senast: Hermelin
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka