Enskild firma-oroliga frågor?*Långt*

T

thevalley

Jag har lite frågor om enskild firma.
Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och försäljning av halvblod och ponny i relativit liten skala, samt inackordering m m Vill utöka verksamheten ytterligare. Målet är 2-3 uppfödningar/år, samt lika många försäljningar samt 4-6 hästar inackorderade+lite kringaktiviteter som olika tjänster osv.
Fick vår F-skattesedel för ca ett halvår sedan. Eftersom verksamheten är mkt under uppbyggnad med bl a renoveringar, inköp av visst material samt andra kostnader kommer vi att gå med förlust i år och kanske nästa år också. Har lite frågor kring detta rent allmänt.

Vad händer rent konkret om man efter inkörningsperioden på 5 år har gjort avdrag och kvittat intäkter mot dessa avdrag och gått med förlust varje år? Blir det ett nekande från SM sida att göra fler avdrag, eller blir det nån typ av återbetalningsskyldighet?
Ett enkelt exempel: Jag renoverar samt köper material/gör avdrag för driftkostnader (betäckningar, foder, tjänster) osv för drygt 100 000kr år 2006. Säljer ex bara 1 häst för 40 000kr samt övriga intäkter 10 000kr. = Förlust 50000kr.
Anta att alla 5 första åren ser ut så här= total förlust 250000kr.
Kan ngn svara på vad som händer då efter de första 5 åren? Granskning eller annat?
Anta att jag avvecklar firman efter 5 år=Vad händer då? Återbetalning, skatteskuld eller annat?
Anta att jag säljer gården och därför avvecklar firman efter de 3 första åren-vad händer då?

Som jag förstått det på vår konsult (L*F) så är man ju personligt ansvarig för företaget och ekonomin, men samtidigt verkar det som att det enda som kan hända är att man helt enkelt gör förluster, och att det är sällan eller aldrig händer att ett företag (som redovisar intäkter men trots det inte går med vinst) blir återbetalningsskyldig för avdrag osv som godkänts i deklarationen.

Är det bara den person som är registrerad som näringsidkare som är ansvarig, eller är även sambo/make/maka/barn ansvariga ekonomiskt?

Var kan man läsa mer om dessa regler på enkelt sätt?

En paradox i sammanhanget tycker jag är det faktum att om man säljer X antal hästar per år så vill myndigheterna att man ska göra det som ett företag och inte endast som privatperson (såklart) och ha F-skattebevis (som vi har nu) men samtidigt vill man ju inte göra för stora affärer om det kan innebära risk att göra förlust som sedan leder till skatteskuld osv. Är det så kan ju ingen vettig person våga sig på att starta företag alls, man vet ju aldrig vad som händer med sitt företag. Då hade jag ju lika gärna kunnat sköta allt detta helt privat och aldrig startat företag, visst hade man ej fått denna starthjälp då, men samtidigt kanske det blir mindre oro? Men, då är det svårt att driva verksamheten som man vill, svårt att ta emot hästar, sälja, mm om man ej har F-skattebevis.
Hoppas ngn kan ta sig tid att förklara detta för mig, allt verkade så glasklart när vi var hos L*F men nu när en del utgifter blir stora i samband med stallrenovering, betäckningskostnader osv så vill man ju vara säker på att man inte tar sig vatten över huvudet.

Tack för svar på mitt långa inlägg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Enskild firma-oroliga frågor?*Långt*

Jag tycker att du ska vända dig till en revisor som kan ge dig alla svar. Se till att det är en som är van vid hästverksamhet.
 
Sv: Enskild firma-oroliga frågor?*Långt*

Vår konsult jobbar enbart med hästfrågor, men vi har ej tid bokad än på ett tag, tänkte att det vore intressant att höra rent generellt vad som gäller, visst kan jag ta det med konsult men vet att det finns flera härinne på buke som har bra koll på detta oxå.

Ingen som kan svara på ngn fråga åtminstone? Är säkert fler härinne som undrar?
 
Sv: Enskild firma-oroliga frågor?*Långt*

En bra och enkel beskrivning av många praktiska saker i samband med skatt och bokföring finns i Björn Lundéns bok "Lantbrukarboken" (http://www.blinfo.se/svtot/book.gml?subject=5&id=45). Här finns bland annat en beskrivning av hur det fungerar om man går med underskott nästan jämt.

Det finns egentligen inget som hindrar att man gör "dåliga affärer" och går med förlust. Det skattemyndigheten ställer krav på är att det ska finnas ett vinstsyfte med verksamheten. Det är här många skattemyndigheter ser hästverksamhet mer som en hobby. Under de första fem åren kan man välja om man vill kvitta förlusten mot inkomsta av annan tjänst. Det är kortsiktigt lockande att kvitta mot yjänst men man har större skatteeffekt om man kan kvitta mot framtida vinster (finns en längre tråd om detta).

Både för de första fem åren (om jag inte kvittar mot tjänst) och följande år så gäller att man får rulla underskott och kvitta mot framtida vinst hur länge som helst. Har jag en förlust från år 7 så kan jag kvitta den mot vinst år 16 och 17.

Upphör man med verksamheten så brukar det bli en "storstädning" av ekonomin på jordbruket. Ofta har man byggt upp ett dolt kapital som frigörs när man säljer ut inventarier och djur. Finns en del beskrivet om avdragsrätt för kvarstående förlust i Lantbrukarboken.
 
Sv: Enskild firma-oroliga frågor?*Långt*

Granskning råkar man som företagare alltid ut för. Skattemyndigheten är den myndighet som jag som småföretagare bara kan ösa beröm över. Några saker att tänka på när du kontaktar skatteverket. Ställ konkreta frågor - skriftligen (då kan du använda korrespondensen som bilaga i deklarationen). Formulerar alltid ungefär så här: Jag tänker göra --- och ta upp det som --- i min deklaration, är det OK? Skatteverket är INTE skattekonsulter och man kan alltså inte ställa "flummiga" frågor hur man ska sänka sin skatt eller vilka avdrag man kan göra. Har man ordning på bokföringen, svarar ärligt, klart och redigt på deras frågor så är skatteverket företagarens bästa vän. Fördelen med att alltid öppet deklarera vad och hur man gör saker när man deklarerar eller kontaktar skatteverket är att man då undviker onödiga skattetillägg.
 
Sv: Enskild firma-oroliga frågor?*Långt*

Det absolut värsta som kan hända en egen företagare är att man får gå ifrån hus och hem. Men det är absolut sista utvägen och inte så himla vanligt.
En enskild firma ägs av en person, person A. det är då A som är firman. Skattningen som görs sker som en bilaga till den egna deklarationen. Allt som ger vinst eller förlust tillfaller person A i slutändan. Får man en massa skulder så är det upp till A att betala dem, genom firmans pengar eller om de inte finns- genom att sälja något som A äger och har ett högt värde. Har ni något som ni otänkbart skulle vägra sälja om ni blev tvingade? Skriv över den på dig, om det inte är du som är firmans ägare förståss. Då kan de aldrig tvinga er att sälja det. För det är bara firmans ägare som är skyldig till att stå för alla skulder.
Går det åt andra hållet, en stor vinst så kommer skatten. Skatten står i ägarens namn, alltså är det A som ska betala den(givetvis med firmans kapital). Allt som blir ett överskott i firman blir ägarens tillgångar. men man låter dem ju sitta som en buffert för framtida händelser.
Det man bör tänka på när man startar firman är att ha en bra och hållbar affärsidé, minimera alla kostnader; ta inte ut en megastor lön. Låt dem sitta i firman, ta ut så man klarar varje månad. När man sedan fått snurr på det hela- ja då kan man väl unna sig den där superbt snygga sadeln som jag så gärna skulle vilja ha till min häst:d . Jag förstår att ni måste bygga ut både dittan och dattan för att få plats, men går det att ta en bit i taget? Att den första tiden kanske går ut på att bygga upp palatset, få ett bra namn och gå plus minus noll?
Man måste våga för att vinna!
Lycka till!
 
Sv: Enskild firma-oroliga frågor?*Långt*

Jag skall svara på några av dina frågor.


Kan ngn svara på vad som händer då efter de första 5 åren? Granskning eller annat?
Man blir granskad vid varje deklaration.

Anta att jag avvecklar firman efter 5 år=Vad händer då?
Ingenting särskilt.

Återbetalning, skatteskuld eller annat?
Det beror på om det blir vinst på försäljningen i samband med avvecklingen.

Anta att jag säljer gården och därför avvecklar firman efter de 3 första åren-vad händer då?
Om du gör vinst på gården så får du skatta för den.

Börja med att läsa Broschyrerna på Skattemyndighetens hemsida.
Det finns sådana som deklarationshjälp.
Jag rekommenderar att börja med:
Hobbyverksamhet.
Enskild firma.
Lantbruk.

Om man tar dem i den ordningen, så blir det lättare att förstå.
De finns som PDF gratis att ladda ner.
 
Sv: Enskild firma-oroliga frågor?*Långt*

Tack alla för jättebra svar, hade det mesta på känn men det är skönt ibland att få höra allt från ngn annan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 862
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 490
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp