Stopla hage i träd?

Sv: Stopla hage i träd?

Det får du inte göra utan markägarens tillåtelse. Har du det är det ett bra sätt att stängsla så länge man flyttar isolatorerna efter något/några år så de inte växer in i trädet.

Det får du inte göra utan markägarens tillåtelse. Har du det är det ett bra sätt att stängsla så länge man flyttar isolatorerna efter något/några år så de inte växer in i trädet.

Att säga att det är ett bra sätt att stängsla är nog inte med sanningen överensstämmande! Förutom risken att kvarglömda trådar växer fast i träden (vilket gör det dem värdelösa och också mycket farliga att sätta motorsågen i) så savar ofta träden så att isolatorerna kortsluter, det är även svårt att röja längs stängsel stängslade i träd. Enligt min högst personliga syn så är stängsling i träd inget man ska rekommendera, ska man bara göra en tillfällig hage så är det bättre med plaststolp och "riktiga" stolpar i hörnen.

Oj vad jag undrade vad rubriken betydde! Läste nog onödigt noggrant tror jag...:D

Senast ändrad:

Har du det är det ett bra sätt att stängsla så länge man flyttar isolatorerna efter något/några år så de inte växer in i trädet.

Kommer man åt med att stängsla med distansisolatorer.

*kl*

Men jag tycker det är nödlösning att stängsla i befintliga träd. Ser ofta illa ut med tiden och blir sällan helt bra. Men ibland tar jag till det då jag inte får plats eller helt omöjligt att få ner en stolpe på bra vis.

Gira :banana:

Usch jag tycker verkligen inte om när folk spikar i träden. Ser fruktansvärt illa ut. Dessutom måste man hålla på och flytta isolatorerna så att dom inte växer in i träden. Så i längden skapar det bara mer jobb!

Jag har gjort det på landet, eftersom det bara är 5-10 cm matjordslager och sen ren hällmark = näst intill helt :devil: omöjligt att få ner stolp... Ibland har nöden ingen lag.

*kl*

Jag har fått gjort det på ett par ställen i min hagar. Det har suttit i 3 år nu och det ser fortfarande ut som när jag gjorde det. Jag har inte kunnat få i stolpen där, men det växte lämpliga träd precis där istället ;).

Som flera sagt är det inte bra för den som sen ska ta reda på virket om det finns gammalt stängsel el isolatorer fastvuxet i trät.
Det ger också ökad risk för röta varvid man kanske förstör rotstocken som annars kunde blivit timmer = ekonomisk förlust för den som säljer trädet till avverkning.

Om jag måste stänga vid träd binder jag fast en stolpe mot trädet o skruvar/spikar i den!

Lotta

Jag har gjort det på tre ställen helt enkelt därför att trädet stod så lämpligt till och jag var i lite tidsnöd. Tanken är att såga ner träden, träden måste ner, men jag äger ingen motorsåg så det får vänta till min morbror har tid att komma med sin motorsåg, det ena trädet är redan så gott som dött i alla fall. Hagen ska också utökas nästa år men det behöver röjas ännu mer samt flytta en del sten och jag hann inte med det, det viktigaste var att hästarna fick beta av det mesta av hagen i år

Skruven/spiken sitter då i brädan, inte i trädet. Brädan i sig är ju bunden i trädet med rep/snöre/vajer :)

samma här, har skruvat isolatorer i björkarna och det har fungerat utmärkt! tror inte träden tar skada av en pytteliten skruv. det är dessutom mina egna träd. träden är superbra för dom gör så att man kan dra åt tråden ordentligt, mkt mer än vad man kan med stolpar.

Skruven/spiken sitter då i brädan, inte i trädet. Brädan i sig är ju bunden i trädet med rep/snöre/vajer :)

åhh haha pucko-jag :rofl: Läser för fort, missade den viktiga detaljen att man BINDER fast brädan i trädet!

Har bara sett folk spika fast själva brädan också i trädet, så jag tog förgivet att det var så hon menade.

Med markägarens tillåtelse får man göra så.

VIKTIGT är att man aldrig skruvar fast isolatorerna direkt i trädet, gör man det så växer såväl trådar som isolatorer in i trädet vilket gör att det "läcker" ström och träden blir svåra att använda till ved/virke.

Det rätta sättet är att spika fast (inte skruva) en brädbit utanpå trädet och sedan skruvar man fast isolatorerna i brädbiten.
Efter några år tar man en vända med kofoten och bänder loss brädbitarna från trädet och spikar fast dom igen, då kan stägslet anpassas efter hur träden växer.

Vi har satt långa isolatorer i tre träd i våran hage och det har aldrig varit några problem. Dom har suttit där i 14 år och träden har inte tagit någon skada alls. Dock så har vi isolatorer som sticker ut 10 cm från trädet så det kan inte växa in. Och att träden skulle blöda, alltså ge ut vätska har vi inte sett alls.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 714
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 266
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 642
Senast: 13579vas
·
Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka