Stopla hage i träd?

Sv: Stopla hage i träd?

Hej!

Nu måste jag som är utbildad trädgårdsmästare/arborist få svara lite.
Du skadar inte ett fullvuxet träd genom att skruva något i det förutom om du använder isolatorer med koppar i (det hade man förr för att ta död på träd enligt sägen). Den lilla skruv som sätts in har ringa betydelse för trädets näringsupptag etc. Jämför gärna med vad träd utsätts för när du beskär dem, exv äppelträd som årligen blir stympade. Det lilla hålet läker igen, men sårskorpan som blir, kommer återbildas väldigt sakta.
Undvik att sätta isolatorer i björkar/lönnar under vinter och vår då de savar som mest, det kan bli rinnigt och kladdigt. På sommaren är det inte samma problem. Att träden kan förblöda pga detta är dock inte sant, däremot så är sav lite frätande på barken. Om det rinner ut mycket sav kan barken under såret/hålet skadas och då blir det röta just där, och det kan i sin tur skada trädet.
Så långt om träden.
Jag skulle dock aldrig spika eller skruva något i träden om de i framtiden ska sågas till eget virke eller ved. Lämnar man till sågverk har de oftast en magenet som upptäcker skruvar/spikar i virket, så katastrof är det nog inte men jäkligt irriterande. Jag själv använder träplugg om jag ska sätta upp något i träd, exv fågelholkar. Kanske något för elstängseltillverkare att börja fundera på....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 714
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 266
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 642
Senast: 13579vas
·
Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka