Stopp i avlopp varje vår

Mitt hus blev långsamt i avloppet när min förra hyresgäst bodde där. Han ringde ut Swoosh som kom och spolade. Sen dök problemet upp igen 3 v senare, då gick Swoosh ner med kamera och sa sen att det var med på topp 10 det sämsta de sett.

Jag fick filmen på USB och det var praktiskt när vi sedan anlitade en firma för att byta avloppet i fråga.

Så att kolla med kamera kan vara en väl värd investering.

+1 på den. Efter ett par stopp gick de ner med kamera. Visade sig vara fullt med rötter som växt in. Det sitter en kamera kvar därnere, det gick inte backa ut den.

Ja nytt avlopp är beställt...
 
Jag har jobbat/jobbar för ett företag som bla sysslar med spolning av avloppsrör. Gubbarna som kör spolbilarna avråder starkt från alla typer av medel som ska "rensa upp", kokande vatten i köksavlopp är ok, allt annat ska man hålla sig ifrån. Har man återkommande problem så brukar vi rekommendera filmning, som tidigare nämt i tråden så kan rötter o dyl ofta ställa till återkommande problem (eller att de boende fortsätter spolar ner olämpliga saker, typ döda råttor:angel:)
 
Troligen börjar marken efter tvåkammarbrunnen att bli igensatt. Det gör att vattnet inte hinner rinna undan när det tränger in mycket markvatten. Om det blir helt täppt (vilket kan hända) kan ni få en ”bajsfontän” ur toan om ni har riktig otur 😉.

Det har varit förbjudet sedan 60-talet med tvåkammarbrunn för WC så ännu smarta börjar ni planera för en ny avloppsanläggning. :angel:

Och en sak till. Sådana ”upprensande” lösningar får ABSOLUT INTE användas i en enskild avloppsanläggning. Det tar död på alla bakterier som ska käka upp näringsämnena, så ni kan snarare förvärra problemet med det. I enskilda lösningar får inga starka kemikalier komma ut. Det är döden för reningen. :)
 
Husägande är som en utbildning - ju mer man lär sig ju mer förstår man att man har kvar att lära sig!

Ett sätt är med att avlasta avloppet lite - måsten man ha toalett som är beroende av avlopp tex. I en del kommuner minskar då även kraven på nytt avlopp. Kan vara ett sätt att få lite mer respit för åtgärd åtminstonne.

"Biologiskt avloppsrens" gick förut att köpa på Konsum går att prova med. Luktar lätt fan i huset första veckan men varteftersom det börjar göra sin nytta så blir det inte så farligt sen.

Något som heller inte är så bökigt men väl lite äckligt och slabbigt göra är att rensa vattenlåsen, nu skulle ju stoppet vara längre ner, men kan vara värt att göra ändå.
Eftersom det är på våren det sker är det högst troligt inte alls stopp utan bara fullt med smältvatten i brunnarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 373
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp