Stoppa om bomlös sadel?

Balahé

Trådstartare
Är det någon som gjort det?

Då tänkte jag främst på Star Trekk, de som inte är permanentstoppade. Jag har en Dressage som är ett par år och jag har till och från tänkt på att stoppa om den. Visst borde det gå?

Tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter.

Sv: Stoppa om bomlös sadel?

Jag vet inte om det är möjligt att stoppa om en ST-sadel, men det borde gå. En sadelmakare kan öppna sadeln i framvalvet (en söm som sprätts upp) och titta på det. Det krävs ju att det finns hål i bossorna, att stoppa in/ta ur stoppning igenom.

Rent tekniskt sett är det inge problem för en sadelmakare att öppna bossorna och stoppa om dem, frågan är väl bara om det finns någon sadelmakare som skulle ta sig an jobbet. Konstruktionen är ganska annorlunda, inte säkert att det går att stoppa om på samma vis som på en bomsadel.

Har nyss stoppat om min startrekk island. Inga problem alls. Lämande in den till s*delmagasinet i sthlm och fick tillbaka den två veckor senare. Fick kanalen breddad lite bak också. Kostade för mig 800:- inte alls farligt.

Hugger sista knappen.

Tack för all svar. Då fungerar det alltså, precis som jag trodde. Skall nog ta och kolla upp det där lite mer. Precis som jordgubben skriver så sätter sig stoppningen en del.och kan behöva "fluffas upp":D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 473
Senast: skiesabove
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka