Stor hingst - litet sto

M

mxz101

OBS Detta är en teoretisk fråga, inget verkligt fall. Men jag har funderat på vad som händer om en stor hingst betäcker ett litet sto, alltså med extrema skillnader. En ardennerhingst rymmer och betäcker ett ponnyföl? Kan det ske? Tillåter stoet det? Kastar hon fölet eller riskerar hon att dö vid fölning? Kommer fölet anpassa sig till mamman och sen i raketfart växa om?
Jag har aldrig läst att något sådan hänt, inte med såna extrema skillnader. Någon som vet, inte gissar!
 
Det har hänt fler än en gång att sådana betäckningar gjorts både medvetet och tjuvbetäckning. Förvånansvärt ofta så tycks det iaf gå bra...
Jag hörde nyligen talas om en ponny inte allt för långt ifrån där jag bor som är C-ponny. Hennes mamma är shettis och pappan halvblod ! Tjejen som äger henne har tydligen mamman också och hade medvetet betäckt sin shettis med en liten halvblodshingst. Vansinnigt enligt mig.

Nu kan jag ju tillägga att jag inte VET att hon avsiktligen gjort betäckningen utan det har jag bara hört av andra...
 
Som jag har förstått det så anpassar sig fölungen efter mammans storlek. Fast när det gäller de riktigt små ponnyraserna är det VÄLDIGT dumt att chansa eftersom risken för komplikationer är stor även med en liten hingst.
 
För länge sedan när frågan kom upp i ett samtal då jag pratade med någon på flyinge(har ingen aning om hur vi kom in på det)...så sa hon att fostret anpassar sej alltid till mamman....

...när fölet är fött brukar det växa ganska snabbt i storlek om fadern är så pass mkt större....

...riskerna med litet sto och stor hingst handlar mest om riskerna runt själva betäckningen...alltså stoet kan spricka sönder....

...handlar det om semin så ska storleken på föräldrarna inte ha någon betydelse alls alltså...

...så sa de till mej i allafall... ;)
 
Har själv varit med och sett ett ponnyföl som varit förstort och suttit fast i mamman.(stor pappa o liten mamma) Det var hemskt då varken sto eller föl klarade sig.

Jag har hört att OFTAST anpassar sig fölet till stoetsstorlek och växer sedan, men alltså inte alla gånger......vågar man chansa då?!

/Wera
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 828
Senast: ginnies
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 594
Senast: Görel
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 607
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp