Stor hönsras???

Nenneh

Trådstartare
Hej
Jag funderar på vad den stora hönsrasen heter för nu har vi haft både sparvhök å duvhök här på besök å tagit lite hönor :(
Så nu tänker jag byta ut till en STOR hönsras så jag får behålla mina kära höns.
Å sen tycker jag dom stora är så fina MEN jag vet inte vad rasen heter :(
Så finns det någon här som har koll på vad den rasen heter???

Tacksam för alla svar :laugh:
 
Sv: Stor hönsras???

Undrar om det finns någon så stor hönsras.
Duvhöken var här i förra veckan och klippte gammeltuppen, och han var stooor. Dock kunde den inte flyga iväg med bytet, utan satt i tre dagar och kalasade på kroppen.

Sparvhöken tror jag däremot inte är något hot mot höns, i vart fall inte "normalstora". Våra bryr sig inte om sparvhöken, även om den sitter i ett träd ovanför huvudet på dom.

Frågan är om dina hökar är stationära eller far förbi på väg till häckningsområde. Dom hökar vi hittills råkat ut för är sådana som tar ett byte på vägen s a s, så vi slipper dom resten av året.

LIA
 
Sv: Stor hönsras???

vet inte vilken stor hönsras du menar men brahma är ju ganska rejäla (och mysiga :love: ), tupparna når mig en bra bit upp på låret. Annars har jag hör att en del har aggressivare hönsraser som kan försvara sig, vet inte om det stämmer men det är värt att kolla upp i alla fall!
 
Sv: Stor hönsras???

Jag har Brahma, i ett par färger. Dom har rovfåglarna pillat bli. Dom blir stora, men en riktigt hungrig rovfågel kan nog ge sig på dessa med, men inte som förstahandsval.
 
Sv: Stor hönsras???

Dom blir stora, men en riktigt hungrig rovfågel kan nog ge sig på dessa med, men inte som förstahandsval.
Det är ju inte riktigt så att duvhökarna flyger från gård till gård för att kolla storlek på hönsen. :laugh:
I mitt fall nu senast, så tog höken alltså den största individen i hönsflocken.

Med tanke på hur höken slår sitt byte, tror jag inte att någon tupp/höna hinner bjuda på kamp.

Har man "stannhök" som återkommer och slår höns, finns bara två val om man vill behålla sina höns. Antingen hålla dom instängda i en rejäl hönsgård, eller så skjuta höken. Tyvärr.

LIA
 
Sv: Stor hönsras???

Brahma, Orpington, Stor Kochin och Jersey jätte är några exempel på bjässar till fåglar.

Bilder:

Jersey Giant: http://www.ansi.okstate.edu/poultry/chickens/jerseygiant/BLKJG.jpg

Brahma: http://www.feathersite.com/Poultry/CGA/Brahma/BRKBrahma.html

Kochin (stor): http://www.feathersite.com/Poultry/CGA/Cochins/BRKCochinStd.html

Orpington: http://www.feathersite.com/Poultry/CGK/Orps/BRKOrps.html

Tror dock inte att de är säkrare för hökar än de mindre... Stora tunga raser är väldigt som det låter ja, tunga och långsamma. Så snarare ett lätt byte än en mindre lätt som håller vakt (vilket jag upplevt att mina tyngre inte gör lika mycket).
 
Sv: Stor hönsras???

Har man "stannhök" som återkommer och slår höns, finns bara två val om man vill behålla sina höns. Antingen hålla dom instängda i en rejäl hönsgård, eller så skjuta höken. Tyvärr.

LIA

Och eftersom man inte får skjuta duvhökar (då de är fredade och fångst endast får bedrivas vid vissa fasananläggningar eller liknande efter tillstånd från länsstyrelsen) eller sparvhökar så hägnar man in hönorna ;) I alla fall om man inte vill göra sig skyldig till jaktbrott..

Källa: jägareförbundet
 
Senast ändrad:
Sv: Stor hönsras???

Läste om någon som gjorde så att när en hök återkom flera gånger i rad så stängde den in hönsen helt i några dagar.
Tillslut så ledsnade höken på att leta mat där eftersom det inte fanns något och flög iväg.
 
Sv: Stor hönsras???

Det funkar inte här..

Hökaset gillar mina ankor, och även om dom är instängda i månader så hittar han dom så fort dom är ute igen.. Hittills 4ankor och en höna under vintern, har han smaskat i sig.

Jag kan säga att om jag får tag på den så lär inte den flyga nåt mera iaf.. :devil:
 
Sv: Stor hönsras???

Det hänger på om höken är på genomresa eller stationär. Boar den i din närhet så återkommer den och kollar efter mat. Precis som den gör även om det inte skulle finnas folk och höns i dess revir.
Som tur är har vi inga bofasta duvhökar i närheten, däremot sparvhök och ormvråk bl a, men dom går inte på hönsen.

LIA
 
Sv: Stor hönsras???

Boar den i din närhet så återkommer den och kollar efter mat.
LIA



Men det tror jag delvis beror på hur man bor. Jag som ex bor lite mer öppet , med andra nära grannar, ja, då kommer de nog bara om de är riktigt hungriga.
 
Sv: Stor hönsras???

Den pejlar av sitt jaktområde regelbundet för att hitta byte, och hur du bor spelar mindre roll. Snarare är det nog till fördel för höken om det inte är för tätvuxet.

Hökar plus deras ungar lär vara konstant hungriga dom närmaste månaderna. :d

LIA
 
Sv: Stor hönsras???

Hej fick åka å köpa en ny tupp i måndags för mina andra blev överkörd av en fartdåre :mad:
Så ja frågade fågelmannen om han hade nån stor tupp för jag såg bara hans dvärghöns å dom tupparna va lite mindre än mina höns :D
Å då visar han mig en vacker blandning (skånsk blomme å något mer)
Å ja ble stört kär så han följde med hem
Här är en bild på han

Hönorna gillade han men inte gåsen å kalkonen men det går bättre å bättre för varje dag nu ;)
Ska iväg å köpa en gås till å en kalkon till å några fina hönor jag såg där jag köpte tuppen och det är större hönor oxå :p
Återkommer men foto på dom sen
Ang det m hökarna så vet ja inte om det är förbidrivare eller par som bor här i närheten o vet jag har höns:confused:
Men hoppas det bara är förbridrivare :D

Ha en fortsatt trevlig dag ska ut å njuta lite i solen innan vi ska köra :D
 
Sv: Stor hönsras???

KL
Höken hos oss lyckades inte få med sig en av våra maranhönor. Däremot så fixar örnen det:cry: Ibland sätter vi en hund på tomten kopplad som kan hålla rovfåglarna borta från hönsen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 072
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 792
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp