Stor hund bits. Vems fel?

Som svar till ovan inlagg:

Jo en hund kan saklart ha psykiska problem. Men det ar inte sa vanligt och i de flesta fall dar hunden har beteendeproblem ar det ju pga att den inte far sina psykiska och fysiska behov tillfredsstallda. Skulle ovan namnda hund raka ha just ett psykiskt problem vidhaller jag dock att munkorg inte borde betrakts som "the final solution so we can all go home and forget about this".

Munkorgen i sig skadar inte hunden fysiskt nej, men en hund som har ett sadant har beteende har ju nagon typ av problem. Att satta pa munkorg hjalper ju inte hunden med sitt problem. Min tanke ar att anvandning av munkorg for att maskera ett problem, utan att gora ovrigt for att ta reda pa och hjalpa med problemet - det ar grymt.

Som sagt, jag ar inte emot att ha munkorg for att halla sig sjalv och andra sakra -medan- man jobbar med/utreder problemet. Jag fick dock intrycket av denna trad att agaren inte uttryckt storre intresse for att rehabilitera hunden, darfor tog jag upp det.
 
Som svar till ovan inlagg:

Jo en hund kan saklart ha psykiska problem. Men det ar inte sa vanligt och i de flesta fall dar hunden har beteendeproblem ar det ju pga att den inte far sina psykiska och fysiska behov tillfredsstallda. Skulle ovan namnda hund raka ha just ett psykiskt problem vidhaller jag dock att munkorg inte borde betrakts som "the final solution so we can all go home and forget about this".

Munkorgen i sig skadar inte hunden fysiskt nej, men en hund som har ett sadant har beteende har ju nagon typ av problem. Att satta pa munkorg hjalper ju inte hunden med sitt problem. Min tanke ar att anvandning av munkorg for att maskera ett problem, utan att gora ovrigt for att ta reda pa och hjalpa med problemet - det ar grymt.

Som sagt, jag ar inte emot att ha munkorg for att halla sig sjalv och andra sakra -medan- man jobbar med/utreder problemet. Jag fick dock intrycket av denna trad att agaren inte uttryckt storre intresse for att rehabilitera hunden, darfor tog jag upp det.

Jag förstår dina tankar runt munkorg (men nu svarade du ju lite allmänt så förstår att den biten inte var riktad specifikt till mig) och jag håller med om att det inte borde ses som en lösning men jag ser inte munkorgen i sig skulle vara något problem för hunden men ett olöst problem är det.

Anledningen till min fråga var bara att det i ditt första inlägg fick jag intrycket av att du inte ansåg att en hund kunde ha psykiska problem och eftersom moster fick avliva sin hund igår pga av extremt mystiska beteende trots att hunden användes till fårvallning mm men hunden kunde trots detta oprovocerat hugga och göra utfall mot folk detta pga av rädslor som gjorde hunden extrem opålitlig så efter ett kraftigt utfall mot ett barn (som inte var i närheten av hunden) ansåg ägaren tillslut att det skulle varit en för lång och osäker rehabilitering så tyvärr togs det svåra beslutet. Moster hade haft hunden sedan den var valp, hon hade inte varit med om något dramatiskt och har aktiverats dagligen hela livet men rädslorna var medfödd och de konstiga beteendena följde som ett brev på posten.
Men håller även med om att oftast så handlar felbeteenden om någon typ av understimulering eller felbehandling men man har naturligtvis många tankar just nu vilka möjligheter som funnits annars för just mosters hunden och vilket liv den kunde ha fått.
 
Haller helt med om det, det finns inte mycket vi vet annu om det psykiska, det ar en ung vetenskap. Det enda man vet ar att det spelar in mycket sa jag tror absolut pa att det finns fall dar nagot ar knas i hjarnan. Om man gjort allt men det inte funkar far man ju sjalv ta stallning till det, vet en som hade en hast som visade ganska typiska schizofrena drag men en sadan diagnos kan ju inte stallas pa hast t.ex.

Oftast ar det dock agaren osm ger hunden problem, inte tvart om sa det kanns synd att hunden blir den som per automatik blir lidande. (och ev. ovriga som hunden ger sig pa)
 
  • Gilla
Reactions: Is
Hej, jag kan inte den juridiska biten, men hade det gatt lagre an sahar och nagon skadats hade det tyvarr gatt ut over hunden. Den hade troligtvis da avlivats och den verkliga boven - agaren- hade kommit undan.

Tvart emot manga tycker jag munkorg ar grymt och bor endast anvandas under beteenderehabiliteringsprocess under en kort tid. Det bara doljer problemet sa agaren inte behover bry sig mer och verkligen t tag i problemet.

Ar hunden helt fysiskt frisk ar detta beteende ett tecken pa en hund som inte far det den behover i vardagen. Tror de flesta kan halla med om att en frisk och aktiv hund inte bor bete sig sahar savida det inte finns allvarliga brister i dess hantering.

Visst munkorgen kommer skydda omgivningen, det ar bra. Men det orsakar stress for hunden och det ger -agaren- en ursakt till att inte reda ut varfor hunden inte ar harmonisk till att borja med. Tyvarr!

Fast ingen har väl påstått att munkorg är lösningen på problemet? En hund med denna problematik ska självklart behandlas för den problematiken, men under tiden måste man skydda omgivningen. Antingen låter man ingen utomstående träffa hunden eller så har man munkorg på den när den kommer vistas bland folk den inte känner och riskerar att hugga.

Hunden ska vänjas vid munkorgen på ett sådant sätt att den inte blir stressad av den.

Att skydda omgivningen är inte bara bra. Det är något du enligt lag skyldig att göra.
 
Det beror kanske på var man bor, jättebra om polisen reagerar om någon anmäler, Hos oss var det inte så och då hade huden även perforerats och det skedde inte på hundens tomt....

I min farmors bostadsområde är det två Amstaffs (tror jag, hon är dålig på att beskriva hundar haha) som har bitit ihjäl en Chihuahua, bitit en hund så den fick åka till akuten (Siberian Husky korsning) och bitit flertalet människor och andra hundar. Alla har anmält (vad jag vet, är iaf säker på att Huskyns ägare samt Chihuahuans har anmält) och polisen gör ingenting alls. Hundarna bor där fortfarande, inte ens koppeltvång eller munkorstvång!
 
Frågeställningarna som dykt upp berör olika rättsområden. Den skadeståndsrättsliga frågan är civilrättslig och där är ansvaret strikt. Därefter har vi två offentligrättsliga frågor inom straffrätt och förvaltningsrätt. Det är viktigt att hålla isär dessa när frågorna besvaras.

På det skadeståndsrättsliga området är ansvaret strikt vilket innebär att den som innehar det farliga objektet, i detta fall en hund, är ekonomiskt ansvarig för de skador hunden orsakar. I lagtexten är det ägaren eller innehavaren som har ett strikt ansvar. En talan kan alltså också riktas mot en innehavare vilket skulle kunna vara en hundvakt.

Frågan om anmälan till polisen har två dimensioner. Först den straffrättsliga frågan om ett brott har begåtts. För att ett brott ska ha skett krävs det förutom att rekvisiten i ett straffbud är uppfyllda också antingen uppsåt eller oaktsamhet till rekvisiten. Denna talan borde rimligtvis riktas mot hundvakten men det kan vara svårt att stödja att ett brott har begåtts.

Den andra delen är den förvaltningsrättsliga. Här kan polisen meddela förelägganden, förbud, ta beslut om omhändertagande och meddela hundförbud. Det är möjligt att polisen kan agera i den förvaltningsrättsliga frågan, det är omöjligt att svara på då det inte finns något konsekvent beslutsfattande från myndigheten.
 
Som jag tolkar det så är det här mer fråga om en hund som inte fungerar i samhället o ägaren visste om det. Klart ägaransvar o enligt min menig avlivningsfall!
PL
 
Riesenschnauzer.

Ja, hunden har hela livet varit instabil, både hos tidigare ägare och nuvarande.
Jag hade personligen inte vågat ha kvar en sådan hund, men det är inte mitt beslut att ta i den här situationen.
 
Riesenschnauzer.

Ja, hunden har hela livet varit instabil, både hos tidigare ägare och nuvarande.
Jag hade personligen inte vågat ha kvar en sådan hund, men det är inte mitt beslut att ta i den här situationen.

Hur gammal är hunden? Har de ens försökt att arbeta bort problemet?
 
Två och ett halvt år gammal. Jag vet inte riktigt hur/om de har jobbat. Hunden har bott i nuvarande hem sen i julas, fokus låg vad jag vet på att vovven skulle bo in sig och bli trygg.
 
Två och ett halvt år gammal. Jag vet inte riktigt hur/om de har jobbat. Hunden har bott i nuvarande hem sen i julas, fokus låg vad jag vet på att vovven skulle bo in sig och bli trygg.

Personligen tror jag inte denna hund har lynnesfel. Dess beteende later ganska typiskt for rasen, och detta ar en ras som ar mycket mer kraftfull an folk tror. De ar "territorial" och reserverade mot framlingar, livliga och intelligenta. Allt kring denna hundras sager at de behover starkt ledarskap och aktivering annars har de stor potential att bli aggressiva. Alla hundar blir ju otrygga utan en viss sakerhet och ledarskap fran dess agare, men till skillnad fran vissa som blir radda och aggressiva blir denna ras mer utagerande och kontrollerande. Territoriebeteendet tar liksom over och hunden vill kontrollera sin omgivning vilket gor att den inte ar tillmotesgaende mot framlingar.

Undrar hur den beteer sig hemma i familjen.

Hur behandlar den dig?
 
I familjen är han snäll, så även mot mig. Men det krävdes lite tid innan han accepterade mig helt. Nu är vi kompisar. Mm jag är också inne på att han behöver mer aktivering.
 
Nja, polisen ser ofta ganska allvarligt på fall där hundar gått till angrepp mot människor. Det finns hundar som blivit omhändertagna av polisen för mindre allvarliga incidenter än denna...

Tyvärr så har jag en annan erfarenhet, men det varierar säkert rätt mycket beroende på polisens tid och resurser.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 679
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 097
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 722
Senast: citrus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 320
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp