Stor mage men inte fet?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare janta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 308
J

janta

Vad ska jag ändra på? Hösilaget har en kvot på 6,25 och en TS halt på ca 70-75. Han har fri tillgång och äter MYCKET och det är bara buken som blir stor inte hullet. Han är heller inte tunn men det ser fult ut. Jag varken kan el vill ändra på fri tillgång för han mår så bra i huvudet nu. Kan han behöva en högre kvot?
Ifs var buken stor i somras med:angel: men då var även hullet...stort...:angel:

Sv: Stor mage men inte fet?

Han har väl proteinbrist...tycker det låter som det i och med stor buk. Äter hästen bara hö ? Vad är det för häst ?

En annan tanke... Hur är det med bukmuskulaturen? Krävs bra med magmuskler för att hålla ihop tarmpaketet.

Ja, tänkte på det också. Ser magen lika stor ut under arbete (trav/galopp)? Ifall den ser mindre ut när magmusklerna arbetar, är det nog helt enkelt tarmpaketet som är stort, och svårt för (otränade?) magmusklerna att hålla ihop.

Han äter väl mycket som tar mycket plats i magen. Du kan ju prova att sätta honom på högra kvot, vissa hästar behöver ju det. Har en likadan själv.

Kan det vara så att han trots den stora mängden inte får i sig tillräckligt med Mj?
//marti

:o njaa...bukmuskler ja... han har vilat en längre tid. Säkert därför magen är stor. Tänkte inte på det.

Han stoppar i sig 10 kg/natt så jag antar att han äter lika mkt på dagen. Det ger ett MJ på 125 och han är ett litet varmblod på ca 145 som vilat en längre period.
Och aktiviteten i hagen består för hans del att gå mellan hö och vatten. En sträcka på ca 4 meter.
Nu har han så sakteliga börjat motionera igen.

Jag tror att hästen kanske behöver en något högre kvot än vad han får av grovfodret. Testa!
Och träning förstås - så länge han är otränad och går på fri tillgång så ser dom nog mer eller mindre ut som du beskriver honom.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 632
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: elle12
·
Foder & Strö Sedan november 2011 har vi fodrat våra hästar med horsehage. Dels pga av att vi inte har varken förvaringsplats eller möjlighet att...
Svar
2
· Visningar
1 063
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 879
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka