Stor "sadelsits"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 344
M

Mie

Så har jag äntligen hittat en sadel som ligger bra på hästen. Problemet nu är att själva sitsen för mig känns stor. Finns det något att "fylla ut" sitsen med så jag sitter stadigare? Dessutom är den väldigt hal. Är det bara helskott som gäller då eller finns det andra knep att ta till?

Sv: Stor "sadelsits"

Tack för svaret. Funderade själv på om det kunde hjälpa. Någon som testat?

varför inte köpa en sadel som passar både dig och hästen?? Det är väl bara att köpa en sits storlek mindre!

Skulle inte tveka att köpa en ny perfekt (för både mig och hästen) om det vore min häst. Hästen ifråga skall jag bara ta hand om i sommar och jag har äntligen hittat en begagnad, billig som passar hästen, vilket jag anser är prio 1.

Gelsits mycket bättre för rumpan. Ligger slätt och fyller ut bra. Fårskinnet kan bli knöligt och det är inte skönt.

Om du inte trivs med gelsitsen så kan du ta en rumpvärmare i tedddy. Du kan be sadelmakaren om "foam" som det heter, vilket är det är det skum som finns inne i sitsen, det kan raspas med en surf och formas och klistras fast i rumpvärmaren så du får en lössits att ha ovanpå

Voila - billigare än ny sadel

och sadeln måste ju passa hästen först

Är det mycket varmt ute blir det gärna lite väl "fuktigt" och klibbigt i rumpan med gelsits.

Då är en riktig fårskinnssits bättre eftersom det är svalt på sommaren och varmt på vintern.

På vintern har vi gelsits med fårskinnssits uppepå.
:love:
På somrarna tar vi bara bort gelsitsarna...

Jag har en gelsits i en av mina sadlar som är lite för stor för mig, tycker det funkar bra!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka