Stora bettringar?

Rosenblad

Trådstartare
I framförallt galopp- och polosport har hästarna väldigt stora bettringar. Vad beror det på och vad ger det för effekt?

Stora ringa har fördelen att de inte glider in i hästens mun lika lätt om man tar ett kraftigt ledande tygeltag. Samma effekt som bettplattor har, alltså.

Men jag vet inte varför de gärna har såna i just de sporterna, är inte så insatt i hur de rider...

Lägger till en fråga också: Varför har galopphästarna ofta (?) så långa bett?

Precis som pinky skrev så fungerar det lite som bettplattor. Min ponny har det därför i alla fall, nog för at han är hopponny, men så är det. ;)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 982
Senast: Görel
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
398
Hundhälsa Hej! Vi har börjat ge vår 11-årige labrador librela då han haft svårt att resa sig och varit väldigt stel. Efter första injektionen...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: MissFideli
·
Utrustning Ska beställa ett EquoIQ stalltäcke, hur är storleken på dem? Har hört att de är stora? Min häst har 140 på Amigo stalltäcken och 145...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka