Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Numera? SSPKs raser har fått koras väldigt länge, minst sedan 80-talet.
Det behöver inte heller vara klubben själv som anordnar utan de är välkomna på "vanliga" korningar. Litet förtydligande bara :)
I början var det bara brukshundar som kunde koras. Sedan blev en vice SKK-ordförande ihop med en schnauzeruppfödare. Han var mentaldomare, och lobbade igenom att SSPK-raser också skulle kunna koras. Efter några inofficiella "provkorningar" blev det officiellt 1989 (?).

Korningen är ju egentligen till för att sortera ut lämpligt avelsmaterial för tjänstehundar. Urvalskriterium ett är ju att hunden fungerar som tjänstehund sjäv. Eftersom det krävs mycket tid och jobb för att utbilda även en mycket lämpad hund, (min hund är korad på fina poäng och rolig att jobba med. Ändå behöver man träna mycket för att få uppflyttningsresultat. ) Därför skulle uppfödare kunna meritera och sortera ut avelsdjur utan arbetsmeriter.

Jag tycker att det jättekul med korade pinschrar och schnauzrar, men de har ju aldrig varit aktuella som tjänstehundar.
 
Det är jättesvårt att få plats på MT även med bruksras så i praktiken tror jag det är väldigt få icke-bruksraser som får vara med :)

Beror på var man testar. Åker man till SBK här så är det omöjligt. Men Schäferklubbarna har ofta tomma platser eftersom man ofta beskriver kullar och det är sällan alla i en kull deltar så då blir det ströplatser kvar. Men det är sällan folk med annan ras tänker på att kontakta Schäferklubbar.
 
I början var det bara brukshundar som kunde koras. Sedan blev en vice SKK-ordförande ihop med en schnauzeruppfödare. Han var mentaldomare, och lobbade igenom att SSPK-raser också skulle kunna koras. Efter några inofficiella "provkorningar" blev det officiellt 1989 (?).

Korningen är ju egentligen till för att sortera ut lämpligt avelsmaterial för tjänstehundar. Urvalskriterium ett är ju att hunden fungerar som tjänstehund sjäv. Eftersom det krävs mycket tid och jobb för att utbilda även en mycket lämpad hund, (min hund är korad på fina poäng och rolig att jobba med. Ändå behöver man träna mycket för att få uppflyttningsresultat. ) Därför skulle uppfödare kunna meritera och sortera ut avelsdjur utan arbetsmeriter.

Jag tycker att det jättekul med korade pinschrar och schnauzrar, men de har ju aldrig varit aktuella som tjänstehundar.

Korning har ingenting med tjänstekapacitet att göra. Det är ett avelsverktyg.
 
Exakt, ett avelsverktyg för att det ska födas hundar med tjänstekapacitet. Varför skulle man annars testa hundarna?
Det har ingenting med tjänstekapacitet att göra. Det är en vidare utvärdering av MH.
Alla hundar som gör MH är väl inte tänkta till tjänst? Tvärt om så har ju raserna sina induviduella spindlar.

För tjänst är man enbart intresserad av vad L-testet visar.
 
Det är väldigt intressant att du nämner detta med skott! Pratade nämligen med en tollaruppfödare idag som nämnde samma sak. Hon sa att hon inte har något att avla på nu på några år. Delvis för att den kullen som var närmast i lämplig ålder var så spretig på Mh:et. Hon menade på att det främst hade med att kullen hade hög nyfikenhet och att flera av hundarna hade sprungit och letat efter skytten. Jag blev då fundersam och undrade över om det kunde vara så att man får högre på skott pga sådant?

Det här med att unga hundar kan reagera med nyfikenhet på skott är inte helt ovanligt. Dock ett ickeproblem. De är unga och otränade och de lär sig snart att man inte får aggera på alla lockelser i livet.

Jag ser inga problem alls med att få en sådan hund att jobba koncentrerat under skott som störning, lika lite som andra störningar, så länge det inte handlar om rädsla.
 
Det har ingenting med tjänstekapacitet att göra. Det är en vidare utvärdering av MH.
Alla hundar som gör MH är väl inte tänkta till tjänst? Tvärt om så har ju raserna sina induviduella spindlar.

För tjänst är man enbart intresserad av vad L-testet visar.
Historiskt sett är korningen till för att sortera ut avelsdjur som får tjänstehundsaspiranter som avkommor. L-test är ett senare påfund. En anledning är att hundar kunde få strålande korningsresultat, men ändå vara underlagsrädda, eller svåra att dressera eftersom de överhuvudtaget inte var föriga. För länge sedan fick provledarna på korningen gå på och hota hundarna på samma sätt de får göra på L-test i dag.

En hund med bra poäng på korningen utan konstiga specifika rädslor som golvrädsla seglar oftast i genom L-testet.
 
I början var det bara brukshundar som kunde koras. Sedan blev en vice SKK-ordförande ihop med en schnauzeruppfödare. Han var mentaldomare, och lobbade igenom att SSPK-raser också skulle kunna koras. Efter några inofficiella "provkorningar" blev det officiellt 1989 (?).

Korningen är ju egentligen till för att sortera ut lämpligt avelsmaterial för tjänstehundar. Urvalskriterium ett är ju att hunden fungerar som tjänstehund sjäv. Eftersom det krävs mycket tid och jobb för att utbilda även en mycket lämpad hund, (min hund är korad på fina poäng och rolig att jobba med. Ändå behöver man träna mycket för att få uppflyttningsresultat. ) Därför skulle uppfödare kunna meritera och sortera ut avelsdjur utan arbetsmeriter.

Jag tycker att det jättekul med korade pinschrar och schnauzrar, men de har ju aldrig varit aktuella som tjänstehundar.

Jag vet :) Första korade schnauzern blev det 1989!
 
Historiskt sett är korningen till för att sortera ut avelsdjur som får tjänstehundsaspiranter som avkommor. L-test är ett senare påfund. En anledning är att hundar kunde få strålande korningsresultat, men ändå vara underlagsrädda, eller svåra att dressera eftersom de överhuvudtaget inte var föriga. För länge sedan fick provledarna på korningen gå på och hota hundarna på samma sätt de får göra på L-test i dag.

En hund med bra poäng på korningen utan konstiga specifika rädslor som golvrädsla seglar oftast i genom L-testet.

Men ett MT som inte används på årtionden är väl ändå helt ointressant för diskussionen om dagens MT, och då menar jag båda de två som finns. Inget av dem har med tjänstehundskapacitet att göra varken i avel eller annat.

Jag föder upp hundar mot tjänst, låter kora alla avelsdjur och försöker få med så många valpköpare som möjligt, har låtit L-testa flera hundar och har sålt hund till både patrull, narkotika, väkteri, sprängämnessök. Det är BS att en hund seglar igenom ett L-test. Två av våra korade är L-testade. De har MT på 478p och 505p och deras L-test var ändå ingen självklarhet då den ena jobbade för osjälvständigt och den andre ansågs för orädd. Båda gick dock igenom.
 
Men ett MT som inte används på årtionden är väl ändå helt ointressant för diskussionen om dagens MT, och då menar jag båda de två som finns. Inget av dem har med tjänstehundskapacitet att göra varken i avel eller annat.

Jag föder upp hundar mot tjänst, låter kora alla avelsdjur och försöker få med så många valpköpare som möjligt, har låtit L-testa flera hundar och har sålt hund till både patrull, narkotika, väkteri, sprängämnessök. Det är BS att en hund seglar igenom ett L-test. Två av våra korade är L-testade. De har MT på 478p och 505p och deras L-test var ändå ingen självklarhet då den ena jobbade för osjälvständigt och den andre ansågs för orädd. Båda gick dock igenom.
Men båda dina hundar som hade schyssta korningspoäng gick ju i genom L-testet, så jag förstår inte vad du argumenterar om. Och har du någonsin hört talas om en hund som inte klarar korningen, men L-testet, (om det inte är som hangarhund)? Om du tycker att korningen är helt orelaterad till tjänstekapacitet, så förstår jag inte vilken anledning ni har till att kora hundarna. Varför går ni inte direkt på L-testet, och överlåter korningsplatserna till sporthundarna?

Hur många tjänstehundar har du utbildat?
 
Men båda dina hundar som hade schyssta korningspoäng gick ju i genom L-testet, så jag förstår inte vad du argumenterar om. Och har du någonsin hört talas om en hund som inte klarar korningen, men L-testet, (om det inte är som hangarhund)? Om du tycker att korningen är helt orelaterad till tjänstekapacitet, så förstår jag inte vilken anledning ni har till att kora hundarna. Varför går ni inte direkt på L-testet, och överlåter korningsplatserna till sporthundarna?

Hur många tjänstehundar har du utbildat?
Jag kan på rak arm räkna upp 6-7 hundar som inte klarat MT men som är i tjänst. Alla har brustit i det sociala men är väktarhundar. Jag vet också flera som är korade pp höga poäng, som högst otroliga 589p som inte klarade L-testet (fixade inte belasningen av figge)

MT skrapar inte ens på ytan när det kommer till uthållighet i arbete, hot, bitarbete, föremålsintresse och belastning mot vad ett L-test kräver.
 
Varför går ni inte direkt på L-testet, och överlåter korningsplatserna till sporthundarna?

Jag har redan två gånger tidigare i tråden tagit upp att MT är ett vidare utvärderingsverktyg av MH. Alltså är det intressant när man låter beskriva hela kullar för att se hur kullarna utvecklas. En korning avgör om hunden är rastypisk.

Ett L-test är helt individuellt. Ingen av våra hundars L-test har varit likt den andras. Bara två testades mot samma användningsområde.
Man får heller inte L-testa hela kullar (om man inte har grymma kontakter och en jäkligt fet plånbok) så därför faller hela poängen med att ha det som avelsverktyg.

På din fråga om antal hundar vi tränat till tjänst: Vi har grundtränat 4 st vi sålt till tjänst i spår och skydd. Min sambo har bistått med träning av tjänstehundar både inom lydnad och skydd.
 
Beror på var man testar. Åker man till SBK här så är det omöjligt. Men Schäferklubbarna har ofta tomma platser eftersom man ofta beskriver kullar och det är sällan alla i en kull deltar så då blir det ströplatser kvar. Men det är sällan folk med annan ras tänker på att kontakta Schäferklubbar.
Det är nog olika över landet, i mina trakter arrangeras mkt MH men extremt få MT..
 
Kommer och slänger in ett BPH denna gången. (Ni gav ju så givande svar sist)
Vad tycker ni om det här? Fortfarande tollare.
Och vad menas med "Off reaktion vid överrask" ? :)

7ynjZ4e.jpg


DEflfrE.jpg
 
Kommer och slänger in ett BPH denna gången. (Ni gav ju så givande svar sist)
Vad tycker ni om det här? Fortfarande tollare.
Och vad menas med "Off reaktion vid överrask" ? :)
"Offensiv reaktion vid överraskning" är det :)
När det gäller BPH brukar jag mest kolla protokoll-versionen av resultatet. Tycker den är mest beskrivande och ger en tydlig bild av hundens agerande.
Kan inget om hur tollare ska vara men jag ser några saker jag hade funderat på. Skulle kolla upp oron och flyktdelen i protokollet och se vad de menar hände där. Och är hälsningen ett stressbeteende?
 
"Offensiv reaktion vid överraskning" är det :)
När det gäller BPH brukar jag mest kolla protokoll-versionen av resultatet. Tycker den är mest beskrivande och ger en tydlig bild av hundens agerande.
Kan inget om hur tollare ska vara men jag ser några saker jag hade funderat på. Skulle kolla upp oron och flyktdelen i protokollet och se vad de menar hände där. Och är hälsningen ett stressbeteende?

Jo, jag förstod förkortningen men jag undrade vad själva meningen innebär. Mer exakt vad är det som bedöms i den? :)

Ska kolla upp det du nämner och se vad där finns för förklaring!
 
Jo, jag förstod förkortningen men jag undrade vad själva meningen innebär. Mer exakt vad är det som bedöms i den? :)

Ska kolla upp det du nämner och se vad där finns för förklaring!
Ja jag visste inte riktigt vad jag skulle svara där. :o Men de kollar typ om hundens reaktion är att gå framåt och hota, göra utfall eller annat som räknas som "offensivt". Brukar vara hyfsat tydligt i protokollet hur hunden reagerade på varje moment.
 
Ja jag visste inte riktigt vad jag skulle svara där. :o Men de kollar typ om hundens reaktion är att gå framåt och hota, göra utfall eller annat som räknas som "offensivt". Brukar vara hyfsat tydligt i protokollet hur hunden reagerade på varje moment.

Jag förstod inte mycket mer av detta, om jag ska vara seriös. Vilken del av Oro var det du syftade till? :confused::rofl:

mnpjg0W.png


BBGSmAp.png


1A581Ij.png
 
Jag förstod inte mycket mer av detta, om jag ska vara seriös. Vilken del av Oro var det du syftade till? :confused::rofl:
Hunden hade ju fått högre än medel på skrammeloro och -flykt. Baserat på protokollet kan man se att den ryggade undan, blev liiite låg och det tog tills föraren satt vid skramlet och lockade tills hunden vågade sig fram. Det säger mig mer än en siffra. :)
 
Hunden hade ju fått högre än medel på skrammeloro och -flykt. Baserat på protokollet kan man se att den ryggade undan, blev liiite låg och det tog tills föraren satt vid skramlet och lockade tills hunden vågade sig fram. Det säger mig mer än en siffra. :)

Ja nu hittade jag vad du menade!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 080
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 454
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 758
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp