Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det skulle vara en jävligt kass vallhund om den drog iväg och roade sig på egen hand så fort den såg en retning. Men det betyder ju inte att hunden inte är social - vilket var min poäng.

Min hund skulle vara en rätt kass spårhund om han gjorde det också. Men han fortsätter spåra trots att harar hoppar upp 1 m framför näsan men skulle han inte jobba skulle han gladeligen springa efter om han fick. Betydligt färre skulle nog springa till avståndsfigge om denna gjorde samma sak brevid en träningsplan/spåret, då arbetar den ju med annat. Hundarna lär sig ju när det är träning (fokus på en uppgift) och inte, det måste väl gälla även BC?

På ett MH ska hunden inte vara "under lydnad" mer än vad som behövs för att den ska vara under kontroll (inkallningsbar räcker typ). Bara för att hunden springer till avståndsfigge innebär det inte att den impulsiv och utom kontroll, skulle hunden inte förstå att den får undersöka så är det fullt rimligt att ge ett frikommando, vill hunden fortfarande inte undersöka så är den helt enkelt inte tillräckligt intresserad eller vågar inte. Den kan absolut fortfarande vara social men frågan är varför den inte vill/vågar undersöka avståndsfigge? Hos många beror det på absolut osäkerhet (sällan önskvärt)och hos vissa ointresse (önskvärt i många raser men ej hos bruksraser).
 
Nej, jag tror inte att jag ska få, och vill inte ha, samma siffror som bruksfolk strävar efter. Men ganska ofta så uttalar sig representanter för SBK att hundar som agerar X på moment Y saknar egenskap Z, när det egentligen handlar om något helt annat. Man kan tex inte säga att en hund som inte ger sig iväg på upptäcksfärd för att nått är spännande är feg, när det handlar om att den är avlad för att avstå retningar. Tex.

Fast det sas ju inte heller. En hund som ÄR nyfiken däremot men som inte vågar ända fram skulle jag säga är "feg". En hund kan ju vara ointresserad men orädd. Däremot så vill man ju hos brukshundar ha de egenskaperna. Att den vill fram, vill leka med figgen. Vill engagera sig med den lustiga filuren.

Det betyder ju inte att man vill samma sak med andra raser. Jag hade tex inte förväntat mig det av min Löwchen. De ska tvärtom vilja vara nära sin egna familj och förare. Om man inte aktivt tränar fram det beteendet då.
 
Man tränar ju sällan en brukshund till att kampa? Men klart man leker med hunden. Det är ju inte samma sak. Däremot får man ju träna hunden till vad man får och inte får leka med. Annars hänger ju brukshunden i allt...

Fast alltså. Jo. Lek med föremål och att arbeta upp lekbelöning är verkligen saker som alla bruksmänniskor jag stött på pratar om i hög grad som en träningssak. Man lär in lek, regler för lek, regler för att byta leksak eller inte osv.

De flesta av mina hundar har aldrig sett en människa bjuda in till lek med ett föremål. De skulle absolut inte tolka en tjoande främling i skogen som en lekinvit - och det vill jag inte heller. Det jag vänder mig mot är att folk här säger att avståndslek är jätteviktig, om hunden inte får högt på momentet så har den brister i socialitet och lek - och det är verkligen inte alls en självklar korrelation!
 
Min hund skulle vara en rätt kass spårhund om han gjorde det också. Men han fortsätter spåra trots att harar hoppar upp 1 m framför näsan men skulle han inte jobba skulle han gladeligen springa efter om han fick. Betydligt färre skulle nog springa till avståndsfigge om denna gjorde samma sak brevid en träningsplan/spåret, då arbetar den ju med annat. Hundarna lär sig ju när det är träning (fokus på en uppgift) och inte, det måste väl gälla även BC?

På ett MH ska hunden inte vara "under lydnad" mer än vad som behövs för att den ska vara under kontroll (inkallningsbar räcker typ). Bara för att hunden springer till avståndsfigge innebär det inte att den impulsiv och utom kontroll, skulle hunden inte förstå att den får undersöka så är det fullt rimligt att ge ett frikommando, vill hunden fortfarande inte undersöka så är den helt enkelt inte tillräckligt intresserad eller vågar inte. Den kan absolut fortfarande vara social men frågan är varför den inte vill/vågar undersöka avståndsfigge? Hos många beror det på absolut osäkerhet (sällan önskvärt)och hos vissa ointresse (önskvärt i många raser men ej hos bruksraser).

Nej, mina hundar ska inte dra på impulser när de har fritid heller. Då hade det ju inte gått att ha med dem på gården alls, utan att ha dem kopplade. De drar tex INTE efter upphoppande hare eller rådjur ens när de springer lösa 200 m från mig och leker.
 
Fast alltså. Jo. Lek med föremål och att arbeta upp lekbelöning är verkligen saker som alla bruksmänniskor jag stött på pratar om i hög grad som en träningssak. Man lär in lek, regler för lek, regler för att byta leksak eller inte osv.

De flesta av mina hundar har aldrig sett en människa bjuda in till lek med ett föremål. De skulle absolut inte tolka en tjoande främling i skogen som en lekinvit - och det vill jag inte heller. Det jag vänder mig mot är att folk här säger att avståndslek är jätteviktig, om hunden inte får högt på momentet så har den brister i socialitet och lek - och det är verkligen inte alls en självklar korrelation!

Att arbeta upp att man är värdefull för hunden och leka med den är ju inte samma sak som att man tränar hundens kamplust. Att jobba upp ett belöningar gör man ju för att hunden tycker annat är intressant utöver föraren. De flesta bruksmänniskor kan nog intyga att deras hundar, om de har kamplust hänger i allt möjligt från byxben till gardiner som små. Det man tränar är ju lekregler så det inte går överstyr, inte tvärtom.

Men återigen. Det är ju bruksraser vi pratar om.

En annan ras, som avlas på andra egenskaper och ska fungera annorlunda kommer ju också te sig annorlunda.

En ointresserad hund är en sak. En intresserad hund som rör sig mot figge men inte vågar fram är en helt annan sak. Det har ju flera sagt?

Men dina visar inget intresse alls om du ställer dig mot en lekande figge, håller i halsbandet och ger ett frikommando av något slag?
 
Nej, mina hundar ska inte dra på impulser när de har fritid heller. Då hade det ju inte gått att ha med dem på gården alls, utan att ha dem kopplade. De drar tex INTE efter upphoppande hare eller rådjur ens när de springer lösa 200 m från mig och leker.
Mina sticker inte heller på vilt. Det får de inte. Den ene är inte ens särskilt intresserad. Båda stack på avståndslek. De förstår att det är skillnad.
 
Att arbeta upp att man är värdefull för hunden och leka med den är ju inte samma sak som att man tränar hundens kamplust. Att jobba upp ett belöningar gör man ju för att hunden tycker annat är intressant utöver föraren. De flesta bruksmänniskor kan nog intyga att deras hundar, om de har kamplust hänger i allt möjligt från byxben till gardiner som små. Det man tränar är ju lekregler så det inte går överstyr, inte tvärtom.

Men återigen. Det är ju bruksraser vi pratar om.

En annan ras, som avlas på andra egenskaper och ska fungera annorlunda kommer ju också te sig annorlunda.

En ointresserad hund är en sak. En intresserad hund som rör sig mot figge men inte vågar fram är en helt annan sak. Det har ju flera sagt?

Men dina visar inget intresse alls om du ställer dig mot en lekande figge, håller i halsbandet och ger ett frikommando av något slag?

Tidus (som i mina ögon inte har så hög samarbetsvilja att han hellre håller koll på mig än på roliga saker) skulle glatt rusa fram och kolla vad det är för en kuf. Rost tränar på sin självbehärskning och älskar folk, så han rusar fram och hånglar. De andra skulle titta med huvudet på sned och inte bry sig mer. De fyra som är tränade i andra grenar skulle agera målmedvetet på föremålet på ett helt annat sätt.

Alla tio ÄLSKAR att kampa med leksaker - med varandra.
 
Jag måste bara fråga; får man normalt sett ge frikommando på MH? Det fick inte jag göra, de hyssjade mig om jag försökte säga något för att Tinja skulle fatta att hon inte stod under lydnad.
 
Ursprunget till den här diskussionen är ju inte en malle eller schäfer, utan en aussie. Nu är jag inte speciellt insatt i vad som egentligen skiljer olika bruksraser och om aussien "bör ha" identiska resultat som alla andra verkar ska ha på MH (jag har och kommer alltid ha sällskapshund). Men att säga att sättet som Tinja lekte på tyder på "bristande socialitet" och att hon skulle vara "socialt otrygg" bara sådär rakt av tycker jag låter jättekonstigt, eftersom jag har sällskapshundar som leker på det viset hälften av tiden.
Speciellt intresserad av detta eftersom alla också pratar om att det inte går att jämföra brukshundsegenskaper med exempelvis vallhundar och aussien visserligen inte används till det här men ändå har en grund som vallhund också. Så varför jämförs Tinjas sätt att leka mot en schäfers?
 
Jag måste bara fråga; får man normalt sett ge frikommando på MH? Det fick inte jag göra, de hyssjade mig om jag försökte säga något för att Tinja skulle fatta att hon inte stod under lydnad.
Samma när jag gick med Ida. Jag fick INTE ens knuffa i halsbandet vid släppandet.
 
Nej, mina hundar ska inte dra på impulser när de har fritid heller. Då hade det ju inte gått att ha med dem på gården alls, utan att ha dem kopplade. De drar tex INTE efter upphoppande hare eller rådjur ens när de springer lösa 200 m från mig och leker.

Mina gör inte heller i det i vardagen, de kan gå lösa på en gård utan problem. Men om de ser en hare och jag säger varsågod, då springer de gärna efter, de har jaktinstinkt trots allt. Som sagt är det nog extremt få hundar som vid avståndsleken INTE förstår att de om de vill får springa fram till avståndsfiggen, om så är fallet och ägaren i farten ger ett lågmält frikommando utan att mana hunden framåt är det nog få beskrivare som bryr sig om det. Gjorde jag på min ena på jakten.

Varför är det så svårt att förmedla att moment 5 på MH inte alls handlar om beskriva vardagssituationer för 5 öre? De egenskaper en hund visar där handlar inte alls om hur impulsiv den är utan hur trygg och nyfiken den är i den rätt udda situationen samt hur hotfull den är i första delen och möjligtvis även andra.

Är rätt säker på att det finns ett helt gäng välfungerande BC både i vardagen och vallningen som har "brukshundsmässigt" "bra" resultat på denna del.
 
Jag måste bara fråga; får man normalt sett ge frikommando på MH? Det fick inte jag göra, de hyssjade mig om jag försökte säga något för att Tinja skulle fatta att hon inte stod under lydnad.
Kommando vet jag inte, men man får ta ett steg framåt för att frikoppla hunden sas.
Jag har aldrig sett en hund som inte förstår det som ett frikommando.
 
Ursprunget till den här diskussionen är ju inte en malle eller schäfer, utan en aussie. Nu är jag inte speciellt insatt i vad som egentligen skiljer olika bruksraser och om aussien "bör ha" identiska resultat som alla andra verkar ska ha på MH (jag har och kommer alltid ha sällskapshund). Men att säga att sättet som Tinja lekte på tyder på "bristande socialitet" och att hon skulle vara "socialt otrygg" bara sådär rakt av tycker jag låter jättekonstigt, eftersom jag har sällskapshundar som leker på det viset hälften av tiden.
Speciellt intresserad av detta eftersom alla också pratar om att det inte går att jämföra brukshundsegenskaper med exempelvis vallhundar och aussien visserligen inte används till det här men ändå har en grund som vallhund också. Så varför jämförs Tinjas sätt att leka mot en schäfers?
De ska inte vara identiska heller, och jag räknar inte med att en schäfer och en dobermann har samma utslag på MH heller, men jag förväntar mig att båda ska vara orädda,nyfikna och ha kamplust.

Att springa dit och göra lekinviter men inte våga hela vägen fram är ett tecken på att hunden är rätt feg eftersom den inte överkommer det lilla "obehag" (eller vad man ska kalla det) som den känner i situationen.
Jag skulle fö säga att en hel del sällskapshundar är rätt fega och att det nödvändigtvis inte är dåligt, hundar som inte är jättetuffa kan vara betydligt behagligare att leva med än en hund som är väldigt modig och framåt.
 
Ursprunget till den här diskussionen är ju inte en malle eller schäfer, utan en aussie. Nu är jag inte speciellt insatt i vad som egentligen skiljer olika bruksraser och om aussien "bör ha" identiska resultat som alla andra verkar ska ha på MH (jag har och kommer alltid ha sällskapshund). Men att säga att sättet som Tinja lekte på tyder på "bristande socialitet" och att hon skulle vara "socialt otrygg" bara sådär rakt av tycker jag låter jättekonstigt, eftersom jag har sällskapshundar som leker på det viset hälften av tiden.
Speciellt intresserad av detta eftersom alla också pratar om att det inte går att jämföra brukshundsegenskaper med exempelvis vallhundar och aussien visserligen inte används till det här men ändå har en grund som vallhund också. Så varför jämförs Tinjas sätt att leka mot en schäfers?

Vem har skrivit någon om just den hundens egenskaper? Som jag har läst har det diskuterats generella anledningar till varför en hund agerar på det ena eller andra sättet i just det momentet.

Jag kollade upp kullsyskonen till Tinja av ren nyfikenhet, det var spridda skurar men de flesta hade 1 eller 2 på samarbetet om jag inte räknade helt konstigt. Några sprang inte ut alls till figge. Jag kan inte dra någon slutsats om varför i den kullen för jag såg inte vad som hände men hade jag funderat på att köpa en valp efter någon av dem så hade jag definitivt undersökt det noggrannare.
 
Kommando vet jag inte, men man får ta ett steg framåt för att frikoppla hunden sas.
Jag har aldrig sett en hund som inte förstår det som ett frikommando.
Det fick inte jag. Inte heller fick någon annan som gick MH den dagen göra det, iallafall inte av de 4 syskon som jag såg gå den dagen.

Och Tinja skulle ändå aldrig ta det som ett frikommando. Hon visste sedan länge att bara ordet "fri" eller frasen "hopp och lek" är frikommandon.
 
Mina gör inte heller i det i vardagen, de kan gå lösa på en gård utan problem. Men om de ser en hare och jag säger varsågod, då springer de gärna efter, de har jaktinstinkt trots allt. Som sagt är det nog extremt få hundar som vid avståndsleken INTE förstår att de om de vill får springa fram till avståndsfiggen, om så är fallet och ägaren i farten ger ett lågmält frikommando utan att mana hunden framåt är det nog få beskrivare som bryr sig om det. Gjorde jag på min ena på jakten.

Varför är det så svårt att förmedla att moment 5 på MH inte alls handlar om beskriva vardagssituationer för 5 öre? De egenskaper en hund visar där handlar inte alls om hur impulsiv den är utan hur trygg och nyfiken den är i den rätt udda situationen samt hur hotfull den är i första delen och möjligtvis även andra.

Är rätt säker på att det finns ett helt gäng välfungerande BC både i vardagen och vallningen som har "brukshundsmässigt" "bra" resultat på denna del.
Jag pratar inte om att det beskriver vardagssituationer, inte heller att det skulle vara jämförbart mellan bruks/icke bruksraser eller liknande. Det jag vänder mig emot är att det dras slutsatsen att beteenden som skiljer sig från önskvärt brukshundsbeteende absolut korrelerar med osäkerhet(exempelvis).

Och om jag först leker med mina hundar i en vecka, vid prövotillfället får knuffa i halsbandet och dessutom ge verbal signal så är det ju en HELT annan situation än om jag tar min arbetshund i grundträning (MH-ålder) och står helt passiv. Som sagt så leker tikvalparna så blodet sprutar - de är nämligen vana vid att folk leker med dem med leksaker.
 
Kommando vet jag inte, men man får ta ett steg framåt för att frikoppla hunden sas.
Jag har aldrig sett en hund som inte förstår det som ett frikommando.
Ni har "aldrig sett hundar som inte tar det som frikommando". Det är ju det jag säger. SBK utgår från ett perspektiv som INTE går att generalisera till andra hundarbetsområden. Här finns inte en hundjäkel som tolkar min framåtrörelse som ett frikommando - ens från valpålder!
 
Ni har "aldrig sett hundar som inte tar det som frikommando". Det är ju det jag säger. SBK utgår från ett perspektiv som INTE går att generalisera till andra hundarbetsområden. Här finns inte en hundjäkel som tolkar min framåtrörelse som ett frikommando - ens från valpålder!
Varför ska SBK ta hänsyn till andra raser än bruksraser? Det är ju bara dem som de har avelsansvar över?
 
Ja, det skulle vara en jävligt kass vallhund om den drog iväg och roade sig på egen hand så fort den såg en retning. Men det betyder ju inte att hunden inte är social - vilket var min poäng.

Nu tror jag ingen vill att en hund drar på synretning så fort den såg en.
Avståndsleken mäter inte i huvudsak hundens sociala egenskaper. Det ser man vid "kontakt".
Man vill se hundens engagemang i människan och viljan att jobba både med den (föraren) och mot den (tävling eller samhällsnytta).
Det du efterfrågar som socialt i en BC behöver nödvändigtvis inte vara samma sociala egenskaper som jag behöver ha i en polishund eller Pelle vill ha i sin sällskapshund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp