Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast då är det ju inte medfött, om man måste träna på kampleken?

Nej precis, det går inte att jämföra, det är därför jag ifrågasätter Voffs jämförelse. Släpper jag in min unghund i en fårflock utan att påverka honom så går det åt helvete, men det betyder inte att han är en dålig hund, hundarna i hans linje är oftast sådana som körs på gränsen till vansinne/galenskap. Och jag har aldrig sagt något om en två årig BC som inte visar vallegenskaper, så jag förstår inte varför du frågar mig om det?

Man tränar ju sällan en brukshund till att kampa? Men klart man leker med hunden. Det är ju inte samma sak. Däremot får man ju träna hunden till vad man får och inte får leka med. Annars hänger ju brukshunden i allt...

Fast MHt handlar ju om att se medfödda egenskaper och du tog upp din snart 2 åriga BC som jämförelse. Om man ser egenskaper, men inte har utbildat hunden. Så förstår jag inte riktigt varför du ens jämför?
 
Du började jämföra din hund med "springa fram till främlingar i buskarna".
Jag försökte ge dig ett exempel på hur fel det blir att göra den jämförelsen mellan två olika raser. Du behöver inte läsa det så exakt ordagrant utan får väl ta exemplet om omvandla det till en för dig realistisk situation. Även du har väl egenskaper som du värderar högt i din ras och som är ett måste i arbetet?
För en brukshund är detta en viktig bit, annars hade knappast momentet varit med på ett MH.

Vi pratar helt enkelt om varandra. :)
 
Man tränar ju sällan en brukshund till att kampa? Men klart man leker med hunden. Det är ju inte samma sak. Däremot får man ju träna hunden till vad man får och inte får leka med. Annars hänger ju brukshunden i allt...

Fast MHt handlar ju om att se medfödda egenskaper och du tog upp din snart 2 åriga BC som jämförelse. Om man ser egenskaper, men inte har utbildat hunden. Så förstår jag inte riktigt varför du ens jämför?

Ja, men jag sa inget om att han inte visat några egenskaper?

Jag jämför inte. Jag säger bara att det inte går att jämföra en vallhunds egenskaper med att leka med en främling i en buske.
 
Fast hunden måste göra startförsök innan frisläpp för att få en 4 eller 5 i moment 5a, det gör inte en tränad hund.

Startförsök?
Man håller i halsbandet till TL säger släpp och hunden drar, förhoppningsvis som ett skott. Man får bara en chans.
Jag vet absolut INGEN som stått och övat på något sådant. Och det är ju verkligen inget senarium som finns snarlikt i vardagen.
 
Startförsök?
Man håller i halsbandet till TL säger släpp och hunden drar, förhoppningsvis som ett skott. Man får bara en chans.
Jag vet absolut INGEN som stått och övat på något sådant. Och det är ju verkligen inget senarium som finns snarlikt i vardagen.
Ja dom måste göra startförsök för att visa intresse eller vad det nu står. För det fick min hund en fyra på. Han hängde i halsbandet ett par gånger.
 
Ja, men jag sa inget om att han inte visat några egenskaper?

Jag jämför inte. Jag säger bara att det inte går att jämföra en vallhunds egenskaper med att leka med en främling i en buske.

Men då missade du hela poängen med mitt exempel.
Poängen är att alla arbetande raser har egenskaper som är viktiga för dem och som behöver finnas där naturligt. I tidig ålder.
 
För att han är översocial och vill fram till allt och alla och det har varit a pain in the ass att träna bort. Föredrar hundar som inte vill fram till allt för att det passar vårt liv bättre :).

Han sprang iväg direkt, Men gick inte fram till figgen.

Och min hund som kan gå lös utan att springa fram till främlingar men sprang fram direkt. Tom så figgen blev lite snopen har jag för mog att @Voff hörde? :angel:
Att någon inbjuder in till lek när matte står vänd mot och sen släpper hunden visar ganska tydligt att hunden får springa fram.
Det låter ju som att din hund helt enkelt inte vågade fram utan blev belastad?
 
Men då missade du hela poängen med mitt exempel.
Poängen är att alla arbetande raser har egenskaper som är viktiga för dem och som behöver finnas där naturligt. I tidig ålder.

Och det var därför jag undrade om min hund som inte är klar med sina egenskaper är en dålig hund för att han inte är klar vid 18 månader.
 
Och min hund som kan gå lös utan att springa fram till främlingar men sprang fram direkt. Tom så figgen blev lite snopen har jag för mog att @Voff hörde? :angel:
Att någon inbjuder in till lek när matte står vänd mot och sen släpper hunden visar ganska tydligt att hunden får springa fram.
Det låter ju som att din hund helt enkelt inte vågade fram utan blev belastad?
Antagligen! Gubben vrålade som en galning. :rofl:

Men min har inga problem med arbetet så det spelar ingen roll i det avseendet.

Allt jag menar är att mhet inte säger mycket om min hund som individ och hans problem. Och det är vi ju överens om, att det inte ska ses på individnivå?
 
Senast ändrad:
Och min hund som kan gå lös utan att springa fram till främlingar men sprang fram direkt. Tom så figgen blev lite snopen har jag för mog att @Voff hörde? :angel:
Att någon inbjuder in till lek när matte står vänd mot och sen släpper hunden visar ganska tydligt att hunden får springa fram.
Det låter ju som att din hund helt enkelt inte vågade fram utan blev belastad?

Haha, ja jag hörde "ojojoj" när hon släpade ut figgen ur skogen. Jag tror hon överrumplade figgen iom att hon kom i sån fart och var så målmedveten :laugh:
 
Bara för att något är medfött så behöver det ju inte heller dyka upp förrns hundarna är äldre, om man ska jämföra medfödda egenskaper. Det tog nästan ett år innan min BC insåg att det ens fanns får t.ex. gör det honom till en dålig vallhund?
Att olika egenskaper utvecklas i olika ålder är det väl ingen som protesterat mot? På MH testar man egenskaper som ska finnas i hunden i den åldern, däremot testar man egentligen inte aggression - vilket man gör på MT eftersom den egenskapen brukar utvecklas senare.

Att hunden är social, nyfiken, kamplust och orädd ska däremot finnas med tidigt.
 
Och det var därför jag undrade om min hund som inte är klar med sina egenskaper är en dålig hund för att han inte är klar vid 18 månader.

Men du kan ju inte jämföra utbildning med att se hur hundens nyfikenhet, avreaktioner, leklust osv ser ut.

Det @Voff menade, gissar jag, är ju att olika raser har olika egenskaper som gör förutsättningen för att de kan användas i det arbete de avlas för. På brukshundar har man utvecklat MH för att se nedärvda egenskaper, INTE UTBILDNING.

Att din hund har andra brister som MHt inte visar är ju inte MHts fel?
 
Och det var därför jag undrade om min hund som inte är klar med sina egenskaper är en dålig hund för att han inte är klar vid 18 månader.

Men detta har jag förklarat framlänges och baklänges 100 gånger.
1-jag kan inte ett jota om BC, vallegenskaper, vad som är normalt för rasen osv.
2- det var bara ett exempel för att försöka belysa värdet av en önskvärd egenskap.

Du har hakat upp dig på att läsa det helt bokstavligt talat. Kan du inte försöka se en nyans av det?
 
Jag kan avlutningsvis tillägga i detta med avståndsleken att jag har aldrig sett en hund förbättra dessa egenskaper om de varit lågt intresse vid MH. Visst har de lekt lite mer osv vid MT men det har varit lojt och halvhjärtat utan vettiga gripanden.

För säkerhets skull så tänker jag tillägga att detta gäller hundar av Schäfer, Hoffe och Malle för det är dessa raser jag haft chansen att följa kullar/individer under längre tid och se beskrivningarna själv.
 
Men detta har jag förklarat framlänges och baklänges 100 gånger.
1-jag kan inte ett jota om BC, vallegenskaper, vad som är normalt för rasen osv.
2- det var bara ett exempel för att försöka belysa värdet av en önskvärd egenskap.

Du har hakat upp dig på att läsa det helt bokstavligt talat. Kan du inte försöka se en nyans av det?

Jag läser det du skriver. Och allt jag menar är att det går inte att jämföra på det viset du gör. Att man vill ha olika egenskaper förstår jag. Det är självklart. Men i min hund är dom egenskaperna inte helt utvecklade än, men det gör honom inte till en dålig hund trots att det inte är i tidig ålder.

Det jag skrev var bara att det inte var en viktig egenskap för mig och att min hunds MH inte säger så mycket om honom på individnivå, så för mig spelar det ingen roll om han springer fram till figge på MH eller inte.
 
Men du kan ju inte jämföra utbildning med att se hur hundens nyfikenhet, avreaktioner, leklust osv ser ut.

Det @Voff menade, gissar jag, är ju att olika raser har olika egenskaper som gör förutsättningen för att de kan användas i det arbete de avlas för. På brukshundar har man utvecklat MH för att se nedärvda egenskaper, INTE UTBILDNING.

Att din hund har andra brister som MHt inte visar är ju inte MHts fel?

Jag jämför inte. Jag säger att det inte går att jämföra.

Nej det är inte MHts fel och jag har inget emot MHn. Jag menar bara att det inte säger något om min hunds brister och det är inget fel med det.
 
Jag läser det du skriver. Och allt jag menar är att det går inte att jämföra på det viset du gör. Att man vill ha olika egenskaper förstår jag. Det är självklart. Men i min hund är dom egenskaperna inte helt utvecklade än, men det gör honom inte till en dålig hund trots att det inte är i tidig ålder.

Det jag skrev var bara att det inte var en viktig egenskap för mig och att min hunds MH inte säger så mycket om honom på individnivå, så för mig spelar det ingen roll om han springer fram till figge på MH eller inte.
Ingen säger ju att det är en dålig hund för att alla egenskaper inte finns i tidig ålder - vi säger att de egenskaper som testas på MH ska finnas där i den åldern. Stor skillnad.

Och även om det inte är viktigt för dig så är det fortfarande en viktig del att testa hos bruksraser.
 
Jag läser det du skriver. Och allt jag menar är att det går inte att jämföra på det viset du gör. Att man vill ha olika egenskaper förstår jag. Det är självklart. Men i min hund är dom egenskaperna inte helt utvecklade än, men det gör honom inte till en dålig hund trots att det inte är i tidig ålder.

Det jag skrev var bara att det inte var en viktig egenskap för mig och att min hunds MH inte säger så mycket om honom på individnivå, så för mig spelar det ingen roll om han springer fram till figge på MH eller inte.

Men han är väl inte en brukshund så varför ens fundera på dessa egenskaper? Det är ju inte relevant för er.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 623
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 268
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp