Bukefalos 28 år!

Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag håller med dig. Nu började jag rida på ridskola som vuxen (hade bara ridit någon termin som liten, och det räknar jag inte direkt) och mina ridlärare där höll kanske inte teoretisk Dadde-klass, men det var duktiga ryttare.

Och nu - när jag förstår lite mer av ridning (därmed inte sagt att jag kan UTFÖRA det så superbt...) - NU förstår jag vad de sa!

Alla ridtermer - de låter så bra: hästen ska upp på ytter, hästen ska söka kontakten, hästen ska gå undan för skänkel - och man kan få en falsk bild av vad det innebär (hästen kan vara "av", hästen kan vara vikt, hästen kan hugga i bettet och allt kan tolkas som att det är vad lärarna pratar om). Men när man väl fått snusa lite på vad ridtermerna verkligen betyder, det är ju först då man på djupet kan förstå dem! :D
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Så kan det ju vara såklart! :D

Men jag tror nog det är liiite lättare att ha förståelse för andra i sina stadier så att säga om man själv hunnit prova lite av varje! Kan man ju hoppas iallafall, annars kanske man är en sån där oförbätterligt trångsynt bara! :angel:

Jag tror aldrig jag kommer gå tillbaka till ridskoleridningen, även om det säkert finns godbitar att hitta tillbaka till därifrån också. Men om det går mer åt "vanlig" dressyr med tiden gör mig ingenting så länge det fortfarande känns som att man är på rätt väg utifrån de egna målen. Ju mer man lär sig, desto mer förstår man såna klassiska kommentarer som "rida bakifrån och fram", hitta linjering i hästen, rätta framdelen på bakdelen osv. Sånt som egentligen alla brukar säga, men inte alltid man förstår hur det ska utföras i praktiken.

Jag tror att om du är ung och gått på ridskola nyligen kan det (beroende på kvalitet på ridskolan) vara annorlunda än om du gick för 30-40 år sen eller mer. Ridlärarna hade då ofta en bättre grund och problemet var nog snarare att man inte riktigt som elev förstod allt, dom var kanske inte de bästa pedagogerna för barn, man fattade inte alltid hur allt hängde ihop, ville helst bara göra roliga saker och lyssnade inte så noga kanske. Mycket föll på plats långt senare och då kan jag ångra att jag inte var mer engagerad i grunderna de försökte lära mej:o.

Idag är det nog väldigt ojämnt, TROR jag, (jag har inte så mycket insyn i ridskolevärlden men av vad man ser idag) vissa ridskolor har hög kvalitet på sina ridlärare men andra har personer som saknar nästan helt grund och utbildning för att undervisa.
För min egen del är det så att hade jag lyssnat bättre, frågat mer och varit mer intresserad av dressyr då hade jag ridit bättre idag....DÅ hade jag bättre kunnat se vad man kan ta till sej av andra sätt också och vad som faktiskt inte är något att ha. Det har tagit längre tid än det hade behövt göra. Kanske kan kallas trångsynt då men då är jag gärna det:)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag håller med dig. Nu började jag rida på ridskola som vuxen (hade bara ridit någon termin som liten, och det räknar jag inte direkt) och mina ridlärare där höll kanske inte teoretisk Dadde-klass, men det var duktiga ryttare.

Och nu - när jag förstår lite mer av ridning (därmed inte sagt att jag kan UTFÖRA det så superbt...) - NU förstår jag vad de sa!

Alla ridtermer - de låter så bra: hästen ska upp på ytter, hästen ska söka kontakten, hästen ska gå undan för skänkel - och man kan få en falsk bild av vad det innebär (hästen kan vara "av", hästen kan vara vikt, hästen kan hugga i bettet och allt kan tolkas som att det är vad lärarna pratar om). Men när man väl fått snusa lite på vad ridtermerna verkligen betyder, det är ju först då man på djupet kan förstå dem! :D

Precis! Det är där det blir fel, man förstår inte helheten och då blev det inte ett sammanhang för mej, det har varit samma med duktiga tränare, man får en pusselbit hit och dit. Men det totala sammanhanget hur allt hänger ihop fick man liksom plocka ihop själv i slutänden. Jag tror det gäller de flesta ryttare så där finns nåt att jobba med i ridutbildningen.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tror att om du är ung och gått på ridskola nyligen kan det (beroende på kvalitet på ridskolan) vara annorlunda än om du gick för 30-40 år sen eller mer. Ridlärarna hade då ofta en bättre grund och problemet var nog snarare att man inte riktigt som elev förstod allt, dom var kanske inte de bästa pedagogerna för barn, man fattade inte alltid hur allt hängde ihop, ville helst bara göra roliga saker och lyssnade inte så noga kanske. Mycket föll på plats långt senare och då kan jag ångra att jag inte var mer engagerad i grunderna de försökte lära mej:o.

Idag är det nog väldigt ojämnt, TROR jag, (jag har inte så mycket insyn i ridskolevärlden men av vad man ser idag) vissa ridskolor har hög kvalitet på sina ridlärare men andra har personer som saknar nästan helt grund och utbildning för att undervisa.
För min egen del är det så att hade jag lyssnat bättre, frågat mer och varit mer intresserad av dressyr då hade jag ridit bättre idag....DÅ hade jag bättre kunnat se vad man kan ta till sej av andra sätt också och vad som faktiskt inte är något att ha. Det har tagit längre tid än det hade behövt göra. Kanske kan kallas trångsynt då men då är jag gärna det:)
Du sätter finget på något väldigt betydelsefullt. För 30 år sedan fanns det inte lika många ridskolor. Inte heller lika många instruktörer. För att bli instruktör då fanns Strömsholm och den vägen fick de gå helt enkelt. (eller så var de fd kavallerister).
Nu finns flera olika sätt att bli instruktör och det är visserligen en större bredd, men det är otroligt många av dessa som inte är bra pedagoger. Det verkar som om det är lättare nu att komma in på någon av alla dessa olika utbildningar och resultatet är inte alltid så bra. Det finns ju också oändligt många fler ridskolor av skiftande slag nu jämfört med 30 åt tillbaka i tiden. Det är nog svårare idag att hitta de bra ridskolorna med de riktigt bra tränarna.
Jag hade tur som hade en ridskolechef som var inte bara var(är) väldigt duktig utan också en bra pedagog. Hon var väldigt krävande, men vi lärde oss också mycket. Teori och praktik vävdes samman så att vi skulle få helheten. Jag var av den vetgiriga sorten även då så jag frågade tills jag förstod. "Vad, hur och varför?" var de frågor som vi fick ställa oss hela tiden och som vi skulle kunna svara på när hon ställde sina frågor under genomgångarna. (tack Ann-Margrethe) Det var mycket läsande som komplement till ridlektionerna och vi hade genomgångar varje ridpass så man kunde ju inte fuska om man ville lära sig. (fast jag tänkte aldrig en tanken på att hoppa över något sådant).
Jag vet inte hur det ser ut riktigt på ridskolorna nu för tiden, men jag tycker det verkar vara väldigt skiftande kvalitet på dem. Det upplägg som vi hade är nog tyvärr ganska sällsynt nu. Det är synd.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Så är det säkert, att kvalitén sjunkit numera överlag, eller större variation i kvaliteten åtminstone. Får väl tro det iallafall eftersom ni är flera nu som påstått det! Hade varit kul att kunna backa i tiden och prova rida för några av de som höll på för kanske 30-40 år sedan! :idea:


Man behöver ju inte vara trångsynt för att man trivs med det man redan gör och inte provar annat. :) Det är väl mer hurpass öppen man är för möjligheten att annat kan fungera för andra åtminstone.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Finns flera här som tränar andra, mig inkl. Vad är det för fel med det? I din värld verkar det bara som om det är din ridning, dina tränare som är värda något.

Men är du utbildad godkänd tränare? Har du erfarenhet av många egna hästar som du har utbildat själv? Har du arbetat professionellt hos stora ryttare och har en gedigen hästbakgrund eller är du varianten med en egen häst och kanske ett par tidigare och bara väldigt bra självförtroende?

Jag håller med Axel om att det tycks vimla av tränare på bukefalos, inte bara här. Det antyds mer eller mindre öppet om elever och ofta som bevis för den egna stora kunskapen.

Visst jag har också haft elever i så fall, vem har inte stått på marken och hjälpt andra? Jag har till och med blivit ombedd att göra det. Men det har inget med att vara tränare att göra och numera har jag lagt av helt med sånt, jag inser mina stora begränsingar.

Det finns så mycket som kallas träningar som inte är det pga den sk tränaren helt saknar kvalifikationer så det är väldigt befogat att påpeka det som axel gör tycker jag. Har själv reagerat över samma sak.

Nån gång vore det intressant att veta vad allt detta med "elever" står för.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Detta är ju uppenbarligen ett ypperligt forum för att marknadsföra sig- utan att ens ha ngn verifikation. Om man hittar paradoxer i folks utsagor är det tydligen mer fel än att folk fabulerar.
Då kan man ju stryka alla inlägg som inte är dagsfärska eller göra så trådar blir raderade:idea: Det har vi oxå sett prov på. Man behöver inte stå för det man tidigare påstått. Allt för den s.k trovärdigheten.
Den blir ju till blodigt allvar då ens ekonomi IRL påverkas av puckon som rotar.........

Biggan har ju gått RIK 0 även om den är den lägsta så är det en ansedd Ridinstruktörsutb. på LB nivå. Sen får man ju betyg även där o det vet jag inte om ngn förtäljer. Min gamla ridskoleinstr. var klasstvåa på RIK 1 o en annan var ju flerårselev.

Iom Att Dressyrmuppen kallade sig för "Dressyrmajen" så får man väl förutsätta att det finns ngn utbildning för instruktörer i bagaget.

Det finns s.k instruktörsutbildningar i det mesta o även hantering, men frågar man upphovsmännen så är de inte etablerade tränare som följer hela upplägget o är kvalificerade.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Biggan har ju gått RIK 0 även om den är den lägsta så är det en ansedd Ridinstruktörsutb. på LB nivå. Sen får man ju betyg även där o det vet jag inte om ngn förtäljer. Min gamla ridskoleinstr. var klasstvåa på RIK 1 o en annan var ju flerårselev.

Jag kallar mig heller inte tränare nu för tiden. Förut när jag jobbade på ridskola och hade lektioner regelbundet + privatlektioner, då kallade jag mig instruktör. Det var vad jag var anställd som. Det är flera år sedan och nu har jag inte lektioner på det sättet längre. Det skulle vara roligt, men jag har inte den tiden. Nu hjälper jag till när någon ber om det. (och tycker det är både roligt och givande). Tiderna förändras, livet ser annorlunda ut och man får anpassa sig efter det.

Men jag kan hålla med om att det dyker upp folk som kallar sig tränare både här och där som verkar hålla rätt låg kvalitet. Samtidigt så är det ju ryttaren som söker tränare som borde ta reda på mer om tränarna och vilken klass de håller. Så länge dessa "hemmasnickrade tränare" får elever så lär de väl fortsätta finnas. Utbildning är bra, men det är samtidigt ingen garanti för att tränaren i fråga är bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men är du utbildad godkänd tränare? Har du erfarenhet av många egna hästar som du har utbildat själv? Har du arbetat professionellt hos stora ryttare och har en gedigen hästbakgrund eller är du varianten med en egen häst och kanske ett par tidigare och bara väldigt bra självförtroende?

Jag håller med Axel om att det tycks vimla av tränare på bukefalos, inte bara här. Det antyds mer eller mindre öppet om elever och ofta som bevis för den egna stora kunskapen.

Visst jag har också haft elever i så fall, vem har inte stått på marken och hjälpt andra? Jag har till och med blivit ombedd att göra det. Men det har inget med att vara tränare att göra och numera har jag lagt av helt med sånt, jag inser mina stora begränsingar.

Det finns så mycket som kallas träningar som inte är det pga den sk tränaren helt saknar kvalifikationer så det är väldigt befogat att påpeka det som axel gör tycker jag. Har själv reagerat över samma sak.

Nån gång vore det intressant att veta vad allt detta med "elever" står för.

Detta är ju uppenbarligen ett ypperligt forum för att marknadsföra sig- utan att ens ha ngn verifikation. Om man hittar paradoxer i folks utsagor är det tydligen mer fel än att folk fabulerar.
Då kan man ju stryka alla inlägg som inte är dagsfärska eller göra så trådar blir raderade:idea: Det har vi oxå sett prov på. Man behöver inte stå för det man tidigare påstått. Allt för den s.k trovärdigheten.
Den blir ju till blodigt allvar då ens ekonomi IRL påverkas av puckon som rotar.........

Biggan har ju gått RIK 0 även om den är den lägsta så är det en ansedd Ridinstruktörsutb. på LB nivå. Sen får man ju betyg även där o det vet jag inte om ngn förtäljer. Min gamla ridskoleinstr. var klasstvåa på RIK 1 o en annan var ju flerårselev.

Iom Att Dressyrmuppen kallade sig för "Dressyrmajen" så får man väl förutsätta att det finns ngn utbildning för instruktörer i bagaget.

Det finns s.k instruktörsutbildningar i det mesta o även hantering, men frågar man upphovsmännen så är de inte etablerade tränare som följer hela upplägget o är kvalificerade.

Jag har faktist inte någon skyldighet alls att redovisa för er men för sakens skull....
Har RIK utbildning och gått flertal fortutbildningar för instruktörer, bla för Elisabeth Lundholm, eftersom jag arbetade som instruktör på en ridskola.
Eftersom jag numera bytt branch, och därför inte är aktiv som instruktör, har jag bara selektivt valt att hjälpa ett fåtal ekipage pga tidsbrist, helt som hobbyverksamhet.

Jag håller fullständigt med om att det finns en hel del som undervisar, som inte har adekvat utbildning med undermålig pedogogik, träningslära och brister ridtekniskt. Likväl så ser jag både utb bokstavstränare och RIK utbildade, som håller dålig standard. Ett stort problem för både hästar och elever.

Nivån på RIK 0 skiljer sig lite beroende för vem som var RIK utbildare. När jag gick den så red vi La nivå, i alla dicipliner, hopp, dress och fälttävlan. Självklart betygssätts alla utbildningar men att redovisa mina betyg här, har jag inget behov av.

För mig känns det mycket obehagligt, att det finns folk här på buke, som har som "mission" att rota, hålla reda på vad folk skriver och tom försöka att misskreditera IRL....visst finns folk som inte direkt skriver hela sanningar här men det finns det IRL också, något som vi alla får stå ut med i viss grad. Om vi ska se det lite från det humoristiska sidan, kanske vi ska utse några sk "bukepoliser" som ska ta hål på osanningar och hålla lagen om "the real truth"....och kanske ska avslöja varje nick, tom ta reda på vad denna nick heter IRL. Vi kan ha en lista på nick och namn IRL och tom åka och dubbelkolla att de rider så bra som dom skriver. Jag vet vilka flera nick är IRL, kanske ska jag börja?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja du låter som en äkta stalker:eek: o du anser det obehagligt att folk läser vad som skrivits? Vilka proportioner. Du kan heller inte dölja det bakom att menar att det är "humoristiskt".
Jag tror säkert att du o susan skulle sitta här en vacker dag- som ni båda insinuerar PÅ RIKTIGT!

Det här är ett diskussionsforum men nickanonymitet. Men nicken kan bli kända o man kan utläsa om det är blaha, troll, eller äkta kunskap i olika gengers.

Det skiner ganska ofta igenom hur det egentligen ligger till
Nej man behöver inte bevisa ngt o ens egna ord är inte ngt som man behöver stå för. Då blir man sur o oförrättad. Det finns ju svart på vitt. Sånt duger i alla andra fall.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag kallar mig heller inte tränare nu för tiden. Förut när jag jobbade på ridskola och hade lektioner regelbundet + privatlektioner, då kallade jag mig instruktör. Det var vad jag var anställd som. Det är flera år sedan och nu har jag inte lektioner på det sättet längre. Det skulle vara roligt, men jag har inte den tiden. Nu hjälper jag till när någon ber om det. (och tycker det är både roligt och givande). Tiderna förändras, livet ser annorlunda ut och man får anpassa sig efter det.

Men jag kan hålla med om att det dyker upp folk som kallar sig tränare både här och där som verkar hålla rätt låg kvalitet. Samtidigt så är det ju ryttaren som söker tränare som borde ta reda på mer om tränarna och vilken klass de håller. Så länge dessa "hemmasnickrade tränare" får elever så lär de väl fortsätta finnas. Utbildning är bra, men det är samtidigt ingen garanti för att tränaren i fråga är bra.
Du låter ju som om du har fötterna på jorden.

En utbildad instruktör som är en aktiv tränare uppdaterar sig kontniuerligt o ev. fortbildar sig o även hemmavid. Det ställs ju oxå krav på det- som de flesta utbildningar. Även i hovslageriet- där tyvärr väldigt liten procent är fortbildade.

Inte 17 har vi sett ett enda proffs sitta här på buke o göra reklam för sig, mer än.... de som inte är just proffs. Det är annonsavdelningen/ reklamen till för.

Hovisarna o Vet. som finns här hjälper ju faktiskt folk hur de ska gå vidare hemma. Det är en milsvid skillnad.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja du låter som en äkta stalker:eek: o du anser det obehagligt att folk läser vad som skrivits? Vilka proportioner. Du kan heller inte dölja det bakom att menar att det är "humoristiskt".
Jag tror säkert att du o susan skulle sitta här en vacker dag- som ni båda insinuerar PÅ RIKTIGT!

Det här är ett diskussionsforum men nickanonymitet. Men nicken kan bli kända o man kan utläsa om det är blaha, troll, eller äkta kunskap i olika gengers.

Det skiner ganska ofta igenom hur det egentligen ligger till
Nej man behöver inte bevisa ngt o ens egna ord är inte ngt som man behöver stå för. Då blir man sur o oförrättad. Det finns ju svart på vitt. Sånt duger i alla andra fall.

Ja du axel, jag skrev "humoristiskt" och jag menade det!
Förstår inte riktigt vad jag har att göra med susan? Vilka proportioner menar du egentligen?
Sen döljer jag ingenting, du får det att låta som om jag är en stalker?

Du hänger här en hel del och jag har nog missat en en del som händer bakom kulisserna, vad vet jag men nog står jag för vad jag skrivit. Sen att man själv utvecklas och går vidare är en helt annan sak.
Är för mig självklart att man reviderar åsikter och tom ridtekniska delar iom utveckling, eller tom kan erkänna sina egna begränsningar inom olika områden. Ingen är perfekt.

Resten av vad du skriver orkar jag inte ens försöka förstå, eller möta. Diskussionsnivån är för mig på så låg nivå, att det inte är värt att lägga energi på. Finns inte heller någon konkret att svara på, tex "skiner igenom" - "äkta kunskap" - "sur o oförrättad" - "insinuerar PÅ RIKTIGT" - "o du anser det obehagligt att folk läser vad som skrivits" - jag förstår inte öht vart du vill komma.

Sen att du helt plötsligt tycker att bigganl har fötterna på jorden, som du alltid haft stora diskussioner med och nästan aldrig varit på samma planet som, är för mig helt obegripligt.
Visst, vissa saker kan man tycka lika om, men jag ser det mer som ett sätt att du kan komma åt mig, men får nog bjuda på det eftersom du alltför väl inte lyckas dölja, att du ser mig som den största boven här. Inget jag kan göra något åt.
 
Senast ändrad:
Begrepp

Kl

Tänkte att det är ju så tråkiga diskussioner här :grin: Så jag drar upp något nytt. Lite något för er som har mycket tid att sätta taggarna i. Något som jag själv försöker sätta lite ord på men känner mig väldigt förvirrad och vill gärna höra hur ni gör för att sätta ord på det.

Vad är:
Ryggsving
Schwung
Kadens
Svikt

Kommer inte på några fler begrepp just nu på just det fenomen i hästens kropp som (känns det som iaf) är sammanlänkat med dessa ord. Jag har inte riktigt koll på dessa ord och vad de innebär, de har för mig lite betydelse på 'samma sak', just pga min okunskap och ovana att använda dessa ord.

Tänker inte börja förklara vad jag menar med orden, för då blir det en c-uppsats med antagligen vääääldigt många förvirringar :o och det som är viktigt för mig är ju att höra vad NI tänker er att orden betyder. Skillnader o likheter uppskattas. Hur begreppen hänger ihop och vad de preciserar en var för sig självt. Jag vill gärna lära mig begreppens betydelse.

:bow:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tack för det nya ämnet kokosburra :D

Jag ska återkomma om mina svar.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Bra initiativ! :) Börjar med det lättaste, nämligen kadens. Det är samma sak som takt. Sen nr två får bli svikt. Det hör ihop en hel del med underlaget man rider på tycker jag. För att få en bra svikt i steget så måste man ha ett bra underlag. Det känns en tydligen skillnad om man t e x rider på en stenhård grusväg eller på ett superunderlag på en ridbana eller i en manege. Hästar blir lätt stumma i steget om underlaget saknar svikt. Annars så kan man väl säga att en häst som har bra svikt i steget känns gummiaktig och underbar att rida!
Ryggsving är om man t e x tar när en häst trampar. Den får inte gunga ifrån sida till sida utan skall röra sig POOH POOH POOH om du förstår vad jag menar? Kraften skall gå uppåt framåt. När man t e x travar så är det när den är lösgjord och bekväm att rida. Då blir det som om hästen vore ens egen kropp och det känns som om man dansar fram. Är den inte lösgjord så kan det kännas mer studsigt och obekvämt för den svingar sig inte fram igenom ryggen/kroppen.
Schwung är också när den är lösgjord och dansar fram! Det har inget med fart att göra utan hästen känns helt enkelt schwungful! Den tar ut sina rörelser mer och det blir som POOW POOW POOW! Man kan t e x tydligt se i en diagonalsluta i trav om hästen är schwungful. Är den inte det så flyttar den mer ben och kropp, utan att det blir det där extra! :)
Jaha. Säger ju att jag är kass på att förklara, men det var ett försök i a f! Bara för att du kommer som en frisk fläkt! :bow: Du kommer säkert att få mycket bättre och mer genomtänkta svar av andra!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Snyggt inhopp, lilla fågeln:) Det var nåt att bita i för tränarna och andra här:devil:
Bra initiativ hur som helst!

Bara för det ska jag för en gångs skull ta mej tid i den här tråden...ja så här tänker jag (och jag är bara en knappt medelmåtta och inte tränare eller annat imponerande förresten) :

Kadens - balans, takt, regelbundenhet, med luftighet i steget

Ryggsving - när ryggen släpper igenom rörelserna är "länken" som rörelserna går igenom, så att hästens delar samarbetar s a s. När man känner att rörelsen är i en enhet, hänger ihop, då kommer känslan av svikt i steget, som inte finns annars. För det krävs balans, jämn båda tyglarna, rak, avspänd. Rörelsen släpps igenom hela vägen.

Svikt - Det känns som en svikt i steget och i kroppen på hästen när rörelsen går igenom hela kroppen, när ryggen släpper igenom rörelsen se ovan. Hästen studsar inte på raka ben utan vinklar och tar upp rörelsen mjukare. Jag håller delvis med om underlaget som kryddan skrev, hästen kommer lättare dit på bra sviktande underlag, den blir mer låst på dåligt underlag, men svikten jag tänker, handlar om hur den använder kroppen.

Schwung - När ovanstående finns tillsammans med energi och kraft, hästen vinklar och är kraftfull i sin rörelse, som går igenom kroppen. Hästar har olika förmåga att röra sig med schwung, vissa har det lätt, andra är mera markbundna men rätt rytttare och träning kan säkert göra underverk på många. För schwung krävs att benen är längre tid i luften, tryck i steget.

Ja sen kunde man lägga till att allt måste göras i en viss ordning för att hästen ska kunna komma dit först kommer takten, inget ryggsving utan den osv (läs utbildningsskalan.) För det här behövs också kontakt för att hästen ska kunna släppa igenom på riktigt, och inte hålla i sej eller hålla emot kanske snarare med fel muskler för då svingar inte ryggen och inget mer händer.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Som en liten kommentar på att fötterna ska vara kort i marken; Schwung och bärighet/samling tycker jag hör ihop (samt mycket annat), för att hästen måste ha skolats såpass att den kan behålla samlingen och kunna kanalisera det rätt när man lägger till påskjut och får fram mer gest. Passage bör vara högsta steget på schwung-skalan, och enligt defenitionen att benen ska vara så länge i luften kan jag på ett sätt förstå det när man ser hur det oftast ser ut, men utifrån min idealbild/definition kan inte bakbenen bara spänsta iväg/slå ifrån marken innan den hunnit landa och sjunka lite = samling, för samling krävs att bakbenen är ett tag i backen, men den ska ha kraft nog att kunna ta sig upp och trycka ifrån, kriterier för att den inte ska se tung utan mer spänstig ut.

För övrigt tycker jag också det är intressant läsning, höra lite olika definitioner! :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tänkte lite till på detta och med svikt skulle man också kunna säga att hästen är spänstig! :)
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
549
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
260
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
971
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp