Stora fångtråden

Nej vad man trott har varit orsakerna till varför fång uppstår har varierat och likaså behandlingen förutom smärtlindring då, det har varit aktuellt sålänge jag har vetat vad fång var. I slutet av 90-talet gavs fortfarande b-vitamin eftersom man då helt var inne på att det handlade om en magstörning. Man skulle ge fjolårshö för att det ansågs vara mindre "starkt". Dock mycket oklart vad som menades med starkt och om nu fånganfallet hade berott på en magstörning borde det varit ännu värre att byta foder sådär rakt av. Då kom också forskning som sa att kyla var bra. Det föreslogs att sand skulle hällas i boxen och att den skulle hållas blöt/fuktig för att kyla hovarna och man började då också kapa tån riktigt grovt. Inte alls så som man gör idag utan det kapades ibland ända in till kötthoven och sedan gipsade man.

Jag gissar på att din häst hade PPID och att det orsakade fånganfallen. PPID visste man nog knappt vad det var då med tanke på hur lite kunskap det fanns för bara tio år sedan.
Kan hända att hon hade PPID med
Men tyckte att hon hade lika mkt pälssom min ganmelman. Som fick sin diagnos som 29åring
 
Kan hända att hon hade PPID med
Men tyckte att hon hade lika mkt pälssom min ganmelman. Som fick sin diagnos som 29åring
Idag vet man ju att symptomen kan variera stort. Få hästar får den som man förr trodde var den typiska för PPID pälsen som är lång, grov och inte fäller som den ska. Upprepade infektioner och vinterfång verkar vara betydligt mycket vanligare än pälsförändringar.
 
Idag vet man ju att symptomen kan variera stort. Få hästar får den som man förr trodde var den typiska för PPID pälsen som är lång, grov och inte fäller som den ska. Upprepade infektioner och vinterfång verkar vara betydligt mycket vanligare än pälsförändringar.
Ok
Fällde gjorde hon som de ska
Fick 2 anfall av fång
Inga infektioner
Hade dock en tumör på baklåret
 
Det var märkligt. Jag och många med mig visste mycket väl vad fång var och hur det behandlades i slutet av 70-talet. Jag är född 72 så det var inte så konstigt att jag inte visste vad det var innan dess. Sedan har såklart tankarna om orsakerna till varför fång uppstår varierat genom åren men nog visste hästfolk vad fång var innan -96.
Samma här, född -71, började rida -79 och vi hade en ponny med fång på ridskolan första sommaren jag red där. Han fick stå inne i box och enbart äta hö, så nog kunde man både diagnosticera och behandla fång redan då, även om forskningen kring orsaker mm helt klart gått framåt sedan dess!
 
Samma här, född -71, började rida -79 och vi hade en ponny med fång på ridskolan första sommaren jag red där. Han fick stå inne i box och enbart äta hö, så nog kunde man både diagnosticera och behandla fång redan då, även om forskningen kring orsaker mm helt klart gått framåt sedan dess!
Ja
Och jag stod i ett stall med hovslagare som ägare
 

Liknande trådar

Hästvård Urklippt ur equine disease quarterly 2006- aprilnummret Possible Role of Adipose Tissue in the Development of Laminitis Laminitis is...
Svar
5
· Visningar
1 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp