Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har också gått och varit mer eller mindre arbetslös sedan i juni, då jag blev klar med min högskoleutbildning. Har pluggat en kurs under hösten "bara för att", samt så fick jag i oktober en tjänst som timvikarie som Personlig assistent. Jag har dock bara jobbat två gånger hittills. Jag känner att jag får NOLL stöd från arbetsförmedlingen. Har varit där på CV-granskning och allt sånt... "Det ser jättebra ut" fick jag som kommentar ungefär... Okej, men jag får ju inget jobb så något fel är det väl?

Eftersom jag bara pluggat en kurs under hösten pluggar jag för lite för att få pengar av CSN. Och eftersom arbetsförmedlingen säger att man inte får plugga något på högskolan om man ska klassas som arbetslös kan jag inte få hjälp genom exempelvis Jobbgarantin för ungdomar där man kan få praktik och en liten peng... Summa summarum så har jag med andra ord inte haft någon inkomst ÖHT under hösten, och jag är måttligt glad. Nu har jag i alla fall fått jobba två pass (LÅÅÅNGA, 2 dygn i streck) så jag kan få lite pengar. Kan inte få hjälp av Soc heller eftersom sambon tjänar för mycket.

Nu är jag så trött på att vara arbetslös. Jag mår allt sämre. Trivs inte och känner mig hjärndöd som personlig assistent eftersom det är rätt ensamt även fast man arbetar med en annan människa. Jag är i grunden utbildad miljövetare men kan tyvärr inte flytta pga sambo och häst så jag blir lite begränsad. Jag söker alla jobb som kommer ut, men alla vill ju ha de som redan har erfarenhet. Har idag skickat iväg två ansökningar till. Till ena tjänsten hade jag turen att en i stallet arbetar på samma företag, så hon har ringt och rekommenderat mig. Jag hoppas att det åtminstone kan leda så långt som till en intervju. Jag har fortfarande inte fått komma på en enda intervju på Miljöjobb, och bara en intervju i övrigt, vilket var den timanställningen jag fick...

Kan ni ge mig lite pepp? Lycka till alla andra <3

Måste man vara helt arbetslös för att få bli inskriven på Jobbgaranti för ungdomar? Låter konstigt, men jag är i så fall inte förvånad. Om du studerar på deltid, säg 25% så är du ju arbetslös de övriga 75%. I det fallet måste man ju vara inskriven för att få behålla ev. SGI och inte få problem med A-kassan, så då vore det konstigt om det inte kan erbjuda dig jobbgarantin den delen.

Oj! Här var det snabba puckar! Sökte ett arbete i morse som personlig assistent, ringde sedan efter lunch för att fråga vilka papper som krävdes från belastningsregistret. Fick prata med en verksamhetsansvarig som jag träffade i höstas så jag passade på att påminna henne om att vi träffats en gång, och då visste hon direkt vilken jag var. I hennes tur så lämnade hon vidare de uppgifter som jag redan lämnat där och för en kvart sedan ringe den ansvarige för den här brukaren upp och ville boka in en intervju. Så till veckan ska jag på anställningsintervju! :banana:

Enda smolket i bägaren just nu är att min handläggare på AF har strulat till det och glömt att förlänga mitt arbetsmarknadspolitiska program och det innebär att jag är 6000 kr kort för tillfället :mad:. Jag har 46 kr på kontot och min man 132 kr och då har vi inte betalat en privat skuld till min pappa på 1000 kr eller hans lokalhyra på 600 kr för bandet han spelar i ELLER bensinpengarna till arbetskamraten på 500 kr. Så, vi är behöver betala 2100 kr till det här plus att vi saknar pengar till bensin osv. Irriterande! När min period väl är godkänd, då tar det väl ytterligare 2 veckor innan jag får några pengar. Som tur är så är pengarna som vi inte kan betala just nu helt akuta, så det funkar väl, värre är det med bensin osv. Måste nog maila om ett förskott från företaget som jag jobbar som personlig assistent på nu.

Enligt arbetsförmedlingen räknas jobbgarantin som en heltidssysselsättning och man får inte plugga på högskola då. Man får plugga på komvux, men inte högskola... Så jag är inskriven på arbetsförmedlingen, men kan inte få någon hjälp av dem...

Låter som du har det lite kämpigt. Hoppas att du kan få jobbet som PA i alla fall :)

Marty: Hmm, en liten miss här ovan, är skyldig min pappa 1000 kr och 600 kr till lokalhyran är för min man och inte för ngt band som min pappa spelar i! :D Vore rätt coolt om han spelade i ett rockband, 54 år gammal! Inget unikt kanske, men ändå :D Men jag försöker hålla humöret uppe i alla fall, så får vi hoppas på det bästa! Mamma eller pappa lånar säkert ut (mer) pengar om det krisar!

KL

Har sökt fler arbeten nu, det bästa vore ju att ringa upp i slutet av veckan och kolla läget.

Angående arbetsintervjun jag ska på nu på onsdag så hoppas jag innerligt att det inte är en brukare som jag har vetskap om vem denne är. Brukaren i sig tror jag skulle passa mig utmärkt, men brukarens familj och jag har lite meningsskiljaktigheter efter en olaglig och moraliskt fel incident när jag var 14 år. Skulle det vara den brukaren som jag har i åtanke, då är nog intervjun på onsdag bara bortkastad för både mig och brukaren. Tror inte att det skulle fungera att jag går in och arbetar i en sådan situation. DOCK, ska jag försöka att inte ta ut något i förskott och sedan bara hoppas på att det är någon annan helt enkelt.

Då har de ändrat reglerna för när jag jobbade några strötimmar i butik skulle jag bara fylla i dagarna och timmar jag jobbat och så fick jag ersättning från AF de dagar jag inte jobbade.

Strindlund - hoppas det går bra för dig :)

Imorgon börjar jag på mitt nya jobb, är alldeles för trött efter flytten för att vara nervös :p men jag hoppas verkligen jag får förlängt sen! Tyvärr vet jag att de andra två (!) är killar och de är är underrepresenterade i mitt yrke :(

Vart har du flyttat? Jag har nog läst det och jag gissar på Östersund, men jag kan ha fel?

Jag tror att man får jobba strötimmar. Det stod det inget om i reglerna jag läste när arbetsförmedlingen skickade mig på intro för ungdomsgarantin. Däremot får man inte plugga på högskola, men Komvux eller liknande går bra. Jag var med i jobbgarantin innan min högskoleutbildning och då vet jag att det var ok att bara skriva de dagar man inte jobbade om man hade timanställning eller liknande.

KL.

Sökte jobb som studentmedarbetare precis. Har en termin kvar på uni, men tanken är ju att det ska gå att kombinera. Har praktiserat på arbetsplatsen hela hösten så hoppas verkligen att jag får tjänsten! Vore en sjukt bra merit inför framtida sökande i en bransch som verkar hopplös.

Så håll tummarna är ni gulliga :D

Håller tummarna stenhårt! ;)

Själv har jag varit på intervju idag... och mina misstankar blev bekräftade. Genomförde intervjun som vanligt, men fick ringa upp den ansvarige och förklara läget så att både hon och brukaren kan ta ställning till det här. Jag hoppas givetvis att brukaren tyckte att jag verkade bra oavsett denna dispyt som varit, men jag vill förstås inte att det ska bli problem för brukaren och jag räknar inte med att jag får tjänsten. Söker vidare helt enkelt!

Arbetsförmedlingen - ett stort jäkla skämt! :mad:

Får det gå till så här? Jag är ju inskriven hos en handläggare på AF som har hand om personer med funktionsnedsättningar osv. Innan jul (runt november) pratade vi om olika lösningar på min situation, arbetsträning bland annat osv. Då var det enligt handläggaren ingen direkt brådska, utan hon skulle ställa mig på kö till en utbildningsplats. I denna situation ska jag få aktivitetsstöd från FK eftersom jag ska vara inskriven på ett arbetsmarknadspolitiskt program.

För ett par veckor sedan fick jag besked om att min ansökan om ersättning blivit nekad, då min handläggare glömt att förlänga tiden. Tog kontakt med handläggaren redan i mellandagarna då denne givetvis var på semester. När jag äntligen får tag i handläggaren förra veckan, får jag rapport om att denne ska reda ut det här. IGÅR fick jag besked om att jo, jag får ansöka om aktivitetsstöd fram till den 31/12, men efter det ska jag återgå till min a-kassa. Egentligen inget fel i det och jag förstår att de måste följa de direktiv som är fattade av regeringen.

Jag är bara så irriterad på att jag får reda det här sättet. Så långt efter att beslutet blev taget, utan förvarning. Min handläggare skrev på mail att det berodde på att handläggaren och dennes kollega trodde att de här reglerna inte omfattade mig och övriga som de är handläggare för, men nu gjorde de det.

Vad innebär det här för mig? Jo, utöver den ekonomiska stress och press som blir så kommer jag antagligen få säga upp mig från den butik där jag har fått några timmar per månad på schema. Jobbar jag en dag, om så bara en timme så får jag ingen ersättning från a-kassan den månaden (och visst, det är samma för alla men anledningen till att jag gick ifrån rehab.ersättningen före sommaren var ju för att det skulle fungera på exakt samma sätt med aktivitetsstöd (med mindre pengar men möjlighet att jobba och tjäna pengar utan att aktivitetsstödet minskades). Plus att jag nu inte kommer att kunna söka andra jobb än heltid om det inte är så att lönen går över a-kassan (som förvisso är väldigt låg, så en halvtid borde kanske vara ok).

Ähh, jag är bara bitter över det här systemet och sättet min handläggare har hanterat det här :wtf: A-kassan går ju in perioden fram tills nu, men då är det 7 dagars karens på den + att jag jobbat ett pass och har ett på lördag (= jag kommer att få mindre pengar än beräknat och det blir bara pannkaka av allt ändå).

Och jo, jag måste hitta en arbetsplats att ha arbetsträning på tills på måndag och arbetet som jag var på intervju till igår kommer att tillsättas till ngn annan, trots att brukaren tyckte om mig. Min mammas sambo är ju bror med brukaren (och det är inget problem i sig), men den övriga familjen kommer att göra allt för att jag inte ska jobba med brukaren. Och i ärlighetens namn, VILL jag jobba i den situationen? Det är som att gapa efter ännu mer problem. :arghh::arghh::arghh:

Hoppar in här lite snabbt....igen.

Påbörjade min anställning som städare i början av dec. och nu har jag blivit avskedad :/
Så nu äre bara till och börja om med allt sökande igen....:mad:

*KL*

Hoppar in med två frågor :)

Den första är, kan man få jobb som städare (alltså inte fast utan typ sommarjobb) utan utbildning/erfarenhet?
Den andra, hur får jag fram i en spontanansökan att jag inte söker jobb hela sommaren? Ska det stå i CV eller personligt brev?

Jag fick sommarjobb som städerska utan utbildning el erfarenhet. Jobbar fortfarande med det.

Arbetsförmedlingen är skit. Enough said! Jag hoppas att det löser sig för dig fort.

Lillagoajag: jag fick timanställning över sommaren på städ på ett hotell utan någon arbetslivserfarenhet. Kan säga att det faktiskt var roligare än jag trodde att det skulle vara. Städ på hotell är ju rätt tacksamt och det är inte direkt smutsigt efter att någon sovit en natt. Jag hade dock kasst betalt, men bättre än inget :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka