Jag har läst miljövetenskap 4,5 år (tog studieuppehåll efter halva mastern då jag fick jobb).
Jag har funderat på att läsa master, men problemet är att jag inte vet vad jag vill inrikta mig på. Känner att jag behöver jobba ett tag innan jag vet vad det är inom miljö som jag tycker är mest intressant.
Det är lättare som nyutexad att få jobb på kommunen än på Länsstyrelsen, eftersom Länsstyrelsen ska tillsynsvägleda kommunerna så vill de helst ha folk med mycket erfarenhet (vilket man oftast får efter några år på kommun).
Har fått svar från två som jag har mailat till. Det ena var ett kommunjobb, där hade de fått in 65 ansökningar. Det andra var ett jobb på länsstyrelsen och där hade de fått in 155 ansökningar! Så nog verkar det lite lättare att få jobb på kommunen
. Får man fråga vad för arbeten du har haft i din karriär?
CV har jag inga direkta tips på, de är så standard i ansökningarna att man inte kan göra mer än skriva svart på vitt vad man har gjort.
Personligt brev så tycker jag att de som ger uttryck av att vara glada och positiva, nästan lite "spralliga" sticker ut. Sprallig är kanske fel ord men du fattar

Inom nästan alla jobb i vår bransch arbetar man i någon form av grupper eller team så skriv gärna hur du fungerar i en arbetsgrupp (vilken "roll" du har, om du driver arbetet framåt eller är den som genomför uppgiften osv). En skicklig lagspelare vill alla ha!
Mycket bra tips! Det ska jag tänka på till nästa personliga brev jag skriver!
För att sticka ut ytterligare kan du någon dag innan sista ansökningsdag ringa någon av de personer som står listade som kontaktpersoner och fråga lite mer om tjänsten. Inte fråga "Har min ansökan kommit in, åååh vad jag vill ha jobbet!" utan mer ställa relevanta frågor som dyker upp när du läser annonsen. Mer exakta arbetsuppgifter kanske, eller hur arbetsgruppen ser ut och liknande. Har man inga vettiga frågor att ställa är det bättre att inte ringa alls