@touche, jag känner en person som fick jobb som butiksbiträde (heter det så?) på en märkesbutik i Stockholm genom att bara knalla in, vara sitt modeintresserade och välklädda jag, söka jobb och såklart vara trevlig osv.
Garanterat jobb? Bli lärare och flytta till Norrland.

De betalar väl även halva din studieskuld om du stannar X antal år? Sjuksköterska är väl också rätt så garanterat jobb. Eller ingenjör, systemutvecklare, datorprogrammerare... Ligger oförskämt många jobbannonser ute jämt inom dessa områden tycker jag. Eller jobba på lager. Känner en lärare som sagt upp sig och jobbar på lager (kör truck) pga bättre betalt och varierande arbetstider.
Själv sitter jag här och kan inte sluta titta på anställningskontraktet som ligger bredvid datorn...

Min första tillsvidareanställning! Det fick jag tack vare kontakter helt och hållet så det är väl mitt stora tips för dagen. Skaffa rätt kontakter! Att vara tillgänglig på Linkedin kan också ge jobb om man har bra grejer att visa upp där och ser till att utöka sitt kontaktnät. Jag har tagit chansen att hoppa på olika projekt som inneburit jobb på annan ort, dels två olika projekt förra året och i år är jag tillbaka på ett av dem över sommaren. Fått visa att jag vill jobba, är intresserad, vem jag är osv.
Mitt största problem just nu är att hitta lägenhet. Finns dock massor ute men jag har inga köpoäng så jag hoppas det här med förtur pga jobbrelaterad flytt funkar som det ska!