Stora jobbsökartråden

Jag kan hoppa in lite i den här tråden också. Jag har tagit ett studieuppehåll och letar jobb nu. Har ingen direkt erfarenhet att tala om och jag skulle helst vilja jobba i butik och få kassavana bland annat. Men ingen verkar ju ens vara intresserad av att kika på CVt om man inte har erfarenhet sen tidigare :( Men det är ju erfarenhet jag vill ha! Jag vet att jag skulle passa så bra, och så får jag inte visa det...

Nä, dom vill ju ha specifikt butiksvana, och jag har varit telefonintervjuare och köksbiträde tidigare. Så ingen liknande erfarenhet alls :/ Visst har jag bra saker jag kan lyfta fram från det också - t.ex. van vid högt tempo och mkt kundkontakt, men första frågan är om jag jobbat i butik tidigare och då är det inte ens värt att kolla på CVt längre...

Jag har fått sjukt mkt beröm för mina personliga brev och CV av flera stycken på Arbetsförmedlingen, så det känns inte som att det är problemet...

Nä, dom vill ju ha specifikt butiksvana, och jag har varit telefonintervjuare och köksbiträde tidigare. Så ingen liknande erfarenhet alls :/ Visst har jag bra saker jag kan lyfta fram från det också - t.ex. van vid högt tempo och mkt kundkontakt, men första frågan är om jag jobbat i butik tidigare och då är det inte ens värt att kolla på CVt längre...

Jag har fått sjukt mkt beröm för mina personliga brev och CV av flera stycken på Arbetsförmedlingen, så det känns inte som att det är problemet...

Ett tips, låt någon annan än AF titta på ditt CV och personligt brev. Av erfarenhet vet jag att de är nöjda bara man har ett. Angående det personliga brevet så anpassa det verkligen för jobbet du söker och försök skriva en mer unik inledning.

Mammas + någon till: Tack! Det låter enklare än det är. Har två grymma referenser, min nuvarande arbetsgivare (som det ändå kan vara känsligt med) och en från personlig assistans. Sen har jag några fler också, men dessa två är mina trumfkort. Har ju bara 50% på jobbet, men jag vet faktiskt inte hur min arbetsgivare skulle ställa sig till att rekommendera mig till ngn annan!?

Ett tips, låt någon annan än AF titta på ditt CV och personligt brev. Av erfarenhet vet jag att de är nöjda bara man har ett. Angående det personliga brevet så anpassa det verkligen för jobbet du söker och försök skriva en mer unik inledning.

Mammas + någon till: Tack! Det låter enklare än det är. Har två grymma referenser, min nuvarande arbetsgivare (som det ändå kan vara känsligt med) och en från personlig assistans. Sen har jag några fler också, men dessa två är mina trumfkort. Har ju bara 50% på jobbet, men jag vet faktiskt inte hur min arbetsgivare skulle ställa sig till att rekommendera mig till ngn annan!?
Känner du för att läsa igenom ett av mina PB? Jag vill gärna få höra andras kommentarer. :)

@Strindlund Måste du veta det just nu?

Jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort att sluta grubbla på saker. Själv funderar jag på vad man vill jobba med, funkar inte med jobbet. Men vet inte vad jag vill jobba, orkar egentligen inte söka nytt jobb heller.

Haha, ja det liksom biter sig fast det här med jobb och utbildning/ar.
För mig är det "som vanligt" nu de dagar när jag är ledig. Sitter o kikar efter jobbannonser och tänker för mig själv varje gång man uppdaterar jobbannons-sidor/AF "nähä, inget passande jobb att söka idag heller :(" typ :p Sen kommer jag på mig själv att jag faktiskt har ett jobb...åtminstone under sommaren :) MEN det är klart, man ska ju hålla ögonen öppna, för rätt som det är dyker ens drömjobb upp. * I Wish* :grin:

Ang. utbildningar så har jag ägnat många timmar åt det med. Vad ska jag "bli"? Var finns det jobb? Har jag valt rätt? osv....
Hur går dina tankar kring vad du vill bli? Har du nån susning eller står det helt still?

Nä nu börjar jag svamla känner jag, tror sängen kallar på mig :angel:

Usch, händer ingenting för mig nu... Börjar verkligen bli desperat, och velig! Tusen saker i huvudet...

1. Drömmer om att få jobba med mode (som är mitt stora intresse), men HUR?!?!?! Hur sjutton får man ett butiksjobb utan erfarenhet?? Är det värt att plugga något inom mode?
2. Vad ger garanterat jobb? Lärare???
3. Borde jag läsa in matte B i höst så jag har mer att välja på till våren??
4. Vad ska jag göra med mitt liiiiv?! :arghh:

Det tär verkligen sönder en att vara arbetslös.

Ingen aning om hur man ens får ett (fast) jobb. Jobbar nu på annan ort, det kan väl vara ett sätt att få erfarenhet inom en viss bransch. Få in en fot i branschen liksom.

@touche, jag känner en person som fick jobb som butiksbiträde (heter det så?) på en märkesbutik i Stockholm genom att bara knalla in, vara sitt modeintresserade och välklädda jag, söka jobb och såklart vara trevlig osv.
Garanterat jobb? Bli lärare och flytta till Norrland. ;) De betalar väl även halva din studieskuld om du stannar X antal år? Sjuksköterska är väl också rätt så garanterat jobb. Eller ingenjör, systemutvecklare, datorprogrammerare... Ligger oförskämt många jobbannonser ute jämt inom dessa områden tycker jag. Eller jobba på lager. Känner en lärare som sagt upp sig och jobbar på lager (kör truck) pga bättre betalt och varierande arbetstider.

Själv sitter jag här och kan inte sluta titta på anställningskontraktet som ligger bredvid datorn... :D Min första tillsvidareanställning! Det fick jag tack vare kontakter helt och hållet så det är väl mitt stora tips för dagen. Skaffa rätt kontakter! Att vara tillgänglig på Linkedin kan också ge jobb om man har bra grejer att visa upp där och ser till att utöka sitt kontaktnät. Jag har tagit chansen att hoppa på olika projekt som inneburit jobb på annan ort, dels två olika projekt förra året och i år är jag tillbaka på ett av dem över sommaren. Fått visa att jag vill jobba, är intresserad, vem jag är osv.
Mitt största problem just nu är att hitta lägenhet. Finns dock massor ute men jag har inga köpoäng så jag hoppas det här med förtur pga jobbrelaterad flytt funkar som det ska!

Själv sitter jag här och kan inte sluta titta på anställningskontraktet som ligger bredvid datorn... :D Min första tillsvidareanställning!
Alltså jag är så glad för din skull! :) :) Så himla stort grattis, måste kännas helt fantastiskt verkligen!

@Strindlund Måste du veta det just nu?

Jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort att sluta grubbla på saker. Själv funderar jag på vad man vill jobba med, funkar inte med jobbet. Men vet inte vad jag vill jobba, orkar egentligen inte söka nytt jobb heller.

Både ja och nej. Jag känner mig enormt stressad över att jag inte vet vad jag vill jobba med och inte har något mål i livet. Samtidigt som jag känner mig stressad så har jag helt uteslutit universitetsstudier på grund av sviktande självförtroende osv. Jag känner att jag verkligen inte klarar av det. Tittade på en utbildning equiterapeut för då skulle jag få jobba med hästar och det är något jag tycker är väldigt intressant. Men, det kommer alltid ett men hos mig, och det är att jag tvekar för att jag dels inte vet hur marknaden ser ut men också för att en sådan utbildning kostar ofattbart mycket pengar (i mina ögon) som man förvisso kan ta lån till, men man ska ju leva under studietiden också.

SÅ, från och till lever jag i panik eftersom jag inte vet hur något kommer se ut. Och det ser ut som jag sitter fast i Norrland och marknaden är antagligen begränsad här. Och utbilda mig till ngt som garanterat ger jobb, ja som jag ser det och vad jag kanske skulle klara av är förskolelärare och det vet jag inte om jag vill :crazy:

Ang. utbildningar så har jag ägnat många timmar åt det med. Vad ska jag "bli"? Var finns det jobb? Har jag valt rätt? osv....
Hur går dina tankar kring vad du vill bli? Har du nån susning eller står det helt still?

Miljaaaarder tankar om vad jag vill bli, säg vad jag inte vill bli! Nej men buden har varit många, men nedslås alltid av att jag "inte kan" och för varje gång jag känner så desto mer besviken blir jag. Ang. för dig så skulle jag definitivt fortsätta att söka arbeten, även om du har nu i sommar. Det skadar inte, om du orkar!

Antar att du skämtar, men annars :p Vars har du hört det?

Det är jag faktiskt osäker på, därav frågetecken efter meningen. :p Kanske inte gällde hela norrland, kanske var en specifik kommun, eller så var det helt fel.
EDIT: Googlade lite snabbt och det var ett förslag under 2010, hittar inget om att det faktiskt gick igenom. Så helt cyklade jag inte, bara lite. ;)

@niphredil, tack så mycket!! :) Känns underbart, ja!

@touche, jag känner en person som fick jobb som butiksbiträde (heter det så?) på en märkesbutik i Stockholm genom att bara knalla in, vara sitt modeintresserade och välklädda jag, söka jobb och såklart vara trevlig osv.
Garanterat jobb? Bli lärare och flytta till Norrland. ;) De betalar väl även halva din studieskuld om du stannar X antal år? Sjuksköterska är väl också rätt så garanterat jobb. Eller ingenjör, systemutvecklare, datorprogrammerare... Ligger oförskämt många jobbannonser ute jämt inom dessa områden tycker jag. Eller jobba på lager. Känner en lärare som sagt upp sig och jobbar på lager (kör truck) pga bättre betalt och varierande arbetstider.

Själv sitter jag här och kan inte sluta titta på anställningskontraktet som ligger bredvid datorn... :D Min första tillsvidareanställning! Det fick jag tack vare kontakter helt och hållet så det är väl mitt stora tips för dagen. Skaffa rätt kontakter! Att vara tillgänglig på Linkedin kan också ge jobb om man har bra grejer att visa upp där och ser till att utöka sitt kontaktnät. Jag har tagit chansen att hoppa på olika projekt som inneburit jobb på annan ort, dels två olika projekt förra året och i år är jag tillbaka på ett av dem över sommaren. Fått visa att jag vill jobba, är intresserad, vem jag är osv.
Mitt största problem just nu är att hitta lägenhet. Finns dock massor ute men jag har inga köpoäng så jag hoppas det här med förtur pga jobbrelaterad flytt funkar som det ska!
Vilken typ av jobb har du fått? Hemstaden? Storstad? Småstad? :) Bara nyfiken :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Husvagnsrenovering
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka