Stora jobbsökartråden

Tack @GoLightly :)
Jag kom iväg, men till vilken nytta kan man undra. Konstigaste intervjun jag varit på! Jag känns inte rätt för dem och de känns inte rätt för mig. Jag vet mer om var de hade sin senaste personalaktivitet och hur många i personalen som har barn än de vet om mina styrkor och svagheter. Tror inte de vet ett dugg mer om mig mig nu än de visste innan intervjun. Det är ändå ett seriöst och välrenommerat företag som håller på med juridiska grejer.
Fler som varit på sådana här konstiga "intervjuer"?

@tigerflicka Tråkigt!
Jag var på en mycket märklig intervju en gång. Intervjuaren verkade helt ointresserad av sin uppgift och vem jag var, och ställde i ca 30 min ja och nej frågor. Det var hela intervjun.

@tigerflicka Tråkigt!
Jag var på en mycket märklig intervju en gång. Intervjuaren verkade helt ointresserad av sin uppgift och vem jag var, och ställde i ca 30 min ja och nej frågor. Det var hela intervjun.
Jag trodde iof redan innan intervjun att det kunde vara ett företag som var lite för "byråkratiskt" för min del, så jag hade inga höga förhoppningar. Får se det som en (märklig) erfarenhet istället! :)
Väntar däremot svar om ett annat jobb där jag varit på intervju som jag gärna vill ha. :)

Tack @GoLightly :)
Jag kom iväg, men till vilken nytta kan man undra. Konstigaste intervjun jag varit på! Jag känns inte rätt för dem och de känns inte rätt för mig. Jag vet mer om var de hade sin senaste personalaktivitet och hur många i personalen som har barn än de vet om mina styrkor och svagheter. Tror inte de vet ett dugg mer om mig mig nu än de visste innan intervjun. Det är ändå ett seriöst och välrenommerat företag som håller på med juridiska grejer.
Fler som varit på sådana här konstiga "intervjuer"?

Min arbetsintervju var lite åt det hållet, kändes det som då i alla fall :P När jag gick därifrån undrade jag hur mycket mer om mig arbetsgivaren egentligen fått veta. Jag å andra sidan visste tokmycket om själva arbetet, väldigt specifika saker om olika arbetsuppgifter osv som absolut inte borde varit nödvändiga att ta med på en intervju. Valde att se det som att hon gärna ville anställa mig, och tja, så blev det också. Nu har jag jobbat någon vecka och stortrivs verkligen.

Jag var en gång på en väldigt stel arbetsintervju (jag var själv inte särskilt intresserad av arbetet och ville inte ha det men var tvungen att söka jobb gick på något program för af) så jag frågade om jag gjorde något fel. Då skratta den som höll intervjun och sa att det var första gången för att han var ny på tjänsten så han var lite nervös. Efter det gick intervjun bättre. Tack och lov fick jag inte jobbet (han såg väl att jag verkligen inte var lämpad för denna typen av arbete och inte ville ha det egentligen).

Jag börjar jobba i Värnamo 8/12 men har inget boende. Vad gör man med två hundar om man inte lyckas hitta något? Får man ta med hund på typ vandrarhem? Om det ens finns något sånt däruppe? Usch får ångest över denna flytt. Men jobbet är SÅ bra så tror att jag kommer trivas efter ett tag!

Känns konstigt att lämna hemma och flytta bort från tryggheten. Har inte ens en hundvakt i Värnamo :(. Hur har det löst sig för er som fått arbete på annan ort?

Jag börjar jobba i Värnamo 8/12 men har inget boende. Vad gör man med två hundar om man inte lyckas hitta något? Får man ta med hund på typ vandrarhem? Om det ens finns något sånt däruppe? Usch får ångest över denna flytt. Men jobbet är SÅ bra så tror att jag kommer trivas efter ett tag!

Känns konstigt att lämna hemma och flytta bort från tryggheten. Har inte ens en hundvakt i Värnamo :(. Hur har det löst sig för er som fått arbete på annan ort?

Tror att det ska finnas vandrarhem man kan ta med sig sina djur till. Innan du har kommit in i gängorna och hittat en bekantskapskrets, skulle jag försöka att vända mig till ett hunddagis, alternativt annonsera om en dagmatte. Vad går ditt arbete ut på?

Lånar min egen knapp (vet inte ens om man behöver använda det uttrycket här mera, men för gammal vanas skull).

Jag blir knäpp.. Jag var ju på butiken XX på en liten intervju för snart två veckor sedan. Vi har pratat lite fram och tillbaka om olika alternativ. Den jag har pratat med säger att det är bättre att jag börjar göra praktik på heltid och jobbar extra hos dem, än att börja jobba extra medans jag jobbar på nuvarande arbetet. För att jag ska lära mig allting och få chans att jobba extra i hela butiken. Och personen tyckte att jag skulle säga upp mig från nuvarande arbetet, som är ett vikariat på 50%, för att göra denna praktik på heltid efter jul. Alternativt börja nu, och anpassa schemat efter nuvarande arbetet. Men sedan säga ifrån mig helt på nuvarande arbetet för att fortsätta den här praktiken efter jul. För att jag ska lära mig allt, och för att jag ska öka mina chanser att få jobba till sommaren.

Men va?!

Frågade personen vad som skulle vara annorlunda att jobba hos dem, än på butiken ZZ (inom samma koncern) som jag tidigare jobbat på. Men det tog såå lång tid att lära sig hela butiken hos dem, för allt är så annorlunda. Jag tycker inte att det låter rimligt alls! Hur fasiken gör de när de ska introducera nya sommarjobbare då? Måste de gå en praktik på 3 månader för att kunna jobba i den där butiken?

Personen sa att det inte spelar någon roll om man har 10 års erfarenhet, det tar ändå 6 månader att komma in i deras butik. Och ska jag göra praktik hos dem, kan jag inte jobba extra någon annanstans, för min egen skull. Men va? Igen. Jo, jobba heltid för 9000 kr (i a-kassa/aktivitetsstöd) och utöver det jobba extra för att tjäna mer pengar, då kommer jag att få jobba ihjäl mig till mindre än hälften av vad jag skulle ha tjänat heltid (om nu ett sådant jobb fanns tillgängligt).

För mig känns det mer som att de vill ha gratis arbetskraft än att göra mig en tjänst, som det låter på personen.
Alltså om att göra mig en tjänst. Tror personen att jag är född igår? Ok att de vill ha ett sådant upplägg på en person som har noll erfarenhet, men jag har mkt erfarenhet i bagaget! Och kassan känns som det område som tar längst tid att lära sig. Så nej, jag tänker inte sätta min fot där. För övrigt kan jag inte tacka nej till arbete, varken extraarbete eller vikariat/fast tjänst utan att bli straffad från a-kassan, och då kommer jag inte alls att ha någon ekonomi.

Hur tänker folk? Jag tycker att bemötandet var väldigt dåligt. Jag kunde erbjuda, som en fair deal, att jag kunde gå i två veckor parallellt med nuvarande arbetet för att lära upp mig genom att arbetsförmedlingen kunde stå för detta. Personen i fråga tyckte dock att jag skulle praktisera (eller arbetsträna som det heter) i flera månader för att kanske få ett sommarjobb.

:arghh:

Jag är fortfarande totalt nedslagen efter att ha fått nej-svar på en jobbansökan som jag verkligen hoppades på..
I annonsen stod det att dom söker någon med "xx-examen eller motsvarande dokumenterad kompetens".
För mig så betyder det att man kan ha yrkesmässig erfarenhet som motsvarar kompetensen för sagda utbildning, men som svar på min ansökan så stod det att dom sökte någon med just xx-examen.

Suck.. det känns så tråkigt att bli nekad drömjobbet endast för att man inte haft råd eller tillfälle att gå den utbildningen eller gjort provet som behövs för att ha denna kompetens på papper, när jag ändå arbetat inom samma bransch men med mer eget ansvar och bredare samt andra kompetenskrav än vad det här jobbet kräver.
Jag har missat så jäkla mycket i inom både jobb och studier endast för att man inte kunnat välja en viss väg i livet från ung ålder eller haft stöd hemifrån för att kunna satsa på det man vill..
Usch, idag matchar jag den grå och regniga dimman utanför fönstret..:cry:

Hej alla!
Kan man se ut så här på en jobbintervju (statlig myndighet) :)?

8kCCCk5.jpg

Hade egentligen velat ha en ljusare top, men garderoben ekar tomt efter lämplig sådan!

Usch jag ska på intervju i Malmö på måndag. Ångest över det hela, för jag vet inte vilken jobbannons det är, har haft datahaveri...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka