Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Tack! :love:

Måste bara putta upp den här... för jag tänker på jobb 24 h om dygnet typ. Blä.

På tisdag är det rekryteringsträff på ett ställe där min påbörjade utbildning är relevant, men jag vet inte så mkt mer än så. Tänkte gå eftersom jag inte har något annat för mig, man skulle ta med CV och förbereda för en kort intervju. Då tänker jag så här, är det smart att gå dit om jag skulle visa upp en osäker yta? Just för den här tjänsten krävs ingen högre utbildning än gymnasiet, men arbetsgivaren kan även komma att vara en framtida arbetsgivare men i en annan position.

OM jag går, vad svarar jag på vilken anledning det fanns till mitt studieavbrott? Jag kan väl inte direkt säga att jag inte var redo att läsa på den nivån i kombination med min skalle. Men gud! Jag funderar på om jag ens om jag har något på arbetsmarknaden att göra när jag tänker på det här. Vem sjutton vill anställa mig? Suck. Var nyss redo att börja försöka skriva positiva saker om mig själv, men jag inser att jag är alldeles för förstörd för det här. Ska jag jobba? Vill jag jobba? Ja, men KAN jag? :crazy::banghead::arghh:

Du behöver ju inte uttrycka dig så, OM frågan kommer upp så säg att du behövde en studiepaus för att hinna med att utvecklas på det personliga planet också? Eller nåt annat kryptiskt :D Och du, tänk på The little engine that could :)
The_Little_Engine_That_Could.jpg

KL. Ni som letar jobb.
Jag bor i Barcelona, Spanien och här finns massvis med svenska, norska och danska telemarketingföretag som skriker efter personal. Det handlar både om telefonförsäljning och vanlig kundtjänst. Lönerna är förvisso inte som i Sverige, men allt är billigare här så det jämnar ut sig. För 25-30 timmar i veckan betalas det 800-1100 euro i grundlön+provison. Är man duktig så tjänar man bra med pengar. Om det är någon som är sugen på att söka så kan jag hjälpa er med kontakter, jag vet hur pissigt man mår av att vara arbetslös.

Jag tycker du ska gå dit, det är antagligen många som kommer vara nervösa/osäkra. Angående vad du ska svara så säg att du behövde en paus/inte kände dig säker på vad du ville, det är ingen katastrof, tycker inte jag.

Djurjouren: Vilket bra o roligt tips!

//r

KL
Jag vänder mig till jobbsökarexperterna här. Hur går det för er?

Jag vill söka två jobb som är på samma enhet hos samma arbetsgivare. Jobben är dock väldigt olika till sin karaktär. Jag funderar på hur jag ska gör med personligt brev, eftersom jag gissar att det nog är samma person/er som kommer att läsa ansökningarna. Jag vill ju gärna lyfta fram olika sidor av mig själv i de olika breven, eftersom det är olika sidor som kommer att komma fram och vara värdefulla på de olika jobben. Borde jag ändra brevet helt, så att det inte finns några likheter alls, eller verkar jag helt personlighetskluven då? Samtidigt har jag ju bara de erfarenheter jag har, och jag är bara en person, så det går ju inte att göra alltför stor variation heller....? Borde jag skriva i princip samma sak, men bara formulera det lite annorlunda, så det inte verkar kopierat?
Förstår ni mitt dilemma?

Jag hade använt i stort sett samma text men ändrat valda delar så det passar till de olika jobben. Dvs samma grund men olika "spets".

Tack för ditt svar! Det var lite så jag tänkte och också gjorde. Vissa bitar fick innehålla i princip samma sak, men med en lite annorlunda formulering, så det inte skulle kännas som en ren kopia. Vi får se hur det går.

Passar på att fråga i denna tråden eftersom jag inte fick något svar i min egen tråd. Vill ju inte dubbelposta trådar och tänker att det kanske finns linkedinanvändare här. Rubrikerna som finns på linkedin är ju liknande CV så jag hoppas få tips här.

Hur använder ni Linkedin eller andra cv-databaser (som inte är nätverkande, vet att det finns fler men kommer bara på Monster nu)

Vad för typ av bild har ni?
Vad tycker ni är mest säljande en relativt stel porträtt/ansiktsbild eller mer vardaglig bild?

Sammanfattning
Vad tar ni upp under sammanfattning? Vad ni är för person? Vad ni har jobbat med? Vad ni har jobbat med? Mål med nytt arbete?

Erfarenhet
Tar ni med alla jobb ni haft eller ett urval?
Hur mycket skriver ni om tidigare jobb?

Utbildning
Tar ni bara upp högskola/universitet eller gymnasieutbildning också?

Intressen
Har upptäckt att det är lite olika vad folk tagit upp. Har ni fokus på jobbrelaterade intressen eller har ni även med personliga intressen?

Personliga detaljer
Vad skriver ni här?

Råd för att kontakta xxx
Vad har ni skrivit under det?

Kompetenser och expertis
Vad för typ av kompetenser tar ni upp?

Grupper
Hur hittade ni relevanta inom ert yrkesområde? Hittar bara en relevant svensk grupp inom mitt område, flera på engelska dock. Är det relevant att gå med i dessa även om man bara söker jobb i Sverige

Följer
Hur fungerar följer funktionen och vad följer ni?

Språk
Hur graderar man sig hur väl man behärskar olika språk?

Organisationer eller Volontärarbete och välgörenhetsfrågor?
Var lägger ni in att ni varit sekreterare i någon förening? Är aktiv inom hemvärnet? Är med i röda korset och gör något där? Suttit på någon post inom universitetet eller studentkåren under studietiden?

Kurser
Kurser som ni gått utöver de som ingått i de utbildningar ni tagit upp tidigare eller de kurser som ingått i utbildningar ni gått?

Certifieringar
Har sett att en del lagt körkort här? Känns inte helt passande, men var bör man ta upp det om man ens bör ta upp det?

*kl*
Sitter på af och väntar på inskrivning nu, drygt men ett måste. Har sökt alla jobb jag hittat hittills, det är bara det där med spontanansökan som jag inte får tummen ur till... Får väl se vad handläggaren har för tankar också. Men examen blev iaf klar i fredags :)

kl

FAN! Jag får lite panik över det här! Jag är fortfarande alldeles för osäker på vad jag vill jobba med i livet. Har fasiken inte en aning! :eek: :crazy:

Men, hur gammal är du? Jag är 32 och är precis färdigutbildad till mitt andra yrke. Min syster är 35 och läser sin andra utbildning efter 10 yrksverksamma år där hon tillslut insåg att hon inte ville vara kvar. På min utbildning var jag inte bland de äldsta utan det fanns många både jämnåriga samt ganska mycket äldre. Det jag försöker säga är att man måste inte vara 100% på en gång, man kan testa nåt och se om det funkar! :)

KL
Sökte några jobb igår, vilket känns skönt! Är hyfsat nöjd med det personliga brevet. Men nu ska jag söka en annan typ av jobb, men inom mitt område och vet verkligen inte hur jag ska skriva det personliga brevet...

Kom på ytterligare en fråga! När dom söker folk med relevant arbetslivserfarenhet, men inte har någon, när tycker du gränser går för att det ska vara relevant att söka jobbet?

Jag är ju nyexad och har ingen annan erfarenhet än min praktik, men jag söker ändå bara resterande kvalifikationer är ok. Jag måste ju ha ett jobb :)

Jag är ju nyexad och har ingen annan erfarenhet än min praktik, men jag söker ändå bara resterande kvalifikationer är ok. Jag måste ju ha ett jobb :)

Är också färdig nu, så söker de jobben jag finner intressanta. Men när de söker någon med minst tio års erfarenhet, så kanske inte jag är den dom söker? Upp till tre år känns okej, även fem, men tio år?

Det skadar inte att söka ändå. De kanske gillar din ansökan och har någon annan tjänst som kan passa istället?

Man kan ju hoppas det!

Har konstaterat att det kan vara värt att kolla efter jobb på andra ställen än de vanliga. Har hittat väldigt många jobb som jag ska söka!

*kl*

NU så har jag fått jobb. Var på intervju i fredags, fick besked igår och börjar på måndag :p Snabba ryck, men det får väl gå. Problemet är bara att jag ska hinna flytta 50 mil också ;) Men det ordnar nog sig ändå!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka