Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

TACK! Jadå, jag åker upp med det mest nödvändiga först. Sen får jag släpa med mig lite flytthjälp hemifrån för att hämta resten av grejerna. Just nu försöker jag hinna sälja iväg en del av mina möbler, men det går lite trögt.

Vad spännande, grattis! Är det inom det du är utbildad? :)

Tack! Ska bli skitkul, även om jag är livrädd just nu för att jag inte kommer att klara av det :p

Jo, det är inom det jag är utbildad till :)

Haha jag förstår det men det kommer säkert gå skitfint! :)

Vad roligt! Är det första jobbet inom "rätt" område? Jättebra ju!!

Sjukt bra ju!! Stort grattis, vet precis hur tufft det kan vara! :)

Kl

I morgon tänkte jag besöka ett starta eget-info på AF, drömmen är ju att vara min egen chef! Har en idé som jag tror på, men som kräver ett enormt arbete bakom. Alla är antagligen osäkra i början, men jag kan ju ändå gå på denna träff och förhoppningsvis bli lite klokare (eller inte). Börjar sommarkneget nästa lördag iaf, men ska nog läsa någon grundläggande kurs på komvux om företagande osv också!

Kl
Ska man gå till af imorgon? Eller inte? Finns det någon vinst med det? Räknas som arbetslös imorgon. :(

Ja gå dit! Du kan skriva in dig hemma via hemsidan men du måste dit för registrering. Det ser bättre ut för en framtida arbetsgivare om du varit inskriven hela din arbetslösa tid, annars kan det tolkas som att du bara gått hemma och drällt typ. + att du får längre karens för a-kassa/bidrag om du inte skriver in dig direkt.

Jag behöver tips! Ska på intervju för ett jobb imorgon som JAG VILL HA. Eller JAG SKA HA DET. ;) Det är precis det jag vill jobba med nu. Den fråga jag funderade mest på är: Vad svarar man på frågan om sina tre sämsta egenskaper? Jag har inget bra svar att ge. :( Det jag kommer på vill jag inte nämna på en intervju.

Varför inte nämna det på intervju? Plus då givetvis en förklaring hur du hanterar den egenskapen hos dig själv och undviker att det går ut över ditt arbete.

Känns inte så bra att säga att jag inte tycker om nya människor, i arbete där man träffa en del nytt folk. Samt att jag är ganska enkelspårig, vilket gör att det för mig finns ett sätt att göra rätt på.

Hur kommer det sig att du "VILL HA" ett sådant jobb om du inte gillar det?

Att du inte tycker om nya människor, gäller det i ditt privatliv? Och inte i ditt arbetsliv? För de två grejerna får man skilja på. Jag har en kollega som hatar att prata i telefon, men inte på jobbet där det ingår för då går hon in i en "roll" och har inga problem med det, för det är inte "hon" egentligen som pratar, utan hennes yrkesroll. Förstår du hur jag menar?

Jag söker nu mitt första riktiga jobb, så jag kan inte säga hur jag funkar i jobbet. Att jag vill ha jobbet beror på arbetsuppgifterna. Delen med tex. kundkontakt är inte så stor, men den finns.

Att ha kundkontakt skulle jag absolut inte sätta likamedtecken att du inte tycker om nya människor i ditt privatliv.

Vad svarar man på frågan om sina tre sämsta egenskaper? Jag har inget bra svar att ge. :( Det jag kommer på vill jag inte nämna på en intervju.

Du svarar ärligt och sedan vänder du det till något positivt i det tänkta arbetet :D
Jag har bla ex svarat att jag har lite dåligt korttidsminne (och ger här ett exempel som är relevant till arbetet) men att jag därför alltid är noga med att snabbt anteckna instruktioner, vilket inte tar upp tid men ger fördelen att allt jag för det första anseer att det minskar risken för att fel begås i allmänhet samt ger fördelen att man med mitt småklottrande lätt kan gå tillbaka i mer detalj om det av händelse skulle vara nödvändigt.

*KL*

Stämmer det att det är på den första arbetslösa dagen som man ska anmäla sig arbetslös till både a-kassan och arbetsförmedlingen? Inte tidigare? Fann inget konkret svar på varken arbetsförmedlingens eller a-kassans hemsida... Är det någon som vet hur det ligger till?

Jopp, första arbetslösa dagen är det att häcka på AF för att inte få glapp och därmed karens. Det går inte att anmäla sig i förväg. Däremot kan man göra det mesta hemifrån men man måste till AF för att aktivera sig liksom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka