Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

kl

Guuud! Jag har lite smått panik mellan varven... är van att leva utan att ha koll på kontot i sommar (och tyvärr har jag inte sparat) och nu om jag inte får jobb snart så kommer jag ha drygt 6000 kr :crazy: Funderar fan på att jobba i Norge ett tag, men vet inte vad min käre make skulle säga om det!

Samma här :crazy:
Att det ska vara så totalt omöjligt och hitta nåt.

Om ni mailar in ansökan, skriver ni det personliga brevet direkt i mailet eller hur gör ni?

Jag skriver PB direkt i mailet OCH som bifogat dokument.

Har nu skickat iväg tre ansökningar i kväll, två stycken inom samma område och det tredje som jag egentligen lika gärna hade kunnat skippa. Men, jag har sökt i alla fall och till veckan ska jag göra uppföljning på dem. I morgon ska jag göra en uppföljning på tidigare sökta arbeten. Har sökt ett jobb som jag är särskilt intresserad av, men säkert många med mig.

Ni som brukar följa upp era ansökningar, vad säger/frågar ni när ni ringer?

Verkar vara en tråd för mig detta! :p Har flyttat till en ny stad med noll kontaktnät och söker jobb som en tok. Jag skriver också personligt brev direkt i mailet som nischas mot jobbet jag söker och har ett mer "allmänt" personligt brev i mitt CV. Är också nyfiken på vad ni säger när ni följer upp era ansökningar?

Just nu har jag ett deltidsjobb på 10-15 timmar i veckan men MÅSTE upp i timmar. Har en underbar sambo som stöttar mig men att inte kunna bidra till hyra/mat samt ha egna pengar till intressen gör mig galen. Nästa vecka ska jag träffa Vikarieförmedlingen och förhoppningsvis få börja timvikariera på förskola/skola. Är det någon som gör det här? Leder dessa timvikariat någonsin till längre vikariat trots att man saknar utbildning? Har tidigare vikarierat i omsorgen och försöker få in en fot där också. Har även varit på intervju inom personlig assistans och där verkar det finnas möjlighet att jobba sig upp i tid.

Min tanke när jag slutade på mitt jobb i juli var väl lite sådär naivt att jag skulle ha augusti ledigt :o och sedan hitta ett heltidsjobb från och med 1 september. Men... att hitta ett heltidsjobb är ju omöjligt!? Då är jag heller inte kräsen, tackar inte nej till något och söker allt jag är behörig till. Planen för i höst/vinter får således vara att jobba på flera deltidsjobb, men visst fan är det stressigt och påfrestande. :crazy: Kan nog vara bra att få lite pepp, tips & råd från er andra i samma situation! :up:

Jag har arbetat som vikarie på förskola/skola och även om jag tycker om arbetet med barn, så tycker jag att det är alldeles för krävande att aldrig veta om jag får jobba eller inte. Jag är dock beredd att anmäla mitt intresse som vikarie då jag vet att behovet är stort, både för mig och förskolorna. Det har inte resulterat i någon förlängt vikariat och jag vet inte om det är annorlunda på privata förskolor, men på kommunala verkar det i alla fall svårt.

Min tanke är som dig, att jag måste försöka blanda deltidsjobb. Idag på eftermiddagen ska jag åka in till Birsta för att träffa en arbetsgivare (som jag känner) för att prata om ett timvikariat, vid behov. Alltså vid sjukdom och alldeles innan jul. Men jag är seriöst intresserad av att åka till Norge i ett halvår bara jag får med mig mannen. Problemet är bara att jag tror att han möjligtvis kan få svårt att ta tjänstledigt, men frågan kan ju alltid ställas.

Jag tror att det skulle passa mig att vara en sådan som hoppar in som vikarie när de ringer ut en samma morgon. Jag jämför det lite med att efteranmäla sig till en tävling, du slipper nervositeten veckan innan och ändå har du chans att prestera på samma villkor. :D För när jag har en avtalad tid framför mig så går jag oftast och tänker på det, känner av stressen hela tiden.

Norge är ju en riktigt bra idé om du har möjlighet att dra med dig ditt bihang, det har inte jag och jag står inte ut med distansförhållande. Har jobbat ett halvår i Norge tidigare, men då var jag singel och lite yngre (är 25 nu, så är ju inte lastgammal men...). Hade jag varit singel nu så hade jag befunnit mig på Island, tveklöst. Å andra sidan är ju allt jag vill egentligen att skaffa heltidsjobb så att jag kan få hund, hus och häst snart. :angel:

Just nu jobbar jag deltid som intervjuare på mässor och även med telefonintervjuer. Något jag ALDRIG trodde att jag med min "telefonskräck" skulle klara av, men det visar sig att vilken idiot som helst kan ställa frågor från ett papper. :p Tror att intervjujobb samt kundtjänstjobb är så långt man kan sträcka sig om man inte vill jobba med försäljning men ändå känner att man borde skrapa lite på lägsta nivån för att få ett jobb överhuvudtaget. ;)

Shit! Nu händer allting tror jag :p:nailbiting:

Förra veckan blev jag uppringd och kallad till intervju, som går av stapeln den 16 oktober. Ett säsongsjobb på 4 månader som kallskänka.

Igår fick jag ett mejl av en annan arbetsgivare. En Fast/tillsvidareanställning som Konditor (mitt drömyrke).
Dock så ville denna arbetsgivare att man gärna hade något slags stöd, alltså typ nystartsjobb eller liknande, vilket jag kan erbjuda. MEN då jag är "nyutbildad" och inte har så mycket arbetslivserfarenhet som konditor, blir jag osäker på om jag "duger". Som konditor behöver man tempo då det oftast är mycket att göra och jag är rädd att jag kanske inte riktigt har det rätta tempot i mig ännu...(visst, det kommer med tiden men arbetsgivaren kanske kräver att man har det från början?!)

I morse när jag tänkte kolla upp numret till kondiset ovan så hade jag fått ett nytt mejl av en annan arbetsgivare. Också denna en fast/tillsvidareanställning men här som ett Cafébiträde.

Så nu är jag rätt kluven över hur jag ska göra. Ringa dem ska jag så klart göra, men till vilken av dem ska man ringa till först?!
Lönerna skiljer sig en aning åt också. Som konditor ligger lönen runt 21-22.000kr och som cafébiträde runt 16.000kr före skatt.

De som gör mig orolig är att jag tidigare har blivit "lurad" av en arbetsgivare när jag hade särskilt anställningsstöd, helt plötsligt "kikade" dem mig men ville ha mig kvar som praktikant istället...:crazy: *lång historia*
Och detta ligger kvar i mitt bakhuvud och gror, jag vill ju inte bli lurad till fastanställning och sedan bli av med jobbet lika fort igen :/

Hur hade ni gjort i min situation? :angel:

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt! :crazy: Kan du inte höra med arbetsgivaren för konditorjobbet om vad hen förväntar sig av dig?

Har varit på cafébiträdes intervjun idag. Kan inte riktigt svara på hur det gick mer än att han inte verkade så förbered själv, med frågor och sånt.. men jag gjorde mitt bästa i alla fall så får se sen.

Ringde även konditori chefen och ska komma på intervju till dem på Måndag.
Ska absolut fråga dem vad de förväntar sig av mig vid ev. Anställning.
Just nu känns konditori jobbet mest intressant, men kan inte säga helt klart fören efter intervjun på måndag.

Ska även på möte hos Af på måndag innan intervjun också, så då hinner jag förhoppningsvis fråga min handläggare om mer råd :)

Nervöst!! :nailbiting:

Förresten, vad för slags frågor kan man själv ställa vid en intervju?
Mer än "vad förväntar ni er av mig som anställd?"

Och vilka frågor bör man kanske INTE ställa? :angel:

Man måste ju ha erfarenhet för att få rutin, bli effektiv och mer snabb i jobbet. Det får man genom att jobba! Så på dem bara, se till att få jobbet som konditor om det är det du helst vill ha. :) Visa på dina styrkor och din kunskap, snabbhet och sånt där kommer med tiden och alla måste börja nånstans med en arbetsgivare som ger en chansen!

Angående frågor så kan du ju ställa specifika frågor om konditoriet? Hur stor är kapaciteten (även om du redan vet det, fråga ändå), ta reda på lite vad det är för företag (historia och vart de strävar). Några tankar från mig... :)

Tack, dina ord behövdes :) du har helt rätt, hoppas bara de tänker likadant ;)
Om inte så har jag ju fortfarande min inbokade intervju den 16 oktober kvar med som jag inte får glömma :)

Jag tror att det kommer att gå bra med konditorjobbet! Själv var jag in och träffade en arbetsgivare i eftermiddags, ska börja som sjukvikarie from 26 oktober, men innan dess blir det lite inskolning. Jag måste gå och anmäla mig som timvikarie på förskolor/fritids också, samt hemtjänsten funderar jag på. Jag känner min nya arbetsgivare och det går säkert att vara lite flexibel så att jag kan ta timmar på dagis/hemtjänst och får ha det lite öppet med inskolning/praktik. Tror inte det ska vara några problem faktiskt, fast man vet aldrig. Sen kommer en fast tjänst före, förstås. Och nu måste jag lära mig att dricka kaffe, då arbetet är i en thé och kaffehandel :D

(känner att jag upprepar mig mkt, men nåja)

Arbeta med te och kaffe låter ju underbart. Luktar ju så gött när man går förbi en sådan handel! :love:

KL
Här har det hänt grejer, började jobba i tisdags. Intervju föra fredagen. Förvisso är det timlön, på en heltidstjänst som jag tror är tillsvidare. Alltså har jag ingen semester!

Så är en av få som fått jobb genom att vara inskriven hos AF!

KL

Jag skulle aldrig skriva in mitt personliga brev direkt i mailet - näver bäver. Dels tycker jag att det ser så oproffsigt ut men även för att när man rekryterar så printar man ju ofta CV och personligt brev och det blir liksom smidigare då om man bifogat bägge dokumenten med mailet. I mailet skulle jag bara skriva att jag anmäler mig som sökande, att jag bifogat mina dokument och att jag ser fram emot att höra ifrån dem.

Åh vad roligt, grattis! Kanske inte en anställningsform du drömt om men det är ju verkligen ett steg i rätt riktning :)

KL

Jag skulle aldrig skriva in mitt personliga brev direkt i mailet - näver bäver. Dels tycker jag att det ser så oproffsigt ut men även för att när man rekryterar så printar man ju ofta CV och personligt brev och det blir liksom smidigare då om man bifogat bägge dokumenten med mailet. I mailet skulle jag bara skriva att jag anmäler mig som sökande, att jag bifogat mina dokument och att jag ser fram emot att höra ifrån dem.

- och avstå gärna två dokument.
Slå ihop CV och PB till ett dokument/en bilaga.
Jag föredrar CV först men har man ett svagt CV för tjänsten kan man alltid börja med PB för att försöka väcka intresse.

kl

Men åhhh! :banghead: :banghead: Alltså det här med jobbsök och frågan om VAD jag vill jobba med går ständigt upp och ned. Är ganska chill för det mesta, men får ren och skär panik ibland när jag inser att jag behöver något nu, nu, nu! Och framförallt på frågan om vad jag vill jobba med. Min romantiserade dröm om en egen thé- och kaffehandel finns ju där som lite av ett drömjobb, nu får jag ju möjligheten att testa på det, men det är ju inget som är fast för tillfället. Starta eget? Nja, det känns för osäkert ännu, men jag har i mitt tycke en bra affärsidé. Och vad skulle jag annars vilja jobba med? Jag har sjuka sociala skills (haha) och passar i butik, tycker det är sjukt roligt att jobba i charkdisk och jag är lite av en försäljare. Dock så styrs jag väldigt mycket av mitt bergochdalbane-mående så det är förstås inte det bästa för ett rent försäljningsjobb.

Du kan väl börja förbereda dig med att läsa in företagsekonomin, det är en bra grund oavsett.
Samtidigt kan du söka jobb, eller praktik, inom handeln för att testa dina talanger för sälj och kundservice.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III
  • Ridskoleryttare
Tillbaka