Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

KL.
Så har jobbet med stort J kommit ut på Jobindex :nailbiting:. Jag VILL ha det!! Blev till och med "erbjuden" samma jobb för ett år sedan av han som har tjänsten nu, men då var jag inte färdigutbildad. Har bra kvalifikationer, speciellt språkligt, men saknar de där fem åren av ledarerfarenhet ;).

Ge mig!

Vilken bra tråd!
Hoppas jag också får vara med fast jag är senior :o. Jag har börjat titta så smått på jobb nu eftersom jag känner att det går snabbt till maj när jag slutar min YH-utbildning. Men det är inte lätt när man på "gamla" dar helt bytt inriktning och inte har den erfarenheten som alla kräver. Men jag hoppas att mina två återstående lior kan hjälpa mig lite. Har iof svårt att tom hitta en lia-plats för min sista lia nu till våren :o.

Vet du? Under de där premisserna så skulle jag söka ändå. Ring din kontakt, säg att du är intresserad. Jag tror att många skriver att en viss egenskap är önskvärt/eller krav för att sålla rejält. Du har utbildningen och det finns inget som säger att du inte skulle kunna jobba i en ledarroll även om du saknar det helt eller bara delvis av de där 5 åren. Genom att söka tjänsten, visar du att du vill och har ambitioner! Sök! ;-)

Jag har redan sökt :D. Nu kommer jag bara sitta på nålar de närmaste veckorna :nailbiting:.

Vad pluggar du?

hagel: håller tummarna!

Utbildningen heter Internationell företagssäljare, men den är inte bara riktad till sälj utan även till oss som vill jobba mer med administration.

+ dramatik:

Ja, det var riktigt trist! Mitt intryck av dem är ändå att de är professionella, så det var tråkigt att det blev ett missförstånd mellan rekryterarna. Det är ju dock "skönt" att det inte är inom min bransch, då hade jag såklart varit jättebesviken och antagligen tagit det ändå. :p

Just nu ligger jag på en kollega att dem ska ordna fram pengar så jag kan jobba med en analys på egen hand. Det finns inga pengar i budgeten för analys men det känns ju som slöseri att det finns massor med data som ingen ska titta på... Så jag hoppas dem tar sig råd. ;)

Knapp

Så blev det skit med jobbet ändå. Otroligt struligt assistansbolag i kombination med en arbetsmiljö som inte passar mig gjorde att jag igår sa nej till jobbet.

Men nu undrar jag, vi har inte skrivit några papper alls (pga klydd). Jag gick bredvid 3 dagar och jobbade 1 dag, kan man ändå be om arbetsgivarintyg? Eller man ska inte ha några papper alls när det blev så kort och när vi inte hann skriva anställningsavtal (tack och lov)?

Vet inte, men rent spontant skulle inte jag vilja ha arbetsgivarintyg för en sådan kort period när det bara var "prova på"/inskolning. Då är det ju inget bestämt eller avtalat annat än just den här perioden (även om du fick jobbet om du ville).

Jag står idag själv för första gången på mitt andra jobb som jag har. Här är det dött :cool: Jag trivs verkligen bra med butiksjobb, men det på Thé- & kaffehandeln är definitivt mer angenämnt. Har blivit uppringd om två (eller tre?) arbeten som jag inte har "rapporterat" här om. Det första är som personlig assistent och det är en tjänst på 60-70% har jag för mig, jag ska träffa den brukaren klockan 18.00 på fredag (!). Det andra är som kriminalvårdare på ett fängelse i närheten av där jag bor, men det är endast ett timvikariat vid behov och det känns ju väldigt tråkigt. Har i alla fall bokat in en intervju och sedan får jag väl se vad som händer, men jag är inte i behov av ytterligare ett timvikariat eftersom jag redan har 4 (varav 2 st är mer "fast" och de andra 2 är med kort varsel). Har avbokat en telefonintervju med ett företag som också behövde anställa folk på timmar, beroende på vilka uppdrag som kom in, men det är samma här, så länge det inte är något fast så vill jag inte lägga energi på det.

Ska fundera på om jag ska åka de där 4 milen enkel väg på intervju för ett timvikariat, å ena sidan kan det ju bara vara ett bra övningstillfälle och en möjlighet för mig/dem att känna av om det är något som känns bra. Jag är dock negativt inställd! :cautious: Morsan som är utbildad inom området säger dock att de har svårt att få tag i folk som stannar eftersom jobbet som kriminalvårdare är lite speciellt, men det beror väl helt på vilken avdelning man hamnar på. Lönen är väl säkert lite bättre än i butik (kanske?) och det finns säkert stora möjligheter att få ett sommarjobb.

Men är det vad jag vill?

Ungefär vad jag tänkte också. Men sen tänkte jag att om man borde ha papper så hade jag ju fått fråga efter några:) Ligger 5-6 jobb ute på AF som jag tänkte söka nu i helgen, hoppas på napp där istället och att det är bättre ställen i så fall. Är sugen på att göra en spontanansökan till posten också, tror jag hade störttrivts med att köra post och så:) Larmoperatör är också något som verkar intressant. Men det finns det mycket som gör (verkar intressant alltså).

Förresten, någon som har tips på branscher som kan behöva extrapersonal nu inför jul?

Åh, jag blir lite avis på dig som fått intervju till kriminalvården:p Jag har dragits åt det hållet själv nämligen. Men förstår om du inte behöver fler timvik., samtidigt kanske det kan bli mer? Men ett sådant jobb måste man nog känna från början att man är intresserad av skulle jag tro:) Annars lät ju personlig assistent bra, rätt många procent ändå.

Jo, jag håller ju med dig angående om att det kanske kan leda till något mer som kriminalvårdare, det var åtminstone inom samma bransch (fast ändå helt olika) som jag påbörjade min utbildning inom. Måste försöka boka om intervjun eftersom jag igår var på en arbetsintervju som PA, vilket kändes bra och brukaren och dennes äkte hälft verkade fatta tycke för mig. De ville att jag skulle börja provjobba direkt på måndag, men tyvärr har jag ingen möjlighet för två veckors provjobb nu direkt eftersom jag har så många timmar som krockar på butiksjobben. Fick intrycket av att de ville att jag skulle provjobba först, före den andre sökande, men det var med lite kort varsel. Sen har jag sagt att jag lovat bort min tid veckan före jul som är en heltid, och sa att vi i så fall kanske kunde försöka komma fram till någon lösning som passade oss alla.

Nu blir jag bara osäker dock! Jag vet inte om jag vill jobba som PA i första hand, jag vill nog jobba i butik eftersom jag trivs oerhört bra med det. Fast jag ska ge det här en chans nu och sedan är det som sagt inte ens säkert att jag får jobbet. Dock är det 75% och det ska nog kunna kombineras med extrajobben i butik så att det blir en heltid. Blir knäpp dock!

Tips på branscher som behöver extrapersonal innan jul? Rent spontant tänker på jag posten (med alla julkort och övrig post som ökar enormt), alla typer av butiker, särskild sådana som i detaljhandel med inriktning på gåvor och presenter (typ en te- & kaffehandel ;) ) osv.

Kan du få ihop PA med butiksjobben så vore det ju toppen (tycker jag att det låter som). Låter lite slitigt dock, men funkar det så är det ju bra. Annars kanske du bara kan kombinera PA med ett av butiksjobben om det underlättar?

Nu i december skulle det bli riktigt slitit, men efter nyår får jag ju säga ifrån det som har minst fasta timmar - det som är roligast :-(

Alltså jag blir ju knäpp! Nu ska jag provjobba hos den här brukaren och samtidigt jobba i de båda butikerna. Eftersom det är ett provjobb, så kan jag inte säga ifrån mig tiderna på butikerna eftersom om jag gör det, och inte får jobbet som personlig assistent, så har jag inget jobb öht.

Det innebär att från och med onsdag, så kommer jag jobba i två veckor i sträck + att det inte ens är säkert att det går att lösa i december eftersom det här provjobbet endast är ett provjobb, vilket innebär att om jag får det efter provveckorna, blir det för tight att säga till butikerna att jag fått ett annat jobb, när trycket är som högst i december och de räknar med att jag ska jobba de schemalagda tider jag har. Om jag däremot hade fått jobbet direkt med en längre provanställning så hade jag kunnat säga åt butikerna att de får försöka hitta någon annan, för nu finns det ändå tid för dem att både hitta någon att skola in innan den värsta julruschen drar igång.

Och OM det går att lösa i december så kommer jag att behöva jobba ca 3 vecka i sträck för att få det att gå ihop + över exakt hela julhelgen. Visst, bra med pengar, men det känns på förhand som att det kommer att bli för hårt... Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, för ni hör ju hur det låter och med min historia med utbrändhet så är det lååååångt ifrån optimalt. Så jag ser det så här, att jag får bita ihop nu under två veckor och sedan se vad deras utlåtande blir. OM de vill ha mig, så får de se till att pussla lite.

En annan grej som får mig att bli lite osäker är att de hade haft så dålig framförhållning, med ett flertal provanställda som inte blivit kvar. För mig är det en varningsklocka, eller så är de bara extremt kräsna. Egentligen har de två assistenter, men en har slutat och brukaren och dennes äkte hälft har inte ordnat med detta. Och är jag bara en nödlösning för stunden, då känns det ju inte alls bra. Makarna i sig kändes väldigt trevliga, men är äldre och jag vet inte vad jag kan förvänta mig. De ställde frågor som om hur jag reagerar om jag får en tillsägelse/avhyvling :crazy: Osv.

Har du redan en historia med utbrändhet i bagaget så tycker jag du ska vara lite försiktig. Det är inte värt det!

Men kanske kan det gå att pussla ihop tiderna så att det flyter ändå? Alternativt att du om du får jobbet som PA kan jobba lite mindre under jul när du redan lovat bort dig till det andra jobbet, så får de skaffa någon annan som täcker för det. Sådant går att prata om. Jag hade iaf avvaktat och sett hur det funkade först.

Men de visste om redan att du hade lovat bort dig ett tag längre fram väl?

Jo, jag har sagt att jag har flera timmar/dagar på schema på butikerna i december. Jag har dock bestämt mig för att göra som du säger och avvakta innan jag tar beslut, jag måste ju se om det är något som kommer fungera tillsammans för mig (och brukaren) först. De verkar generellt ha väldigt dåligt med vikarier, men som jag förstod det så är den äkte hälften den som tar hand om brukaren ganska mkt också så det kanske inte har varit så akut för dem. Dock börjar det här paret att bli till åren så jag förstår ju om orken börjar tryta... Jag får helt enkelt höra med dem om det finns möjlighet att jobba lite mindre under några veckor i december om det leder till något mer.

Jag är ju lite så att jag får panik och blir väldigt osäker innan jag börjat ett jobb, men sen brukar det lägga sig och det känns bra. Håller tummarna för det!

Usch, söker jobb igen och det känns hopplöst. Är inte arbetslös utan jobbar med det jag är utbildad till men trivs verkligen inte alls på mitt jobb och känner mig helt felplacerad! Blir inte bättre av att företaget som driver kliniken inte har den blekaste aning om branschen överhuvudtaget. Det finns knappt någonting att göra på mitt jobb.

Nu har jag jobbat i snart 1,5 timmar och telefonen har varken ringt en enda gång och ingen har kommit in genom dörren. En bokad patient idag som egentligen är en sköterskepatient, men sköterskan är hemma och vabbar.
Det finns noll kundunderlag på den här kliniken och jag känner att jag inte får chans att utveckla mig överhuvudtaget!
Den mesta tiden här går åt till arbetsuppgifter som jag inte skulle behövt plugga i 5,5 år för att kunna utföra...

Tyvärr verkar det vara rätt dött på arbetsmarknaden just nu.

Vad tråkigt att du känner så :( Men håll ögonen öppna, kanske prata med nån klinik i området?

KL
Jag ska ner idag och prata med min gamla chef om det finns chans att få komma tillbaka :nailbiting: Så jävla nervös.

Hoppas det gick bra att prata med din fd chef idag!

KL.

Fortfarande arbetslös, har sökt lite butiksjobb och som personlig assistent men inget napp ännu. Har äntligen fått beviljad a-kassa iallafall, alltid något :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka