Stora jobbsökartråden

Grattis till jobbet! :D Vad är det för jobb?
Aktivitetsledare på en daglig verksamhet.

Du är väldigt modig som går runt och frågar om praktikplats/jobb! Var bor du? Vad vill du jobba med? Klarar du av vårdyrken? Nackdelen med en praktikplats är att om du bara har praktiserat de senaste åren på din CV så ser det inte så bra ut gissar jag på.

Tack! :)
Jag bor i Gävle. Vill jobba som bagare & konditor först och främst. Annars gillar jag djur framförallt hästar. (Har gått travgymnasium). Har varit lite inne på butik med, men är så svårt att få något jobb där. Söker allt möjligt passande...lokalvård, butiksbiträde, cafebiträde, jordgubbsförsäljare, eventpersonal, mm.

Vården vet jag inte riktigt om det är nin grej, är inte alltid så social med vissa människor... har svårt för att komma på vad jag ska säga, osv. Prov jobba på ett äldreboende någon vecka för några år sedan.. slutade med att jag inte fick jobbet. (Sommarvikarie).

Jo det kanske är sant, fast det borde ju vara bättre att ha praktiserat än att bara gått hemma? Vad ska jag annars göra om jag inte får tag i jobb?! :confused: *grubblar*
Vad gör ni?

Åkerman: Har du några kontakter någonstans? Familj, vänner, bekanta? Praktisera och få in en fot är alltid bra. Butiker är ju väldigt bra där, om du är intresserad av timarbete. Tror dock det finns ett förbud från AF (eller annan/andra) att praktisera inom handels julveckorna och sommaren.

Själv har jag beslutat att jobba som personlig assistent i kombination med lite arbete på den butik jag jobbar på nu. Eventuellt även lite timmar på en te- & kaffehandel beroende på hur det stämmer överrens med mitt övriga schema. Det är bra så, men jag vill ha en fast anställning. Vet inte vad jag ska eller vill jobba med, känns som jag står på ruta -2 just nu. Jag har sökt utbildningar, men vet inte om jag vill studera igen.

Känner generellt att jag behöver ett oerhört stort stöd av AF och andra för att få någon rätsida på allt. Pust. Stön. Blä.

Gimlan: Egentligen ingenting, och särskilt inte nu när det har dragits in på en massa åtgärder som de kunnat erbjuda tidigare. Jag har en "funktionsnedsättning" efter en ridolycka (förvärvad hjärnskada) och då kan man erbjudas hjälp och extra stöd, men till och med detta har de dragit in på. För "vanligt" inskrivna finns ingen hjälp alls att få, ungdomar får efter 3 månader bli inskriven på något program och det är dessa som prioriteras just nu.

AF kontrollerar bara att du söker jobb och att du söker de jobb de hänvisar till.

Det är så jag förstått det men hade hoppats på att de kanske kunde stötta en i vidareutbildning. Funderar på att plugga i höst och tänkte att Af borde väl vilja att man ska öka sina chanser till jobb. Men men, än så länge har jag lite påhugg och det kanske fortsätter så i höst också.

De har ju arbetsmarknasutbildningar som de tillhandahåller, vet inte exakt reglerna för detta, men gå in på ams.se och kika under fliken "Stöd och service". Till vänster finns det en länk med "arbetsmarknadsutbildningar" som du kan klicka dig in och läsa. Vet inte riktigt hur du räknas in i deras system, men det går antagligen att läsa sig till om du vet det själv. Beror väl på ålder, situation etc. vart du placeras.

Nej förlåt! Menar förstås under "Yrke och framtid". Under "Stöd och Service" kan du se om du passar in. Arbetslös länge? Under 25? Är rubriker du kan välja bland.

Njä, jag är högutbildad, förlorade jobbet i månadsskiftet, jobbar timmar, har sommarjobb klart och kan ev fortsätta vika antingen på stället jag är nu eller där jag kommer vara i sommar under hösten så jag är ingen högpriogrupp, det inser jag också... Däremot utbildad i en bransch där det är ont om jobb och gott om folk... Vik är det som finns, typ :P

Nej, då faller du mellan stolarna! :cautious: Håller tummarna för dig iaf! Du är väl journalist? Måste finnas flera andra yrken du skulle kunna jobba med, tycker jag. Sen beror det ju på vad man vill också. Att vara utbildad journalist och sedan jobba med något som inte har med det att göra kan ju kännas ganska kast.

Nej, då faller du mellan stolarna! :cautious: Håller tummarna för dig iaf! Du är väl journalist? Måste finnas flera andra yrken du skulle kunna jobba med, tycker jag. Sen beror det ju på vad man vill också. Att vara utbildad journalist och sedan jobba med något som inte har med det att göra kan ju kännas ganska kast.
Jodå, det finns lite annat jag kan göra också, jag har jobbat på webben mest vilket är en fördel både i och utanför branschen och jag siktar främst på andra jobb och branscher. I min fil mag (eller om det är fil kand. minns aldrig) Så har jag en hel del samhällsvetenskap vilket öppnar upp för annat.

Funderar på att utbilda mig vidare inom IT vilket ju delvis anknyter till min webberfarenhet.

Sen finns det ju ev möjligheter inom reklambranschen vilket jag tittar på, ska på en vju framöver på en reklambyrå.

Kommer även söka polisutbildning är tanken.

Har en kompis som också fick jobb tack vare AF. Sällsynt. Blev du uppringd av arbetsgivare som sett din profil på ams.se eller?

Tack! :)
Jag bor i Gävle. Vill jobba som bagare & konditor först och främst. Annars gillar jag djur framförallt hästar. (Har gått travgymnasium). Har varit lite inne på butik med, men är så svårt att få något jobb där. Söker allt möjligt passande...lokalvård, butiksbiträde, cafebiträde, jordgubbsförsäljare, eventpersonal, mm.

Vården vet jag inte riktigt om det är nin grej, är inte alltid så social med vissa människor... har svårt för att komma på vad jag ska säga, osv. Prov jobba på ett äldreboende någon vecka för några år sedan.. slutade med att jag inte fick jobbet. (Sommarvikarie).

Jo det kanske är sant, fast det borde ju vara bättre att ha praktiserat än att bara gått hemma? Vad ska jag annars göra om jag inte får tag i jobb?! :confused: *grubblar*
Vad gör ni?

Men @Åkerman - jag vet ett städföretag i Gävle som söker personal, eller iaf gjorde det för ett pat veckor sen. Hon har tydligen jättesvårt att hitta folk som vill jobba så jag tror det är ganska stor chans att få jobb där.
Nu ska jag bara komma på vad det heter... Kan det vara Hushållstjänst i Gävle kanske? Det är en kollegas mamma som driver det så jag kan kolla mer på måndag :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka