Stora jobbsökartråden

Tack så mycket! :)

Spännande med en ny position! Är det något du ser fram emot att få prova på? :)
Jag vet faktiskt inte vad det innebär, tror att det är ett ganska enkelt jobb vilket känns bra. Kommer göra det jobbet det första två veckorna så hinner landa lite innan det blir några värre utmaningar :) Sen är den ett jobb som är bra att ha gjort också om man ser till CV:t - tror jag.

Idag ringde sommarjobbet och frågade om jag kunde börja ännu tidigare, fick dock tacka nej iom att jag har timjobb på annan blaska inbokat innan och jag skulle satt dem i skiten isf, men det fattade ju sommarjobbet så klart :)

Tjoho, äntligen blev jag bokad för intervju (nästa vecka). Va ett tag sedan sen sist om man säger så :) Visserligen "bara" sommarvik (Lokalvårdare i sjukhusmiljö) men det finns chans till förlängning efteråt, nån dag i veckan. Sökte hos ett företaget StudentConsulting om ni känner igen det? De söker efter studenter som kan jobba 50%. Men i annonsen stod det del/heltid + att jag inte är studerande.

Jaja, är glad för en intervju i alla fall :)

@Akerman - hoppas det går bra. Skönt att du skrev ut att du inte är studerande och att de söker studenter, vissa kanske tror att man inte kan söka jobb för att man inte uppfyller kriterierna. Men söka kan man alltid :)

@Akerman Jag har jobbat för Student consulting ett tag, trodde dock de var ganska hårda på att bara anställa studenter? Gött att du fick komma på intervju ändå, de kanske inte alltid har så stränga regler. :) Det handlar kanske mest om att man inte ska gå och kräva att få jobba heltid eftersom tjänsterna de erbjuder oftast är på deltid.

Nä, jag skrev aldrig i mitt personliga brev att jag inte var student. Så de kommer troligen fråga om det på intervjun. De va därför jag blev lite fundersam, för förut när jag sökte till dem (eller om de var liknande företag) så fick jag tillbaka ett mejl där de stod att de bara tog emot studenter.. tänkte bara att de va värt o söka ändå :p
Men har jag riktig tur så kanske de bortser från att jag inte är student :angel:

Bha!! Det är verkligen kämpigt just nu! Känner mig så liten och maktlös. Vill kunna välja mitt liv själv men utan (fast) jobb på vettigt avstånd hemifrån blir det svårt. Jag vet att jag inte har ngt att gnälla på eg. timjobbar och har sommarvik - men sen då?
Avskyr ovissheten, avskyr att inte hinna med häst, vänner och partner på det vis jag vill. Det ÄR ingen katastrof, jag försöker intala mig det. Men det går inte så bra.

Jag tycker att det är mentalt påfrestande att söka jobb. Man anstränger sig massor och får noll eller liten respons. Man vet inte alls om man är på rätt spår eller bara sorteras bort pga en miljard ansökningar på samma jobb. Alla tack men nej tack blir jobbiga, inte för att man inte fick just det jobbet utan för att chansen att ens ansträngningar ger något känns minimal!

Förlåt för att jag bara gnäller, men jag är trött, ledsen och rädd för vad som ska hända :cry:

Jag vet precis hur det känns! Har tidigare varit extremt orolig för vad som ska hända efter examen, och varje år om jag ska få något sommarjobb... Men jag börjar lära mig att det alltid löser sig! I mitt fall har det löst sig med sommarjobb varje år och deltidsjobb under terminerna.

I ditt fall så är det ju halvlöst. Du har trots allt timjobb och sommarjobb. Fortsätter timjobbet efter sommaren eller är det helt tomt då? Kan du använda sommarjobbet till att nätverka inom din bransch och skapa kontakter som kan leda till jobb? Att snacka med folk vitt och brett leder ibland till stora möjligheter! Jag gick t.ex. med i lokala fågelklubben och så fort jag andats att jag är biolog var det många som sa "Åh men då måste du träffa X, han är också biolog!" och så fick jag en ny bekantskap som i sin tur känner många andra biologer... :)

Men jag förstår verkligen uppgivenheten. Jag fick just ett "tack men nej tack"-mail, det sjuttioelfte i högen liksom.

Jodå, timviket ( de ville eg ha mig i sommar också, men var tvåa på bollen) har frågat om jag vill komma tillbaka i höst och sommarviket kan bli mer så läget är inte kolsvart på något vis, men det gäller ju vik/timvik på båda ställena och de ligger fel till i landet för att jag ska kunna leva som jag föreställer mig att jag vill.

(Timviket ligger i en närbelägen stad - men åt fel håll mot vad som passar mig och sommarjobbet innebär att veckopendla till Sthlm.)

Jag är en extremt rutinstyrd människa i grund och botten och behöver ordning på tillvaron för att fungera på ett bra sätt så det här rubbar min cirklar rejält.

Jag kan väl ansluta mig till den här tråden också då jag söker jobb som en galning just nu! Är så less på att få dessa mail med "tack för din ansökan men tjänsten har blivit tillsatt av någon annan.."

Inom mitt område är det tydligen väldigt många sökande på tjänsterna så ibland undrar man om dom ens läst alla ansökningar :/

Nåja jag har varit på en intervju för ca 3 veckor sen, ett jobb som lät mycket intressant så dom bör höra av sig inom 1 vecka nu. Men jag vill och vågar inte hoppas på någonting, är nästan så att jag intalar mig själv att jag inte kommer få det..bara för att inte bli besviken sen.

Ska avvakta och se hur det går med det jobbet och sedan ta mod till mig och ringa runt till några företag jag är intresserad av.

Jag kan väl ansluta mig till den här tråden också då jag söker jobb som en galning just nu! Är så less på att få dessa mail med "tack för din ansökan men tjänsten har blivit tillsatt av någon annan.."

Inom mitt område är det tydligen väldigt många sökande på tjänsterna så ibland undrar man om dom ens läst alla ansökningar :/
Samma här, har ändå valt att söka ganska brett, men hela fältet verkar fullt av andra arbetssökande :( Vilket fält/umgefär vilket fält söker du inom?

Samma här, har ändå valt att söka ganska brett, men hela fältet verkar fullt av andra arbetssökande :( Vilket fält/umgefär vilket fält söker du inom?

Jag söker inom ekonomi, just nu mest som ekonomiassistent men försöker också söka så brett jag kan. Vilket område söker du inom? :)

Jag söker inom ekonomi, just nu mest som ekonomiassistent men försöker också söka så brett jag kan. Vilket område söker du inom? :)
Jag är journalist men söker även i intilliggande fält typ copy. Har jobbat som webbreporter/webbredaktör senaste sju åren och det öppnar upp för lite andra möjligheter. Men även enklare administrationsjobb och på div myndigheter. Har en fil kand med mycket samhällsvetenskapliga ämnen i som ger aningen mer bredd.

Jag är journalist men söker även i intilliggande fält typ copy. Har jobbat som webbreporter/webbredaktör senaste sju åren och det öppnar upp för lite andra möjligheter. Men även enklare administrationsjobb och på div myndigheter. Har en fil kand med mycket samhällsvetenskapliga ämnen i som ger aningen mer bredd.

Okej men det är ju bra att du har möjlighet att söka lite mer brett :) ser att du timjobbar och har sommarvik, det är ju jättebra i alla fall! Är det inom "rätt" bransch? Som jag alltid får höra, all erfarenhet och alla kontakter är bra.

Jag har också jobb nu men det är inom helt fel område, skulle bara ha det tills jag hittade rätt jobb..det är bara det att jag blivit fast där lite väl länge tycker jag nu :/

Okej men det är ju bra att du har möjlighet att söka lite mer brett :) ser att du timjobbar och har sommarvik, det är ju jättebra i alla fall! Är det inom "rätt" bransch? Som jag alltid får höra, all erfarenhet och alla kontakter är bra.

Jag har också jobb nu men det är inom helt fel område, skulle bara ha det tills jag hittade rätt jobb..det är bara det att jag blivit fast där lite väl länge tycker jag nu :/
Hur länge har du varit på "fel" jobb?

Ja, jag jobbar just nu på en av de största landsortstidningarna som webbis, det jag är bäst på mao, och kommer i sommar jobba på en av de största tidningarna i Sverige dels som webbis, dels då på en position jag inte varit på men som nog tangerar det. Så det är ju fina pinnar i CV:t och pengar in på kontot. Jobbar dock typ bara halvtid, max 75% just nu och det känns lite väl lite.

Mest frustrerad just nu är jag över att inte kunna styra mitt liv som jag vill. Inte kunna leva som jag vill, hinna med häst, vänner och partner på det sätt jag vill. Önskar dock att jag kunde se det bra i alltihopa. Sommarjobbet är verkligen ett bra jobb och de ringde häromdagen och ville ha in mig ännu tidigare, så antar att de tror på mig sas (eller det vet jag att det finns folk i organisationen som gör, men blev ju ännu tydligare).

Sthlm känns jobbigt pga boendesituationen. Den är löst på ett mycket bra sätt i sommar, men om det skulle vilja ha mig kvar (vilket jag kommer tacka ja till om inget annat bra dyker upp) så måste jag försöka lösa det och det stressar mig :/ Usch, jag tar ut för mycket oro i förskott och jag jobbar på att inte göra det men har man hållit på så i 30 år så fortsätter man lätt :(

skulle behöva jobba och trappa ner distansstudierna till 25-50%. MEN i alla annonser jag hittar krävs avslutad gymnasieutbildning - det är liksom det jag jobbar på,men kommer bli sjuk igen om jag fortsätter köra på 100% studier. Moment 22-känsla.

skulle behöva jobba och trappa ner distansstudierna till 25-50%. MEN i alla annonser jag hittar krävs avslutad gymnasieutbildning - det är liksom det jag jobbar på,men kommer bli sjuk igen om jag fortsätter köra på 100% studier. Moment 22-känsla.
Men tror du inte ett vettigt företag skulle kunna ha överseende med det? :)

Men tror du inte ett vettigt företag skulle kunna ha överseende med det? :)
jo egentligen. Men har hamnat i ett förstadie till att bli sjuk känns det som, så mina tankegångar motarbetar mig lite. Frågan är bara vad jag ska söka. Hur söker man jobb i butiker, ringer man upp i förhand innan man knatar in eller skriver man ihop något och typ visar att man finns, och dyker upp oanmäld?

Nu ringde facket och ville kontrollera att min % på anställningen jag ska få stämmer. Och så sa de att det är en 6 månaders provanställning och att jag efter det ska erbjudas en tillsvidaretjänst. Jag blev lite förvånad, det sades inget om provanställning när jag sökte eller när jag accepterade och det sa jag också. Tänk om de inte vill ha mig hela tiden :confused:, då blir jag ju arbetslös och har sagt upp mig från en fast tjänst redan för det :mad:.

Edit: såg ju nu i annonsen att de tillämpar provanställning. Behöver man vara orolig?
Hade hjärnan varit med hade jag försökt begära tjänstledigt istället, men nu är det som det är.

Senast ändrad:
Jag är provanställd på ett år, känner också att det är lite nervöst. Men idag så tillämpar nästan alla provanställning först. Idag sitter du ju inte trygg på en fastanställning heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka