Stora jobbsökartråden

Var på intervju idag på jobbet jag skrev om förut här, var skeptisk innan och inte blev det bättre av intervjun. Först frågade hon om jag kunde berätta om mig själv, mitt i jag pratade fick hon syn på en svamp på marken och började prata om den istället. Pladdrade på som bara den och for runt och gjorde massa annat samtidigt. Jag fick inte en syl i vädret.

Hon ville absolut att man skulle ha praktik i tre månader först innan man blir anställd, man ska alltså jobba gratis i tre mån för att få igång allt och göra grovjobbet (det är MYCKET sly, gräs och annat och röja bort innan det öhvt går att göra något alls där), frågade om det var timlön eller månadslön vid anställningen sedan men det fick jag inget svar på. Bara ett undvikande svar att det var ett riktigt jobb.

Var ett väldigt pratande om allt möjligt annat i en halv evighet, vi skulle titta på hennes kaniner (som inte har ett endaste jota med jobbet att göra) och gud vet allt. Helt klart den märkligaste intervjun jag varit på.

Okej jag har insett att jag måste göra något för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden, har skickat in mängder med ansökningar men inte fått något napp.

Nu så har jag hittat en distanskurs på medborgarskolan som låter väldigt bra, där man får lära sig databokföring med Visma.

Är det någon som läst kurser där och vet om det är bra? Man måste ju ändå betala själv för kurserna vilket jag mer än gärna gör om det skulle kunna leda till jobb.

Okej jag har insett att jag måste göra något för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden, har skickat in mängder med ansökningar men inte fått något napp.

Nu så har jag hittat en distanskurs på medborgarskolan som låter väldigt bra, där man får lära sig databokföring med Visma.

Är det någon som läst kurser där och vet om det är bra? Man måste ju ändå betala själv för kurserna vilket jag mer än gärna gör om det skulle kunna leda till jobb.
Det finns studievägledare att träffa via af. Träffade faktiskt en sån igår. Kanske kan vara ngt? :)

Var på intervju idag på jobbet jag skrev om förut här, var skeptisk innan och inte blev det bättre av intervjun. Först frågade hon om jag kunde berätta om mig själv, mitt i jag pratade fick hon syn på en svamp på marken och började prata om den istället. Pladdrade på som bara den och for runt och gjorde massa annat samtidigt. Jag fick inte en syl i vädret.

Hon ville absolut att man skulle ha praktik i tre månader först innan man blir anställd, man ska alltså jobba gratis i tre mån för att få igång allt och göra grovjobbet (det är MYCKET sly, gräs och annat och röja bort innan det öhvt går att göra något alls där), frågade om det var timlön eller månadslön vid anställningen sedan men det fick jag inget svar på. Bara ett undvikande svar att det var ett riktigt jobb.

Var ett väldigt pratande om allt möjligt annat i en halv evighet, vi skulle titta på hennes kaniner (som inte har ett endaste jota med jobbet att göra) och gud vet allt. Helt klart den märkligaste intervjun jag varit på.
Åh, det lät bra... not.
AF säger ingenting om du tackar nej till arbetet?

Hur länge har du varit på "fel" jobb?

Ja, jag jobbar just nu på en av de största landsortstidningarna som webbis, det jag är bäst på mao, och kommer i sommar jobba på en av de största tidningarna i Sverige dels som webbis, dels då på en position jag inte varit på men som nog tangerar det. Så det är ju fina pinnar i CV:t och pengar in på kontot. Jobbar dock typ bara halvtid, max 75% just nu och det känns lite väl lite.

Mest frustrerad just nu är jag över att inte kunna styra mitt liv som jag vill. Inte kunna leva som jag vill, hinna med häst, vänner och partner på det sätt jag vill. Önskar dock att jag kunde se det bra i alltihopa. Sommarjobbet är verkligen ett bra jobb och de ringde häromdagen och ville ha in mig ännu tidigare, så antar att de tror på mig sas (eller det vet jag att det finns folk i organisationen som gör, men blev ju ännu tydligare).

Sthlm känns jobbigt pga boendesituationen. Den är löst på ett mycket bra sätt i sommar, men om det skulle vilja ha mig kvar (vilket jag kommer tacka ja till om inget annat bra dyker upp) så måste jag försöka lösa det och det stressar mig :/ Usch, jag tar ut för mycket oro i förskott och jag jobbar på att inte göra det men har man hållit på så i 30 år så fortsätter man lätt :(

Jag har varit på det här jobbet ca 2 år heltid nu :S

Jag har gått en civilekonomutbildning på universitetet och sommarjobbade under tiden och det är där jag blivit kvar nu medan jag söker annat..

Just haft en televju, gick bra men verkar som de ville att man skulle kunna börja tidigare än vad jag kan, men men, nu är det bara att vänta och se om man bli kallad till en "vanlig" vju.

Just haft en televju, gick bra men verkar som de ville att man skulle kunna börja tidigare än vad jag kan, men men, nu är det bara att vänta och se om man bli kallad till en "vanlig" vju.

Lycka till och hoppas du får komma till en intervju! :) Dom borde ju kunna vara lite flexibla med när man kan börja hoppas jag.

Lycka till och hoppas du får komma till en intervju! :) Dom borde ju kunna vara lite flexibla med när man kan börja hoppas jag.
Ja, det borde ju vara fler än jag som antingen har ett jobb eller har ett sommarjobb så förhoppningsvis finns det ingen superkandidat som kan börja imorgon :p

Det var ett Lokalvårdsjobb på sjukhus.
Hos StudentConsulting, och jo de anställde även icke studenter fick jag veta :)

Intervjun gick bra fast kunde säkert kunna gågt bättre.. va massa frågor, bla om mina tidigare arbetsuppgifter på mina tidigare anställningar. O massa frågor som påminde om varandra. Som typ vilka är dina bästa egenskaper och vilka är dina bästa egenskaper för det här jobbet? (O så har man redan sagt det i föregående svar :/ ) kanske jag kunde varit bättre förberedd på vilka tänkbara frågor som skulle kunna dyka upp, men samtidigt så kan man ju aldrig veta det... jaja jag gjorde mitt bästa av situationen i alla fall :p
Om 1-2veckor skulle jag få svar.

Nu funderar jag på att ringa till ett annat jobb som jag va på intervju hos och kolla hur det går med rekryteringen, då de trodde de skulle vara klar nu i slutet av maj.
Ska jag ringa o kolla eller ska jag vänta nån dag till?

Hur går det för er andra?

Ha, blev precis upp ring, en till intervju inbokad på fredag. (Tågstädning :p)
Denna gång av företaget Sodexo. Känner ni igen dem? Kanske jobbat åt dem?

Kom att tänka på en sak. Om man blivit avskedad/uppsagd på sitt föra jobb och söker en tjänst liknande den, vad säger man på intervjun då, om de frågar varför man inte är kvar eller varför det bara blev en så kort anställning där (1månad)?
I mitt fall handlar de om, som jag tidigare har nämnt, att jag har dåligt tempo när jag jobbar och det vill man ju inte gärna nämna vid en arbetsintervju:cautious::down: Så vad säger man??

Tänkte kanske vi kunde hjälpa varandra lite genom att svara på eventuella intervjufrågor som kan dyka upp..
Fyll gärna på med frågor och svar :)

Här är några kluriga (enligt mig) som jag har fått/hittat som ni gärna får svara på:

1. Kan du ge något exempel på problem som du har löst?
  2. Kan du berätta om något riktigt bra som du har gjort?
  3. Nämn ett exempel när du har tagit initiativ?
  4. Hur bra är du på att prioritera? Ge exempel på när du prioriterat.
  5. Vad har varit dina största yrkesmässiga prestationer så här långt?
  6. Vad tycker du att du har lyckats bra med/mindre bra med i dina tidigare arbeten?
  7. Hur reagerar du när du ställs inför nya uppgifter? Vad gör du för att lösa dem?
  8. Vilka av dina tidigare erfarenheter kan du ha nytta av i det här jobbet?
  9. Vad är din största brist/svaghet?

Lite skönt att inte bara jag som känner så ibland. Televjun var ju ett steg i rätt riktning men annars känns det mest som jag söker, söker och söker - rakt ut i luften :p

Du är absolut inte ensam om att känna så! Idag har både jag och sambon tur, jag ska på intervju imorgon och han på måndag. :nailbiting:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka