Stora jobbsökartråden

Nu ger jag upp snart.
Har sökt hur mycket jobb som helst, både mailat, ringt, lämnat ansökningar personligen, allt! Antingen får man inget svar alls, eller så får man bara ett överlägset skratt i örat och svaret att det inte finns något. Lämnar man det personligen får man bara svaret att de hör av sig vid behov, vilket de såklart inte gör.

Vågar jag fråga hur många jobb du sökt och under hur lång tidsperiod du sökt dem?
Har du fått hjälp med att skriva bra personligt brev och CV?

Oj! Vad har du på ditt cv? :)

Det vanliga så som arbetslivserfarenhet, utbildning och övriga meriter. Typ. Kan ju skicka det till dig så att du får se? :) När jag skriver personligt brev håller jag det kort och koncist, det brukar aldrig vara mer än ca ½ A4, också något jag märkt uppskattas.

Intervju nr 3 i eftermiddag, så är det bara hålla tummarna sedan att det gick bra på åtminstone en intervju!

Just nu sitter jag och ska söka jobb, tycker det är så svårt och veta vad 17 man ska skriva bara.

Håll det kort men innehållsrikt. :) Börja med att läsa annonsen och få en bild över vad det är som efterfrågas, plocka sedan ut nyckelord som du försöker väva in i ditt personliga brev. T.ex. om de söker någon som är flexibel, är det bra att man får med det nyckelordet i texten, men samtidigt ger ett exempel på varför man är det. I mitt fall kan det se ut så här: "Mina arbetsdagar grundas på ett veckoschema där det står stödtider för varje boende, men detta kan lätt att komma att ändras vilket har gjort mig till en väldigt flexibel person." Kanske inte den bästa formuleringen, men förhoppningsvis förstår du vad jag menar. :p Ta bara med sådant som är relevant för tjänsten du söker, detta är även något jag gör med mitt personliga brev, skriver aldrig med t.ex. att jag varit kökschef på Max i 2 år då det inte är relevant för de arbeten jag söker inom psykiatrin.

Happ, gissa vad... fick ett nej, såklart... Tillbaka till ruta ett. Känns som man kommer sitta här tills det bara är ens vitnande benknotor kvar. Börjar nästan kännas som att man aldrig lär komma hem igen...

Det vanliga så som arbetslivserfarenhet, utbildning och övriga meriter. Typ. Kan ju skicka det till dig så att du får se? :) När jag skriver personligt brev håller jag det kort och koncist, det brukar aldrig vara mer än ca ½ A4, också något jag märkt uppskattas.

Intervju nr 3 i eftermiddag, så är det bara hålla tummarna sedan att det gick bra på åtminstone en intervju!
Skicka gärna :)

Intervju nr 3 var helt onödig, det gick från att "du kommer få jobba väldigt mycket" till "just nu är det bara en helg i månaden som är aktuell." Fantastiskt! Inte bitter för det utan håller mina tummar extra hårt för att få ett positivt besked från någon av de andra två intervjuerna. Eller inte ena tummen, den skar jag mig i tidigare ikväll så den får mera luta lite ledset inåt mot min handflata.

Vågar jag fråga hur många jobb du sökt och under hur lång tidsperiod du sökt dem?
Har du fått hjälp med att skriva bra personligt brev och CV?
Jadu jag vet inte, men det är bra många.
Har väl hållit på i alla fall ett år nu om inte mer.
Brevet har jag fått hjälp med här på buke faktiskt, inte cv däremot men har ändå fått kommentarer på det att det är bra.

@living_dead bra tips där, ska tänka på det.
Får kolla över vad och hur jag skriver

Om jag inte fått ett jobb till årsskiftet så funderar jag banne mig på att studera en termin istället, ta studelån (har en termin kvar jag kan få det). Då har man iaf möjlighet att flytta till Sverige och då blir det förhoppningsvis lättare att hitta jobb när man redan är där...

Om jag inte fått ett jobb till årsskiftet så funderar jag banne mig på att studera en termin istället, ta studelån (har en termin kvar jag kan få det). Då har man iaf möjlighet att flytta till Sverige och då blir det förhoppningsvis lättare att hitta jobb när man redan är där...
Det kan nog vara klokt, det är ju inte lätt att vara här och söka och då vara utomlands...

Anställning till december ut med månadsanställning och högre timlön:D
(blev dock tvungen att ansöka om semester för resan som sker i början av oktober som de vetat om sedan juli och fick höra att det kunde ju nekas egentligen, men nu är jag bortrest så ska inte vara några problem)

Åh vad kul, grattis! :)

Ska på rekryteringsmingelträff på måndag. Någon som varit på någon sådan som har koll på vad som sker lite mer exakt? :)

Eh. Jösses. Sökte ett jobb för ett litet tag sedan. Nu fick jag svar. Brydde mig först inte om att kolla mailet, övertygad om att det skulle stå något om att de hittat en annan. MEN de vill ha mig på arbetsintervju! :eek: Det hade jag ju inte riktigt tänkt mig, trots att jag sökte just för att jobbet skulle kunna passa mig bra.

Eh. Jösses. Sökte ett jobb för ett litet tag sedan. Nu fick jag svar. Brydde mig först inte om att kolla mailet, övertygad om att det skulle stå något om att de hittat en annan. MEN de vill ha mig på arbetsintervju! :eek: Det hade jag ju inte riktigt tänkt mig, trots att jag sökte just för att jobbet skulle kunna passa mig bra.
Men underbart! Stort grattis!!

Ska på rekryteringsmingelträff på måndag. Någon som varit på någon sådan som har koll på vad som sker lite mer exakt? :)

Nja, var på ngt liknande en gång, visade mitt intresse genom att ställa några frågor, samt att gå fram och presentera mig privat efter och lyfte fram mina egenskaper. Den gången så fick jag i princip jobb på stående fot, men livet tog en annan vändning så det blev inget.

Detta var en träff med en arbetsgivare, och de flesta som var där var tystlåtna och inte så framåt. Vi var några som stack ut då.

Beroende på hur minglet är upplagt så skulle jag se till att förbereda någon fråga, ngt som framhäver mig och ha med CV.

Lycka till!

@RedChili ; Grattis! Håller tummarna!

Själv blev jag tillfrågad om att jobba extra på en ICA-butik nära mig, som håller på att expandera. Bara sådär, för att de har hört att jag är så jävla bra (hoppas jag iaf). Nä, men min kusin jobbar där så det var nog hon som pratat om mig.

@Strindlund Tack för svar! Jag håller på att peppa genom att gå igenom fördelar med mig för jobbet, så det ska komma automatiskt när jag väl är där. Men CVt har jag funderat över, jag får kanske ha med mig det också. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka