Stora problem i hagen!!

T

Taikon

Jag har problem med en inakoderingshäst! Vad ska jag göra? Flocken består av ett ledarsto och fyra valacker. Ledarstot leker inget större och hon får vara ifred,tre av valackerna leker gärna men är nöjda efter ca 1 timma, MEN den fjärde valacken ger sig ALDRIG! När dom andra inte vill leka längre blir han galen! Hugger tag i täckerna och drar tills dom går sönder och finns det inga täcken att dra i tar han svansarna, med påföljd att dom andra är stubbade på svansroten! Sedan en tid har han fått gå ensam pga dessa problem men känner att det inte är någon långsiktig lösning... Hjälp mig! Vad skulle ni gjort?
 
Sv: Stora problem i hagen!!

Jag skulle ha släppt ihop ledarstoet och lekvalacken i en egen hage. Är hon ett ledarsto så sätter hon valacken på plats. Hon kommer aldrig att acceptera att bli biten och dragen i svansen så länge hon inte är brunstig. När ston är inne i en brunstperiod accepterar dom ofta väldigt omild behandling. Då måste du troligen separera dem.
 
Sv: Stora problem i hagen!!

Hur länge har detta pågått? Ofta brukar sånt beteende tas ur hästen med tiden, är det en unghäst?
 
Sv: Stora problem i hagen!!

Han är nio år, dom andra valackerna är yngre. Min sista utväg är att låta honom gå med ledarstot men då jag har enorma sommarbeteshagar skulle jag föredra att ha en stor flock istället för flera små. Det finns ju människor som inte fungerar i sociala sammanhang pga att dom inte ser gränser,aldrig förstår när det är nog..kan hästar ha samma "sjukdom"?
 
Sv: Stora problem i hagen!!

Skillnaden på hästar och människor är att hästar är konsekventa och ärliga. I mänskliga sammanhang anpassar vi oss lätt till andra och undviker hellre än tala om för personen vad som inte fungerar.

Men visst finns det hästar som har svårt att hitta sin plats. Däremot anser jag att det nog är väldigt ovanligt med hästar som är totalt omöjliga - har aldrig träffat på en sådan. Det är ju så att hästar är flockdjur och att kunna fungera med varandra är a och o. Olika karraktärer finns alltid och alla går inte ihop med alla, men jag tror som sagt att det nästan alltid löser sig med tiden.

Hur länge har hästarna gått ihop? Verkar dom andra hästarna reta sig på hans beteende? Får han nånsin en tillsägelse från de andra?

Handlar det om att smaska på kompisarna så är det ett beteende som ofta beror på att hästen är stressad, orolig, uttråkad eller liknande. Har ni provat att spraya täcken, man och svans med äppelcidervinäger? Billigt, enkelt och effektivt. Kan göra honom av med just bitbeteendet men om det är så att han fortfarande är stökig och lekig kan man ju ställa sig frågan om det är ett okej beteende eller om han verkar må dåligt på ngt sätt.
 
Sv: Stora problem i hagen!!

Han har gått med dom andra i 3 års tid, tycker dock att beteendet blivit värre sista året. I vinter har han vilat helt nov-jan och då tycker jag det har varit värre. Säkert understimulerad... Dom andra valackerna säger ifrån tycker jag, när han hänger sig i svansen på dom sparkar dom ordentligt efter honom med påföljd att den del av svansen han biter i rycks av....Tack för tips om Ä-vinäger, jag har kört med Anti-Bit,men att smörja in alla täcken,svansar och grimmor i det blir både dyrt och opraktisk då jag får det på mig själv dagligen vid hantering och byte av täcken...Det smakar INTE hallon. Behöver hitta en lösning för hästägaren vill såklart inte att han alltid ska behöva gå ensam, men dom andra hästägarna vill inte ha honom i hagen...Fler goda råd! Jag kan inte vara ensam om detta problem!?!
 
Sv: Stora problem i hagen!!

Om dom inte får foder i hagen vintertid kanske en munkorg skulle göra susen. Har för mig att jag sett någon typ av platta man kan sätta på grimman för att förhindra att dom biter i täcken men jag kommer ej ihåg var jag sett den.
Jag tycker nog att det är de övriga hästägarna som måste besluta om dom vill ha denna häst med eller inte i hagen. Det kan ju bli fasligt dyrt att köpa nya täcken hela tiden och det gör ju inte saken bättre att han även kapar deras svansar. Lycka till.
 
Sv: Stora problem i hagen!!

Hej har en häst som alltid vill leka jag med..dom andra tröttnar efter ett tag och vill vara ifred..jag har lagt in fotbollar med lite luft båt fendrar som han leker med istället..han kastar runt dom och nafsar i dom även dom andra hästarna leker med dom ibland och det händer att dom använder samma boll som hundar gör och har en dragkamp på så sätt får dom andra hästarna lite lugn och ro...just nu lanske jag har 5 bollar och 1 fender i hagen för tillfället..då bollar är dyrt så har jag fått grannars gamla utslitna till hästarna man kan även sätta ut lappar att man tar emot bollar för det är slitvara
lycka till:)
 
Sv: Stora problem i hagen!!

Dom får mat fyra gånger i hagen så munkorg fungerar inte.Tack för tipset om bollar, har hitills bara slängt in granris som sysselsättning.
 
Sv: Stora problem i hagen!!

Fri tillgång på grovfoder? Byta till större/bättre hage? Om hästen är understimulerad måste ju hans ägare se till att det blir ändring på det. Problemet isf är hur hästen mår, inte hans beteende.

Äppelcidervinäger är jättebilligt och går att köpa överallt. Köp en sprayflaska så är det bara att skruva på spray-delen på glasflaskan du får vinägern i. Spraya dagligen när täcket ligger på hästen.

Hur länge har detta pågått? Kan det inte vara ett vår-beteende eller liknande? Om ett beteende som detta uppkommer hos en vuxen häst efter att aldrig tiigare har funnits där skulle jag ta det som ett tecken på att ngt inte är som det ska.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 187
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 631
Senast: Dopy
·
Hästhantering Min häst har börjat springa iväg från mig i hagen. Hon möter mig och hälsar, men så fort hon hälsat så travar hon iväg. När hon kom till...
Svar
11
· Visningar
2 235
Senast: Bells
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 067
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp