Stora sadelproblem!!!

Fjording-galning

Trådstartare
Jag letar förbrilt efter en derssyrsadel till mitt halvblod. Han kan bara ha raka sadlar och han har ganska hög manke. Problemet brukar vara att sadlarna hamnar i bavikt. Nu har jag en Albion Legend (tror att det är den Albionmodellen!:smirk: ) Den är för låg i manken så jag har ett ludd under men då hamnar den i bakvikt...:(

Såå...
Är det någon som kan tipsa mig om en sadel som skulle kunna passa?:idea:

Kom igen!!! :banana: Jag behöver verkligen hitta en sadel snart!:bump:

Tack på förhand!:D

Sv: Stora sadelproblem!!!

Hej!
Tror du inte att du kan förhindra bakvikten med en sådan padd som h**ks har? De har ett underlägg som höjer sadeln baktill. Kanske funkar tills di hittat en bra sadel... Annars skulle jag rekommendera att anlita en sadelutprovare. Lycka till! Mvh /lillsyrran :smirk:

Låter lite konstigt att mankfriheten är så dålig, Albion har ju jättebra mankfrihet! Även min häst som har ovanligt hög och lång manke hade gott om plats i Albion. Du sadlar inte för långt fram då?

Jag har också en häst som har rak rygg. De flesta sadlar åker bak på honom så det har inte varit lätt att hitta en som passar. Men till slut hittade jad en stübben lancelot, min är en hoppsadel men den finns också i dressyrmodell. Det kan kanske vara värt att prova en sådan.

lillsyrran skrev:
Hej!
Tror du inte att du kan förhindra bakvikten med en sådan padd som h**ks har? De har ett underlägg som höjer sadeln baktill. Kanske funkar tills di hittat en bra sadel... Annars skulle jag rekommendera att anlita en sadelutprovare. Lycka till! Mvh /lillsyrran :smirk:

Om jag har en sådan padd så blir den för låg fram...:smirk:
Jo, jag har en sadelutprovare som tittar runt efter en ny dressyrsadel åt mig! Men tänkte att det kanske det var någon här som hade nått bra tips...;)

Centaur skrev:
Låter lite konstigt att mankfriheten är så dålig, Albion har ju jättebra mankfrihet! Även min häst som har ovanligt hög och lång manke hade gott om plats i Albion. Du sadlar inte för långt fram då?

Nä, snarare tvärt om... Inte typ fem cm bakom bogbladen, snarare 10-15...:crazy: Han har för liten mage så sadeln glider gärna bakåt...:smirk:

Kilroy skrev:
Jag har också en häst som har rak rygg. De flesta sadlar åker bak på honom så det har inte varit lätt att hitta en som passar. Men till slut hittade jad en stübben lancelot, min är en hoppsadel men den finns också i dressyrmodell. Det kan kanske vara värt att prova en sådan.

Tack för tipset!:idea:
Har den kilbossor?

Om sadeln hamnar i bakvikt så borde den vara får trång i bommen. Köp en med rejäl cutback, eller var inte rädd om manken ligger bara 2 fingrar under framvalvet. Eller så har den för dålig stoppning baktill.
Prova med kilbossa, brukar funka bra om hästen har rak rygg. Gl*bus har dressyrsadlar med alla dessa egenskaper.

Om sadeln glider bak är något fel. Jag tycker du ska prova en ny Albion k2 dressyr i rätt bomvidd. Det är den rakaste sadeln med mkt mankfrihet. Jag har aldrig stött på en sadel som har mer mankfrihet än Albions sadlar.
Du ahr ingen bild på hur den ligger på hästen?

Oj, jag hade visst lite fel. Stübben Lancelot finns bara i hoppmodell men det finns kanske någon motsvarande dressyrmodell med annat namn.

Hej!
Jag hade stort problem att hitta sadel till min D-ponny. Vi provade flera sadlar och ingen satt riktigt bra. Bakåtvikt hela tiden. Sedan insåg vi att det var dags att ta ut någon till stallet som kunde sadlar. Det var en kille som hette typ Rolf stenbäck. Han kom ut till vårat stall och provade ut en som sitter som gjuten!

Han har sin affär nånstans vid nåt stort Pris X-tra ungefär.

Lycka till! :bump:

Lancelot finns bara i hoppmodell för att det krävs en annan bom för en hoppsadel än vad det gör för en dressyrsadel. Tristan har dock väldigt lik passform som Lancelot och en del andra modeller.

Liknande trådar

Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 002
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 464
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Är i behov av att diskutera sadellösningar för min gamling. Han har med åldern(24) blivit svankig och är för tillfället omusklad...
Svar
1
· Visningar
614
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 993
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka