Bukefalos 28 år!

Stora snabba pengar...

Sv: Stora snabba pengar...

Om jag räknar på det, så blir hennes "vinst" 3000:-........

Kostnader
*Tik: 2000:-
*3 Valpar: 15000:-
*Uppfödarvalp: 20 000:- (pengar hon förlorar om det är en parningsvalp..)

total utgift = 37 000:

Inkomst

*Försäljning av två valpar: 40 000:-

40 000:- minus 37 000:- = 3000:-
 
Sv: Stora snabba pengar...

Jadzia skrev:
Men småhundar får å andra sidan färre valpar. En vavva får kanske bara två medan en rottis kan kläcka ur sig tio.

Jo, men då har du ju också 10 valpar, som kostar extra mycket i foder, 10 reg.avgifter, 10 vet.bes. 10 vacc., 10 id-m osv...+ att du har en tik som kostat dig Mycket mer pengar i foder och att meritera , HD-röntga och ögonlysa.
 
Sv: Stora snabba pengar...

Ska man räkna riktigt på uppfödning måste man ta med ALLA utgifter och inkomster. Det går inte att bara räkna på extrakostnaden vid själva kullen. Man måste även ta med mat, försäkringar, slitage, meriteringar, underhållsvård av alla hundar, anläggningskostnader, förlorad arbetsinkomst etc.

In på plussidan ska även eventuella vinstpengar vid tävling, parningsinkomster på hane, inackorderingsvinster och annat som man kanske kan få tack vare kennelinvesteringarna.

Jag vet att jag inte går i vinst på min kennel utan rejält back. Dels för att jag är road av att flänga land och rike runt på olika tävlingar och kurser, dels för att jag inte tar många täta kullar på min tikar. Jag vill heller inte göra mig av med mina äldre tikar. Rent ekonomiskt är det dumt att som jag ta sammanlagt max tre kullar på en tik och behålla henne livet ut, men jag föder upp för att i första hand förse mig själv med bra hundar.

Hittills har det kostat mer att föda upp än om jag bara hade haft 2 hundar att tävla och kursa med. Om jag räknar på enbart normala valpkullskostnaden "tjänar" jag 4000:-/valp. Sist fick tiken 8 överlevande valpar. 1 behöll jag sjäv - kvar var 28.000:- En valp skänkte jag bort som servicehund - kvar var 24.000:- en valp blev svårt sjuk dagen innan han blev 6 veckor (då försäkringen börjar gälla) 2 dygn på klinik med mediciner och dygnet runt vård gick lös på strax över 14.000:- Sedan betalade jag ytterligare nästan 2000:- för extra röntgen och vet.kontroll innan leverans för att vara säker på att jag levererade en helt frisk valp. Kvar är 8.000:- som ska täcka kostnaden för den valpen som var tvungen att handmatas, nya fällar, ny valphage + den vet.vård tiken krävde pga inflammation efter förlossningen och vet.kostn för den valp som fick tas bort. På denna kull gick jag ekonomiskt back trots att jag inte räknade in annat än rena kullkostnader, men så är det ibland. Jag har ju kvar den nya valphagen och en trevlig hund, så jag klagar inte - men inte sjutton blir jag rik....
 
Sv: Stora snabba pengar...

Sen kom det upp på en mailinglista också om att leasa tikar. Då fick ägaren till tiken ca 1 valppris och så fick uppfödaren resten. Då kan man alltså räkna bort foder, meritering, röntgen etc etc. Det blir bra mycket större förtjänst på det sätte... Då var vi en del som inte tyckte att man kunde motivera valppriset på samma sätt.
 
Sv: Stora snabba pengar...

Jo, men du vet väl att som uppfödare kostar det inget att åka på tävling... eller till hanhund... eller att ta ledigt från jobbet... Det kostar heller inget att hålla flera hundar med mat, försäkringar och vet.vård. etc. :devil:

Vad gemene man inte alltid förstår är att vinsten för småskalig seriös uppfödning är blygsam, om den alls finns. Det finns naturligtvis sätt att öka den - ta tätare kullar, meritera så lite som möjligt - eller inte alls, gör så få hälsoundersökningar som möjligt - eller inga alls, ha avelsdjuren hos fodervärdar, se till att du äger både tik och hane själv - oavsett om det är en bra kombination. Vissa av dessa saker kan man göra, åtminstone delvis, och ändå vara seriös, men ska man tjäna stora pengar på sin uppfödning så är det nog så att man får ha ett rätt rymligt samvete. Åtminstone om man ska väga in både genetiska och hundhållningsmässiga aspekter.
 
Sv: Stora snabba pengar...

Duvan skrev:
Jo, men du vet väl att som uppfödare kostar det inget att åka på tävling... eller till hanhund... eller att ta ledigt från jobbet... Det kostar heller inget att hålla flera hundar med mat, försäkringar och vet.vård. etc. :devil:


:eek: Kostar sånt pengar :confused:

;) :rofl: :angel:
 
Sv: Stora snabba pengar...

Gnist skrev:
:eek: Kostar sånt pengar :confused:

;) :rofl: :angel:

Nä, inte om man är uppfödare....

Är man valpköpare är dock alla resor som inte går att göra på det lokala busskortet skitlångt och väldigt oövervinnligt, så det är viktigt att kenneln ligger nära...:crazy:

Sorry, känner mig trött för närvarande på att folk inte är mer kräsna när de väljer valp, utan kommer och vill ha hjälp sedan när det går åt h-vete. Jag är fullt medveten om att en del är mycket noga, men alldeles för många ser inte längre än näsan räcker - trots att man tänder lyset och ber dem lyfta blicken så blir det nära och billigt. Suck!
 
Sv: Stora snabba pengar...

Är själv för tillfället urless på oseriösa uppfödare, som parar hej vilt och hävdar att man tjänar SÅ mycket pengar på att vara uppfödare.
Det har då vare sig jag själv eller någon av de otaliga uppfödare jag känner upplevt själva...
Det blir en väldigt trist attityd mot oss uppfödare när många tror att vi avlar på våra hundar av girighet och begär efter stora snabba lättförtjänta pengar :crazy:
Denna uppfattnings stödjs och får sin näring från alla oseriösa uppfödare som hävdar att säljer du valpar för 48 000:-, så har du en ren vinst för kenneln på 42 000:- :confused:
 
Sv: Stora snabba pengar...

Gnist skrev:
Denna uppfattnings stödjs och får sin näring från alla oseriösa uppfödare som hävdar att säljer du valpar för 48 000:-, så har du en ren vinst för kenneln på 42 000:- :confused:

För att få sådana siffror måste man köra med oreggade småhundar där man äger både tik och hane, plus skiter i veterinär även om det behövs. Trött blir man...
 
Sv: Stora snabba pengar...

H*n som gav det exemplet "in public" är en rätt så stor uppfödare, som reggar, vaccinerar, id-m, och vet.bes sina valpar :crazy: Tävlar och meriterar dessutom sina hundar FLITIGT!!...

Är det underligt att man blir trött på en del folk :confused: :mad:
 
Sv: Stora snabba pengar...

Jösses, personen ifråga kan inte ha haft bra betyg i matte. Undrar när konofogden kommer och knackar på den dörren, för det kan aldrig gå väl om h*n är den som sköter ekonomin i det hushållet.
 
Sv: Stora snabba pengar...

Tvivlar på att h*n deklarerar sina kennelinkomster :crazy:
Utgifterna däremot lär h*n ta upp.....
 
Sv: Stora snabba pengar...

Nu räknar du konstigt... Du måste räkna in alla valpar i vinst innan du drar bort en...
Ja. 20000 förlorar hon men inte från 0. Utan från 60000.
Dvs Vinst 23000 Isf. på din uträkning.

Om jag har 3 äpplen... ger bort ett och säljer 2....
 
Sv: Stora snabba pengar...

Så hennes uppfödare Köpte alltså valpen från henne?

Om inte, så tjänade hon inget på valpen och kan alltså inte räkna in den till inkomsten...
 
Sv: Stora snabba pengar...

Nej. Men du kan inte räkna den - 20000 från o heller....

3 valpar = 60000

- tik 2000
- utgifter 15000
= 43000
- 1 valp = 20000 (ges bort gratis)

= 23000
 
Sv: Stora snabba pengar...

Eller inte räkna med den alls!

2 valpar =40000
- utgifter bla bla 17000 (inkl 3e valpens utgifter)

=23000
 
Sv: Stora snabba pengar...

Hade man köpt 3 valpar för 60000 och gett bort 1 hade man 20000 förlust.
Men valpen kostar henne inte 20000 utan 5000.

Alltså gör hon 5000 förlust på valpen hon ger bort.

Eller förlust på 25000 från hypotetiska 60000 om hon sålt 3.
Inte från reella 40000 - då är valpen borträknad.

Tänk om hon fått 2 valpar och sålt dem bägge.
Det hade varit samma vinst som på att få 3 och ge bort 1 + 5000kr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stora snabba pengar...

Du har rätt i att förlusten bara blir 5000 kr, men den förlorade inkomsten på valpen uppgår till 20 000 kr. Så allt beror på hur man räknar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp