Bukefalos 28 år!

Stora snabba pengar...

Sv: Stora snabba pengar...

Tja, lite lätt har jag ju börjat. Tjatar hejdlöst på höger å vänster redan nu och hon har greppat att det betyder byt håll, att det blir fel håll bryr jag mig inte om än så länge;)
Vidare så går hon självmant ut i bågar, går till vänster, uppmuntrar detta. Hon stannar fint när jag säger till men står gärna "kl 13".
I helgen om det blir som planerat så ska hon få gå med en äldre tik på invallning av fårskallar.
Annars så är det mest bus just nu:love:
 
Sv: Stora snabba pengar...

Tja jag hävdar åckså att man tjänar pengar på uppfödare.

5 valpar á 10 tusen det är 50 tusen..
Som uppfödare har man oftast rabatter både på foder och hos vet.
att betäcka med en hane kostar allt ifrån 1500-5000 så där väljer man själv men vi tar en för 2000

en valps föda skall vara de första 8 veckorna till största delen av mjölk.. så totalt kan de gå åt max 1 påse foder totalt till varje kull(räknat på 5 valpar) och det är 300-400 kronor beroende på märke
Vacc av samtliga valpar totalt ligger på 1000 spänn
reggning mm ja allt som allt kostar en valp att ta fram ca 3000:-
tiden kostar inget kom inte och säg attd e är jobbigt man åker å parar väntar valparna kommer ochi 2 månader skall du ha valparna bara de sista veckorna springer och busar dom lite men man akn skära av huset där valparna inte får vara.Är det på sommaren finns de utegårdar:smirk:

Att ställa ut kräver inte mkt man ställer ut där de är nära en och har amn en bra hund kommer den få bra poäng och bli champion iaf.
Man behöver inte åka landet runt.
Jag tycker det räcker med att hunden får 3cert och är champion och kommit 1 a några gånger för att veta att det är en bra hund amn har.
så där är ju en kostnad som är oerhört olika.. den som väljer att fara världen över gör nog av med flera hundra tusen om året på flygresor,hotell mat utställningsinbetalningar köpa rosetterna som inte ingår(morr)
MM..


Så man går då pluss ca 7000 på varje valp.... är det mkt väl meriterade föräldrar kan priset komma upp till 15-17 tusen för EN jäkla valp:crazy:

Nu pratar jag om min ras.. phalenare
 
Sv: Stora snabba pengar...

Jo men de flesta hundraser kostar Inte 15-17000:-/ valp trots diverse chamiponat och övriga meriter.. Det är endast "moderaserna" som kommer upp i de summorna på valppriset :smirk:

Sedan så har då aldrig jag (trots valpkull på upp till 10 valpar) fått vaccinera någon valp för 100:- 10 valpar i regavg. är 4000:- sedan tillkommer ju också id-märkning, veterinärbesiktning, avmaskningar och sånt..Dessa utställningar du far till kostar i anmälningsavgifter och resor bla... Tiken äter väl foder resten av året och vaccineras, avmaskas? Försäkrad är hon väl också... mm mm
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snabba pengar...

* Lånar Knapp *

Nu är jag ny på det här med hundar och avel - däremot så sysslar jag med hästavel och blev därför nyfiken även på denna diskussionen om kostnader i samband med hundavel...

Vad har hanhundsägaren för utgifter och inkomster då ? Tjänar man mer pengar som ägare av hanhund ( meriterrad ) än vad man gör som tikägare ?

Helen
 
Sv: Stora snabba pengar...

Om man har en högt meriterad hanhund, med bra stam och nya intressanta linjer, så kan man ju få en hel del parningar på denne.
Gängse praxis (vid betalning)är 10% av valppriset i parningsavgift och sedan 10% av valppriset per levande född valp.

Ex hanen XX parar 10 tikar (6 valpar/ kull & 9000:-/valp)
*parningsavgifter= 9000:-
*levandevalpavgifter=54 000:-
Totalt = 63 000:-

Sedan avgår tävlingskostnader,foder, vaccineringar, avmaskningar HD-rtg och ögonlysning för hanen.
Ca: 13000:- /år

Ca summa kvar = 50 000:-
 
Sv: Stora snabba pengar...

Hanhundsägaren får alltså en summa vid parningen och en när valparna är födda ? Om jag förstod det här rätt...:crazy: Vad händer då om det tex inte blir några valpar...:confused:

Helen
 
Sv: Stora snabba pengar...

Blir det inga valpar, så är det vanligaste att tiken får en "gratisparning" vid nästa löp, då ägaren redan betalt en parningsavgift och tiken gått tom.
Då betalas full levandevalpavgift på valparna i den kullen.
En del hanhundsägare ger inte ut en sådan "gratisparning" men de allra flesta gör det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp