Stora svamptråden

WOW, imponerand! Så roligt att ha sån kumspa öo.
Vet du något Om Aspsopp? Sonen har plockat och sa att det var apelsinsoop, blev lilablå när jag rensade och sköljde den och vi vågade aldrig smaka. Egentligen tror jag, att okej sopp - med rör - är giftig, men någon kan vara ogod att äta?
Farmor var rätt fantastisk, jag är så tacksam. :heart

Det finns ett antal soppar som får blåmärken när den hanteras. Aspsopp växte inte uppe hos oss, men sandsopp är jätevanlig och blir blå/grå vid hantering. Det finns bara en enda giftig/oätlig sopp såvitt jag vet (gallsopp) och den smaken känner man direkt den ligger på tungan.
Bara att smaka på en rå bit och spotta ut. :)
 
Senast ändrad:
Det finns bara en enda giftig/oätlig sopp såvitt jag vet (gallsopp) och den smaken känner man direkt den ligger på tungan.
Bara att smaka på en rå bit och spotta ut. :)
Eldsopp och framförallt Djävulssopp är inte heller någon höjdare ;)
Men djävulssoppen finns väl typ bara på Gotland och om en undviker röda soppar så är det lugnt. En missar förvisso blodsoppen men ja, om en inte har full koll på läget så är det ju enkelt att låta bli :)
 
Senast ändrad:
Vad plockar ni, hur förvarar ni och har ni några goda recept? :d
Jag plockar mest soppar, trattkantareller (och vanliga), taggsvamp och vid enstaka tillfällen blodriskor. Om min mamma är med händer det att jag lyckas plocka en stolt fjällskivling men det skulle jag aldrig våga göra utan henne.

Dock är jag mest intresserad av själva jakten :angel: så jag ger bort majoriteten av all svamp och äter det enbart i undantagsfall (som i en viss typ av köttfärssås eller om jag bjuds på soppa). Men jag älskar verkligen att strosa i skogen! Var ute senast idag och hittade några liter blandad svamp. Dock blev jag mest provocerad av en glänta med typ 30 karl-johan där samtliga hade börjat mögla! Varför hittade jag inte den för två veckor sedan liksom?!
 
Eldsopp och framförallt Djävulssopp är inte heller någon höjdare ;)
Men djävulssoppen finns väl typ bara på Gotland och om en undviker röda soppar så är det lugnt. En missar förvisso blodsoppen men ja, om en inte har full koll på läget så är det ju enkelt att låta bli :)

Jag hade inte hört talas om endera! Där ser man hur påläst man är. :D
 
Vi åkte ut en sväng i skogen i förmiddags och hittade en del svamp, mest soppar och lite taggsvamp.
35940


Lite för tidigt för trattkantareller, som vi annars plockat mycket av på det här stället, vi får återkomma om nån månad tror jag.

Kom inte hem med så mycket idag men å andra sidan hade vi ena gammelhunden med och han orkar inte gå så långt numera så vi tog det ganska lugnt och gick på en mindre yta. Blev i alla fall en hel del soppar att lägga i torken, vilket passar bra då förrådet nästan är slut.
 
Idag ska jag ge mig ut på jakt! Har installerat Svampguiden och vässat svampplockarkniven.
Karl Johan som är insektsangripna, struntar ni i hela eller tar ni med hem och skär bort det ätna?
 
IMG_20190901_121450.jpg

Plockat båda som kantarell. Verkar inte finnas någon giftig förväxlingssvamp men svampguiden säger (för sent) plocka inte pga ovanlig om det är orange kantarell. Den ena är lik trattkantareller men kantarellgul och krusig ovansida. Svampguiden säger att kruskantareller är gråbruna.
Hjälp?
 
Åh en tråd för mig!

Jag försöker så gott det går att hitta så mkt blek taggsvamp som möjligt då det är min favvo. Tyvärr så verkar all vara maskäten där jag går så jag får bara behålla små exemplar. Så tråkigt!

Jag har försökt plocka blodriskor med, men de är lika maskätna de, så de har fått ligga kvar i skogen.
 
Visa bifogad fil 35957
Plockat båda som kantarell. Verkar inte finnas någon giftig förväxlingssvamp men svampguiden säger (för sent) plocka inte pga ovanlig om det är orange kantarell. Den ena är lik trattkantareller men kantarellgul och krusig ovansida. Svampguiden säger att kruskantareller är gråbruna.
Hjälp?
Det ena vanlig kantarell och det andra kan vara trattkantarell eller gul trumpetsvamp. De är förväxlingsbara och smakar likadant. Bägge finns i barrskog.

Kruskantarell växer med ek eller hassel. Dvs det har jag läst mig till eftesom jag inte hittat sådana.
 
Det ena vanlig kantarell och det andra kan vara trattkantarell eller gul trumpetsvamp. De är förväxlingsbara och smakar likadant. Bägge finns i barrskog.

Kruskantarell växer med ek eller hassel. Dvs det har jag läst mig till eftesom jag inte hittat sådana.
Jämfört med en trattis; ser ut som en blandning mellan kantarell och trattis!
IMG_20190901_174116.jpg

Var mest barrskog, men en del lövträd också. Vågade inte äta den så kastade den.

Smakade på Karl Johan-liknande svampen, den var bitter och lite besk så slängde den också. Sen smakade jag på både kantarell och trattis och de smakade också bittert och beskt så då ångrade jag mig 🙈
 
Visa bifogad fil 35957
Plockat båda som kantarell. Verkar inte finnas någon giftig förväxlingssvamp men svampguiden säger (för sent) plocka inte pga ovanlig om det är orange kantarell. Den ena är lik trattkantareller men kantarellgul och krusig ovansida. Svampguiden säger att kruskantareller är gråbruna.
Hjälp?
Tillägg.
Kantarell har massiv fot.
Trattkantarell och rödgul trumpetsvamp har ihålig.
Alltså kan du inte betrakta bägge som "kantareller"?

 
Tillägg.
Kantarell har massiv fot.
Trattkantarell och rödgul trumpetsvamp har ihålig.
Alltså kan du inte betrakta bägge som "kantareller"?
Njae, jag trodde det var det jag skrev, jag menade i alla fall att jag plockade båda som kantarell och sedan märkte jag att det såg märkligt ut och började försöka lista ut vad det var.
 
@Monkie Jag tänker att det skulle kunna vara en variant av björksopp, men det är så himla svårt med soppar ibland tycker jag. Särskilt när man inte är bekant med marken den växer på. :)
Kul att du plockar, trist att de är beska.
 
Jämfört med en trattis; ser ut som en blandning mellan kantarell och trattis!
Visa bifogad fil 35989
Var mest barrskog, men en del lövträd också. Vågade inte äta den så kastade den.

Smakade på Karl Johan-liknande svampen, den var bitter och lite besk så slängde den också. Sen smakade jag på både kantarell och trattis och de smakade också bittert och beskt så då ångrade jag mig 🙈
Den beska svampen är en gallsopp som inte är giftig men oätlig för den smakar illa. Man känner igen den på den lite ljusbruna hatten, generellt ljusare än stensopp (Karl Johan) men framförallt det mörka ådernätet på foten. Karl johan har mer som strimmor på foten medan gallsopp har ett ådernät.
 
Sedan kan jag tycka att det är rätt fantastiskt ute i svampskogen även utan att man kommer hem med någonting att lägga i grytan. Häromdagen "plockade" jag oätliga svampar med kameran istället. :heart


69124375_2442604935958787_6680433703186857984_n.jpg

68976979_2442607185958562_3583535177785147392_n.jpg

69243812_2442607682625179_4019120070771867648_n.jpg


Och det här är något jag alltid velat se! Första gången jag hittat en på riktigt, tidigare endast sett i bok - en liksvamp!
68833929_2443171635902117_584069308343123968_n.jpg


Och någonting som förmodligen inte ens är en svamp, men som är intressant ändå.
69408228_2442603675958913_7957428523688263680_n.jpg


Och så en ätlig röksvamp. :) Den enda sorten jag hittat häromkring. De är såpass små att det knappt lönar sig att plocka om man inte hittar minst tio stycken, men söta är de!
69040240_2442603485958932_1125280409349783552_n.jpg
Den gula svampen är en slemsvamp (myxomycota). Den är väldigt rolig för den är egentligen varken en svamp, djur eller växt! Och den rör sig långsamt i jakt på föda. Riktigt häftiga. :D Den på bilden är troligtvis trollsmör som är en av de vanligaste. Vargmjölk har nog också många sett någon gång. Superfina!
 
Eldsopp och framförallt Djävulssopp är inte heller någon höjdare ;)
Men djävulssoppen finns väl typ bara på Gotland och om en undviker röda soppar så är det lugnt. En missar förvisso blodsoppen men ja, om en inte har full koll på läget så är det ju enkelt att låta bli :)
Vill bara förtydliga att de är giftiga och inte bara oätliga. :) Tror inte de finns i Norrland alls. Men håller helt med, kan man inte urskilja blodsopp från de andra ska man inte plocka någon röd sopp!

Och det stämmer att giftinformationen uppdateras allt eftersom. Köp inte gamla svampböcker på second hand i syfte att använda dem som en matsvampsguide. Och murklor avråder Sveriges mykologiska förening från att äta så jag tycker man bör följa det.
 
Idag ska jag ge mig ut på jakt! Har installerat Svampguiden och vässat svampplockarkniven.
Karl Johan som är insektsangripna, struntar ni i hela eller tar ni med hem och skär bort det ätna?
Kan plocka dem men för enkelhetens skull, rensa dem direkt i skogen! Skär bort allt ätet så slipper du släpa hem en massa onödigt skräp. :)

På ämnet då så har jag de senaste åren letat efter naturvårdsintressanta svampar vilket oftast inte är samma sak som intressanta matsvampar. :p Några favoritfynd är bland annat vaxskivlingar, typ papegojvaxskivling (bara namnet liksom), koralltaggsvamp, biskopsmössa, skarp dropptaggsvamp (googla bilder!) m.m. Har inga bilder just nu men ett tips är att nu gå ut i fina betesmarker med mycket ek och andra ädellövträd, kolla efter sådana naturreservat t.ex., så kan man hitta en massa betesgynnade marksvampar som lyser med sina fina färger. :love: Har man tur växer det jätteröksvamp intill. :)

Ursäkta för spam av tråden. :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp