Stora svamptråden

Den gula svampen är en slemsvamp (myxomycota). Den är väldigt rolig för den är egentligen varken en svamp, djur eller växt! Och den rör sig långsamt i jakt på föda. Riktigt häftiga. :D Den på bilden är troligtvis trollsmör som är en av de vanligaste. Vargmjölk har nog också många sett någon gång. Superfina!
Tack!
OJ vad jag har googlat slemsvampar nu, vilka fräna! Nästa sommar blir det stor jakt på sådana. :D
Namnen är underbara!
 
Tack!
OJ vad jag har googlat slemsvampar nu, vilka fräna! Nästa sommar blir det stor jakt på sådana. :D
Namnen är underbara!
Visst är de roliga! :D Man hittar dem ofta på död ved men även på marken på väg mot nya jaktmarker. Vargmjölk har jag nog oftast sett på gamla stubbar.

Och tips till de som vill hitta blomkålssvamp, den är en parasit på tallrötter. Riktigt gamla tallar vill den ha, över 100 år helst. Så leta efter stora, grova tallar så kan ni kanske hitta den. :up:
 
Idag ska jag ge mig ut på jakt! Har installerat Svampguiden och vässat svampplockarkniven.
Karl Johan som är insektsangripna, struntar ni i hela eller tar ni med hem och skär bort det ätna?
Jag plockar endast helt fräscha exemplar. Oftast kan man avgöra det genom konstistensen på hatten. Minsta lilla mjuk så får den stå kvar. Är jag tveksam så viker jag av en bit av hatten.
 
Hittade champinjoner i en grushage igår!!! 😳
Plockade en och kollade noga - ingen strumpa och svagt färgade skivor, men hade inte telefonen med mig och vågade inte chansa och ta in dem just då. Ska undersöka bättre ikväll.
 
Igår hittade jag stolt fjällskivling och var typ helt säker, men hade såklart videokonferens med min mor ändå för att få hennes bedömning :D Tråkigt nog var den dessvärre väldigt äten på så den fick ändå inte följa med hem :(

Förutom det såg jag ett fantastiskt program på SVT play häromdagen, svamparnas planet, som jag tänker kanske kan intressera den här tråden. Så fascinerande och jätteintressant program :)
 
Dagens svampfynd :) Tyvärr gick den lite sönder vid plockning så den var egentligen ännu större.
DA65C5F1-3803-43C8-BFE3-E389745F451C.jpeg


Har också börjat hitta trattkantareller vilket är roligt, älskar att plocka just trattkantareller :)
 
Jag har hittat ett gäng av vad jag tror är säsongens sista blodriskor. Det är en sådan vacker svamp tycker jag! :heart Tyvärr rätt hårt maskangripen, men hattarna verkar fina.

Normalt brukar jag steka upp dem på en gång men den här gången tänkte jag prova torka. Brukar ni torka era blodriskor?
 
Hittade champinjoner i en grushage igår!!! 😳
Plockade en och kollade noga - ingen strumpa och svagt färgade skivor, men hade inte telefonen med mig och vågade inte chansa och ta in dem just då. Ska undersöka bättre ikväll.
Jodå, nog var det champinjoner alltid!
En jättestor och två mindre, jag stekte upp dem och åt dem i min grönsakspytt till lunchen idag.
På hästpromenaden ikväll sprang jag på en rejäl ängschampinjon med tre småsyskon bredvid sig. De små fick stå på tillväxt. :D
 
Tog en sväng rakt öer vägen och in i skogen.
Ångrar det. Jag hade självklart en kasse i fickan. Den blev full av gula kantareller. Jag har aldrig i mitt liv hittat så många gula.

Är det ovanligt mycket just i år?
Andra år när det funnits massor - enligt andra - så har jag hittat, men aldrig i den här omfattningen.
 
Idag var jag ute i skogen i några timmar och äntligen hittade jag lite taggsvamp som inte var helt maskäten!! Den är givetvis redan slut :d:d:d

Hunden verkar ha greppat det där med kantarellsök nu iaf, men hon markerar inte på kantarellerna, hon leder mig bara på deras väg och tycker väl att jag kan väl för tusan använda ögonen själv när jag kommer fram. Det blev en rätt tung påse idag på bara 2-3 h och väldigt litet område egentligen.

Nu ska jag använda veckan till att träna markering på svamparna med, gärna att hon sätter sig ner. Det är ju lätt att missa dem annars när jag älgar efter i skogen i full fart!


I övrigt hittade jag väldigt lite trattkantareller och hyffsat med rödgul trumpetsvamp! Det är en svamp jag inte har smakat innan, men det är ju såååå vacker, så jag plockar alla av lämplig storlek och torkar och hoppas att de smakar gott i någon gryta i vinter!

Gissningsvis så hade jag väl med mig 5 kilo svamp hem, då påsen kändes väldigt tung.
 
Var ute och red när jag fick syn på denna
Visa bifogad fil 36279
Någon som vet vad det är för något?
Inte mitt forte tyvärr, hade gissat på brun flugsvamp men är mycket osäker. Fjällig tofsskivling kan ligga nära till hands också men den är lite väl röd och inte så fjällig på toppen... Ringen syns inte alltid så väl på unga exemplar. Rid tillbaka om en dag eller två och ta en ny bild. :D

För de vetgiriga rekommenderar jag gruppen Svamp-klapp på Facebook. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp