Gärna! Fisk är gott, äter det alldeles för sällan.

Soppor går tyvärr bort. Jag har älskat soppa men nu klarar jag sällan av de. Kalorier bryr jag mig inte i mer än att det kanske inte måste vara 7 ton ister i maten typ.

Men ja, köttbullar! Morsan har bästa receptet ever, har tänkt i evigheter att jag ska svänga ihop en hel hög men blanda ut färsen med riven morot, får ta och testa det nån dag.

Pizzasallad är den enda delen av skolans salladsavdelning jag helst ville spy på. Så jävla äckligt :p
Riven morot i köttbullar har jag inte provat men i köttfärssås och lasagne är det gott, även rotselleri är gott att riva och ha i det.

Gillar du "frysgrönsaker"? sån i såndär mixpåsar? Sånt är lätt att slänga med i en låda, framförallt om man gör fryslådor för då behöver man inte ens tina upp dem. Tycker det går bra till korvstroganoff men får tänka på att ha lite större matlåda då det inte är speciellt mättande.

Annars kan man ju också tänka bort att man måste ha en "sallad" till allt. Det går hur fint som helst att bara skära av en bit av gurkan, skala ett par morötter eller dela en paprika och ha med, det måste liksom inte hackas och blandas och grejas. :)

En annan grej som är god tycker jag är gratäng på blomkål och broccoli. Vet inte hur det går att frysa dock. Men det är gott att ha som tillbehör till typ lax- eller kycklingfile istället för potatis/ris.

Jag återkommer med fiskreceptet senare :)
 
Storkok kan ju också innebära att man grillar 15 kycklingfiléer eller ett par slangar fläslfilé i ugnen och skivar upp eller fryser in hela i portionsförpackningar som bara är att ta fram och värmer till vad man nu är sugen på vid tillfället om det nu är ris, couscous eller pomme eller vad man nu har tillgängligt som man tillagar. Det halverar ju arbetsbördan när blodsockret är lågt eller tiden knapp.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
@gul_zebra kan tipsa om att lax och sparrispaj är vansinnigt gott! Minipajer var en bra idé har inte tänkt på det själv. Rotfrukter kan ge lite mer tuggmotstånd i paj om det är mosig eller för mjuk konsistens du har svårt för.
 
Gärna! Fisk är gott, äter det alldeles för sällan.
https://irakiskmat.se/supergott-med-torsk-spenat-lok-och-sambal-oelek/
Den här fisken åt jag sist jag var hos pappa. Jättegott och lättlagat. Borde det inte fungera med broccolibuketter för att få mer grönsaker i? Såsen är ganska gräddig och tjock så tillsätt gärna vatten för att få mer av den. Få med allt "smältvatten" från fisken som extra bujlong också. Jag brukar byta all "vit fisk" till fryst sej av budgetskäl, går förmodligen bra här också men har inte prövat att göra den själv ännu.
 
Har du kollat in portionenundertian på instagram? Hon ger ofta tips på grytor som är utmärkta för storkok! Vegetariska recept med mycket näringsrika grönsaker, vill man addera animaliskt protein går ju det också 😊. Har provat flera av hennes rätter och hittills har det varit succé!
 
Riven morot i köttbullar har jag inte provat men i köttfärssås och lasagne är det gott, även rotselleri är gott att riva och ha i det.

Gillar du "frysgrönsaker"? sån i såndär mixpåsar? Sånt är lätt att slänga med i en låda, framförallt om man gör fryslådor för då behöver man inte ens tina upp dem. Tycker det går bra till korvstroganoff men får tänka på att ha lite större matlåda då det inte är speciellt mättande.

Annars kan man ju också tänka bort att man måste ha en "sallad" till allt. Det går hur fint som helst att bara skära av en bit av gurkan, skala ett par morötter eller dela en paprika och ha med, det måste liksom inte hackas och blandas och grejas. :)

En annan grej som är god tycker jag är gratäng på blomkål och broccoli. Vet inte hur det går att frysa dock. Men det är gott att ha som tillbehör till typ lax- eller kycklingfile istället för potatis/ris.

Jag återkommer med fiskreceptet senare :)
Riven morot funkar ju i morotsbiffar så det borde funka i köttbullar också tänker jag :D Bra sätt att göra köttbullarna både grönare och billigare. Kör redan löjligt mycket lök i dock så andelen kött blir fan inte hög med morot också :laugh:

Nej tyvärr inte, skitäckligt! Grönsaker är svårt på det viset att de måste vara färska (med enstaka undantag), annars äter jag de inte, om det inte är just nåt som går att "gömma" i maten. Broccoli tex funkar fint att låta puttra i en ugnsbakad omelett så både smak och konsistens av den går upp i rök :p
Korvstroganoff har jag gärna grönsaker i däremot. Mycket lök ska det vara, och så kör jag i majs. Ska prova inlagd paprika också nästa gång, kör ajvar istället för tomatpuré redan som det är så paprika borde funka tycker jag. Inlagd paprika är annars stapelvara och åker gärna ner i såväl omelett som köttfärs.
Mättnadsmässigt är det inga problem. Jag äter pytteportioner efter gastric bypass, därav att jag ska prioritera protein först, sen grönt, och kolhydrater i mån av plats typ. Blir jag inte mätt så kan jag ta fram en till låda eller ta lite majsbröd eller nåt men det brukar inte behövas.

Storkok kan ju också innebära att man grillar 15 kycklingfiléer eller ett par slangar fläslfilé i ugnen och skivar upp eller fryser in hela i portionsförpackningar som bara är att ta fram och värmer till vad man nu är sugen på vid tillfället om det nu är ris, couscous eller pomme eller vad man nu har tillgängligt som man tillagar. Det halverar ju arbetsbördan när blodsockret är lågt eller tiden knapp.
Ohja! Det gör jag jämt. Har bland annat 2 kg färdigskivad fläskfilé i frysen, nästa gång jag vill äta fläskfilé steker jag på alltihop så är det klart, skitsmidigt. Slänger gärna lite stekost och sparris i stekpannan och plockar fram en färdig bit fläskfilé tex. Är jag riktigt lat så köper jag en påse blandsallad och plockar ut lite färdiglagad kyckling ur frysen så har jag kycklingsallad på 2 minuter typ :up:

@gul_zebra kan tipsa om att lax och sparrispaj är vansinnigt gott! Minipajer var en bra idé har inte tänkt på det själv. Rotfrukter kan ge lite mer tuggmotstånd i paj om det är mosig eller för mjuk konsistens du har svårt för.
Ohja! Svängde ihop sparrispaj idag och sånär som på att skalet kanske inte blev perfekt (vadå komma ihåg att förgrädda :angel:) så blev det en hit som helt klart ska göras fler gånger!
Konsistensen i paj är inga problem, tvärtom :) Det är snarare typ gratänger (fiskgratäng och potatisgratäng är typ det värsta som finns) och majoriteten tillagade grönsaker jag har svårt för.

https://irakiskmat.se/supergott-med-torsk-spenat-lok-och-sambal-oelek/
Den här fisken åt jag sist jag var hos pappa. Jättegott och lättlagat. Borde det inte fungera med broccolibuketter för att få mer grönsaker i? Såsen är ganska gräddig och tjock så tillsätt gärna vatten för att få mer av den. Få med allt "smältvatten" från fisken som extra bujlong också. Jag brukar byta all "vit fisk" till fryst sej av budgetskäl, går förmodligen bra här också men har inte prövat att göra den själv ännu.
Den såg god ut! Jag brukar bara steka eller koka fisk, är så jäkla skeptisk till typ allt annat (KAN ha att göra med att annat alltid varit fiskgratäng eller påmint om just fiskgratäng). Ska prova den där, blir intressant!
Kör sej jag också, billigt och asgott :D

Har du kollat in portionenundertian på instagram? Hon ger ofta tips på grytor som är utmärkta för storkok! Vegetariska recept med mycket näringsrika grönsaker, vill man addera animaliskt protein går ju det också 😊. Har provat flera av hennes rätter och hittills har det varit succé!
Ja det har kollats, tyvärr väldigt många rätter som inte funkar, men har fått lite mellanmålstips därifrån som jag bara ska få tummen ur och testa iaf! :)
 
Gryta med sönderkokt nötkött, lök, svamp och rött vin
och gryta med sönderkokt kyckling (ungtupp?) vitlök, lök, fläsk och rött vin.

Med ris eller kokt potatis.

ICA har lätta recept på dem på de namnen. Eller hm de hade smart nog skrivit burgundisk köttgryta snarare.
https://www.ica.se/recept/coq-au-vin-722339/
https://www.ica.se/recept/burgundisk-kottgryta-5129/

De går nog dock att få dyra om man häller i dyrt vin, istället för billigt vin. Så ev kan man ju bjuda på dem dag ett och packa resterna i matlådan.

Men burgundisk köttgryta :D hamnar ofta med ris i mina matlådor (någon kommer nu säga att man måste äta med kokt potatis men jag säger pft)
 
Senast ändrad:
Gryta med sönderkokt nötkött, lök, svamp och rött vin
och gryta med sönderkokt kyckling (ungtupp?) vitlök, lök, fläsk och rött vin.

Med ris eller kokt potatis.

ICA har lätta recept på dem på de namnen. Eller hm de hade smart nog skrivit burgundisk köttgryta snarare.
https://www.ica.se/recept/coq-au-vin-722339/
https://www.ica.se/recept/burgundisk-kottgryta-5129/

De går nog dock att få dyra om man häller i dyrt vin, istället för billigt vin. Så ev kan man ju bjuda på dem dag ett och packa resterna i matlådan.

Men burgundisk köttgryta :D hamnar ofta med ris i mina matlådor (någon kommer nu säga att man måste äta med kokt potatis men jag säger pft)
Jodå, jag googlade. Men ärligt talat, har man vin i maten så är den inte billig, såvida det inte går att hitta en vinflaska för 20 spänn eller man har det tillräckligt väl förspänt för att kunna köpa vin bara sådär.

För att förtydliga billigt - hade jag inte haft ett kitobjektiv att sälja så hade jag haft 150 spänn att leva på den här månaden och då har jag inte några astronomiska utgifter utan jag har helt enkelt en äckligt låg inkomst och går back varje månad. Då är vin inte billigt.
 
Never mind, googlade matlagningsvin och kan inte kalla 30 spänn för dyrt. My bad!
Grejen tror jag är att vi gör ganska många portioner, det kan ju bli typ 10 eller mer och en middag.

Så jag tror vi räknar per portion lite och det blir mindre än många andra luncher där man har tex en kycklingfilé/kotlett och broccoli och så, eller om man köper en lunchlåda i affären. Men jag tror inte det blir under tian direkt, tror 15-20 kr (på ren gissning vi räknar lite på höften).
 
Grejen tror jag är att vi gör ganska många portioner, det kan ju bli typ 10 eller mer och en middag.

Så jag tror vi räknar per portion lite och det blir mindre än många andra luncher där man har tex en kycklingfilé/kotlett och broccoli och så, eller om man köper en lunchlåda i affären. Men jag tror inte det blir under tian direkt, tror 15-20 kr (på ren gissning vi räknar lite på höften).
Kan vara nåt att testa en bättre månad kanske. Det är ju inte alltid lika kinkigt som nu liksom och det ser jäkligt gott ut. Har alltid dissat typ grytbitar av nöt och sånt pga priset men nu när jag äter pytteportioner kan jag kolla på lite dyrare råvaror nån gång ibland. Speciellt om jag lyckats hamstra när grejer är billiga så jag inte behöver handla så mycket i övrigt :)
Hur funkar det med vinet, ger det mycket vinsmak på maten? Går det att ersätta med nånting annat i så fall?
 
Kan vara nåt att testa en bättre månad kanske. Det är ju inte alltid lika kinkigt som nu liksom och det ser jäkligt gott ut. Har alltid dissat typ grytbitar av nöt och sånt pga priset men nu när jag äter pytteportioner kan jag kolla på lite dyrare råvaror nån gång ibland. Speciellt om jag lyckats hamstra när grejer är billiga så jag inte behöver handla så mycket i övrigt :)
Hur funkar det med vinet, ger det mycket vinsmak på maten? Går det att ersätta med nånting annat i så fall?
Det är mycket vinsmak och med en järngryta får det lite annan färg, men man kan ju inte låta bli att fundera på om man kan halvera mängden vin från de där 5 dl till 2,5 och hälla i vatten rätt och slätt för resten. Dvs få en liten smak av det men inte så dominerande. Då blir det väl i stort sett en kalops med champinjoner, bacon och lätt vinsmak. Eller så kanske man bara kan skippa det helt och liksom njuta av resten.

Sedan den varianten med kyckling blir ju billigare. Man kokar den ju med ben och allt, vilket kan kännas lite läskigt när man köpt hela sin kyckling och ska dela den i småbitar med en förskärare.

Kycklingen med matlagningsvin borde vara billigare än köttgrytan pga priset på hel kyckling, även om man tar gårdskyckling tex. Jag gillar verkligen kycklinggryta där man kör kycklingen rätt och slätt med ben och allt. Det blir härligt pilligt, varierat och buljongigt och inte så torrt som vanlig kycklinggryta där man hackar en kycklingfilé i småbitar eller en med bara lårfilé som lätt blir lite enahanda..

Sedan sidfläsk i är nice, men jag har inte den blekaste om det egentligen är billigare eller dyrare än bacon (och ibland kan det ha galtsmak).
 
Senast ändrad:
Har gjort pga akut pengabrist en Stinas kyckling på 5-7 dagar och det tar ju längre tid att äta och blir lite roligare att plocka i en vinge än att äta tre små fyrkanter kycklingfilé.

Så den kan jag ju också rekommendera om man ändå äter lite redan. Dvs köra en Stinas kyckling i ugnen och ta en enda del per dag av den, vinge en dag, en klubba nästa. https://www.google.com/search?q=sti...w83jAhXkkIsKHasJAZkQ_AUIESgB&biw=1290&bih=757

(Men jag rekommenderar det inte rent allmänt till folk som inte äter järntabletter, näringsbrist fick jag.)
 
Det är mycket vinsmak och med en järngryta får det lite annan färg, men man kan ju inte låta bli att fundera på om man kan halvera mängden vin från de där 5 dl till 2,5 och hälla i vatten rätt och slätt för resten. Dvs få en liten smak av det men inte så dominerande. Då blir det väl i stort sett en kalops med champinjoner, bacon och lätt vinsmak. Eller så kanske man bara kan skippa det helt och liksom njuta av resten.

Sedan den varianten med kyckling blir ju billigare. Man kokar den ju med ben och allt, vilket kan kännas lite läskigt när man köpt hela sin kyckling och ska dela den i småbitar med en förskärare.

Kycklingen med matlagningsvin borde vara billigare än köttgrytan pga priset på hel kyckling, även om man tar gårdskyckling tex. Jag gillar verkligen kycklinggryta där man kör kycklingen rätt och slätt med ben och allt. Det blir härligt pilligt, varierat och buljongigt och inte så torrt som vanlig kycklinggryta där man hackar en kycklingfilé i småbitar eller en med bara lårfilé som lätt blir lite enahanda..

Sedan sidfläsk i är nice, men jag har inte den blekaste om det egentligen är billigare eller dyrare än bacon (och ibland kan det ha galtsmak).
Ah, ja jag verkligen avskyr vin så vinsmak är inget för mig :laugh:

Vill minnas att jag har ett par kg kycklingklubbor i frysen som det inte blivit av att jag använt... Kanske kan passa till det så jag blir av med eländet. Borde överlag prova lite grytor egentligen, det är inget som någonsin förekommit i mitt hem varken som barn eller i vuxen ålder. Kanske blir en hiss, kanske blir en diss, vem vet! Får testa nån månad när det finns mer utrymme för fails :)
 
Ah, ja jag verkligen avskyr vin så vinsmak är inget för mig :laugh:

Vill minnas att jag har ett par kg kycklingklubbor i frysen som det inte blivit av att jag använt... Kanske kan passa till det så jag blir av med eländet. Borde överlag prova lite grytor egentligen, det är inget som någonsin förekommit i mitt hem varken som barn eller i vuxen ålder. Kanske blir en hiss, kanske blir en diss, vem vet! Får testa nån månad när det finns mer utrymme för fails :)
Då kan man ju skippa vinet helt! För hur kan inte kött, champinjoner, fläsk, lök, vitlök eller kyckling, vitlök, fläsk osv vara gott :D Då är det nog kalops fast lite annat recept bara.
 
Ah, ja jag verkligen avskyr vin så vinsmak är inget för mig :laugh:

Vill minnas att jag har ett par kg kycklingklubbor i frysen som det inte blivit av att jag använt... Kanske kan passa till det så jag blir av med eländet. Borde överlag prova lite grytor egentligen, det är inget som någonsin förekommit i mitt hem varken som barn eller i vuxen ålder. Kanske blir en hiss, kanske blir en diss, vem vet! Får testa nån månad när det finns mer utrymme för fails :)
Ah den har jag ett "recept" för. Mitt student med lite mer pengar, recept. Testa först med bara några för alla kanske inte gillar.

1 burk krossade tomater, 1 lök, släng i (liten järn-) gryta, lägg i x antal kycklingklubbor, så många som får plats täckta av burken krossade tomater, salt och peppar, koka tills klart ät med ris. Blev super tyckte jag. Ev balsamvinäger, men om man hatar vin så.

Mammas grej för helgerna hemma var får i kål! inte dumt alls. Sämsta bitarna av ett får som sitter fast på ben och kål. Gissar att det är billigt. (mamma hatade att laga mat så hon kom aldrig in på 80-talsmaten (läste väl inte recept och köpte inte kokböcker) utan höll sig på mormors 50-tal o ärvda kokböcker.)
 
Om du har tillgång till en järngryta eller lergryta eller nån annan slags gryta med lock som kan stå några timmar i ugnen:

Köp en rejäl köttbit, typ högrev som är billigt och riktigt gött. Ställ grytan på medelvärme på spisen med en bra skvätt olja eller två och skär ner köttet i tärningar eller slamsor, jag brukar skära fettet i små små bitar eftersom det är gött men äcklig konsistens, släng tjocka fettbitar om du hellre vill det. Sen är det bara i med allt som är gött. Alla sorters rotfrukter du gillar (superfood!), svamp, lök, vitlök... krydda riktigt generöst med de smaker du gillar, gärna rödvin eller glögg, kanske lagerblad. In med grytan i ugnen på sisådär 100 grader i typ 2-4 timmar och rör, smaka av samt tillsätt vätska typ varje halvtimme tills köttbitarna är möra och det smakar som nåt huvudkaraktären i en fantasybok beställer på ett litet värdshus i en avlägsen by.
Jag passar på när flintsstekar är billiga. Fyller en järngryta med vitkål, kålrot, lök, potatis och det jag vill. Lägger flintastekwn uppepå och ställr i ugnen under lock. Ingen kryddning behövs - marinader kryddar även rotsakerna. 175 grader i nån timme tills grönsakerna mjuknat helt.
 
När färs säljs med kort datum så köper jag.
Börjar som en vanlig chili con carne med rejält med kryddor. Men när det är dags att ha i bönorna så fyller jag på med alla sorters bönor och haricot verts jag hittar.kompletterar med smått tärnad morot, broccolibuketter och allt jag kan komma på i grönsaksväg.

Det blir rejält mycket mat även av ett litet paket färs. Bönor köper jag torra och blötlägger och kokar. Kostar nästan inget per portion.

Detta tillhör sånt jag ofta har i frysen. Behövs ingen pasta ris eller potatis till eftersom det är så mycket grönt i.
 
Sedan den varianten med kyckling blir ju billigare. Man kokar den ju med ben och allt, vilket kan kännas lite läskigt när man köpt hela sin kyckling och ska dela den i småbitar med en förskärare. Kycklingen med matlagningsvin borde vara billigare än köttgrytan
Eller tom höna om det ska långkokas? De kostar 20 kr/st i min affär.
 
Eller tom höna om det ska långkokas? De kostar 20 kr/st i min affär.
Kanske, finns inte i min affär men den gången jag provat så tog det 3 timmar och vi lyckades fortfarande inte få bort köttet från benen, men buljongen blev god :rofl: tror det kräver en extra grad av skicklighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp