storlek på araber?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Annikan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 4 238
A

Annikan

Vad har era araber för storlek på grimma, träns, täcken m.m.....?

Sv: storlek på araber?

Hej! :)
Vårat sto har cob på grimmor & träns, 135 cm på täcken.
Mvh. Camilla

Hur stor är hon?

Anledning till en kanske underlig fråga är att jag har blivit tillfrågad att köpa en del utrustning och min lille är inte fullt uppväxt så jag är nyfiken på vad för storlek han kan tänkas få så småningom...om han kommer kunna använda den utrustning jag i så fall köper....

min kille på drygt 1 år har just nu cob i grimma (max inspännd) nåt annat har jag inte till honom än ;)

min arabkille på 4 år har cob i grimma & träns, 135 i täcken. ;)

min pålle har 135 cm i täcken och cob på grimmor och träns han är 146 cm

Cob på grimmor och träns, 125 cm i täcken. Ponny på benskydd och Small när det gäller boots. 10-årig valack, 147 cm i mkh.

Unghästen är 2½ år, strax över 150 (växer än) och har COB (men mer inspänd än valacken) i grimmor och COB-träns max inspänd. 125 i täcken (fast de blir stora över bogen). Vad hon får som vuxen återstår att se, hon kan ev behöva ha 135-täcken iom att hon är mer långlinjerad än valacken.

Min arabflicka på femton år har cob på grimmor och 125 på täcken:)

Hej igen! :)
Våran Sobra är 5 år och ca. 152 cm i mankhöjd.
Vad är det för storlek på sakerna du har blivit erbjuden att köpa?
Mvh. Camilla

hej
jag har cob på grimmor o träns och 145 i täcken

125 i täcken
Cob i grimmor (nylon iaf, läder funkar pony)
Pony i träns

Hon är 1,46

Jag har en arabvalack, 75 % egypt (långbent, smäcker, liten bog och bakdel, inte lika rund som polackerna kan bli) som är 156 hög och väger ca 400 kg. Han har oftast cob på träns och grimmor men ibland full beroende på om de är små eller stora i storleken.

På täcken har han 125-135 beroende på märke. Oftast 135 men på t.ex. TermoMaster som är stora i storleken så har han 125.

Benskydd brukar antingen vara cob eller ponny eller small om de är märkta så. Han har långa skenor dock, så vi har normala paddar och längd på benlindorna.

Benreflexer är roligt - de är alla för stora! Min har jättesmala ben så jag får köra på speciella ponnyreflexer om de ska sitta bra.

Det största problemet du antagligen kommer att få (det har nog majoriteten av arabägarna) är SADELN... Bred med kort anläggningsyta och rak i bommen gäller för min och för många andra också. Och med bred så menas breeeeed... ;)

/Camilla

Min kille är 150 cm hög
125-135 på täcken
ponny på träns
cob på grimmor
small på benskydd elelr cob
fast allt är ju lite olika då olika märken skiljer sig från varann

Första araben hade jag på grimma:Cob,sidostyuckerna på tränset stl cob och pannband stl:full,11,5 på bett,Skydd typ senskydd stl: ponny eventuellt cob,täcken 125 cm.
Andra araben:Grimma stl:cob/full,träns stl:full,10,5 på bett,skydd modell veredus stl pony,täcken stl:135.
Som Camilla skrivit så kommer du få problem med sadeln om du har otur.Kort breeeeed sadel med rak bom.Jättekul.

Senast ändrad:

Det mesta är strl full tyvärr... tränsen och grimmorna - även om det är billigt är det ju onödigt att köpa något man inte kan använda... kan ju iof använda delar av tränsen även om inte hela passar kanske..

Täckena är minst 135.... så det är väl tveksamt om de passar så här till en början innan han är fullvuxen och musklad iaf....

Kikar efter sadel redan nu eftersom det verkar kunna bli problematiskt.... några märkesförslag??? Kommer lägga störst summa på en distanssadel av ngt slag men behöver så småningom även en allround/hopp eftersom distanssadlarna inte passar sig nåt vidare för hopp.....

Träns: Ponny
Grimma: Cob
Täcke: 125 cm
Skydd: Ponny
Tömkörningsgjord: Ponny
Sadel: Normalbom (16")

Jag rider min i distans och jag gav upp bomsadlarna och köpte en bomlös istället. En ST C Shorty pga det korta sadelläget.

När det gäller bomsadlar så har jag hittat en gammal Windsor i vidd 36 som passar, dock är den för liten för mig och de är ganska svår att få tag i. En xx-vid Griffin Cob/Haflinger KAN passa, jag har testat en x-vid men den var för smal, bra bom i övrigt.

Om din häst har lite mer svängd och inte så kort rygg så kan Wintec's sadlar passa. Många distansryttare rider i deras dressyrmodeller. Värt att kolla?

/Camilla

Arabstoet jag var medryttare på i två år hade cob i grimmor och träns och 135cm i täcken. Hon var 154cm hög.
Betten var 10,5 cm vill jag minnas.
Hade en Griffin dressyrsadel som var vid i bommen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
611
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Puh
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
361
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
426
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31