storlek på araber?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Annikan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 4 231
Sv: storlek på araber?

Täcke: 125
Träns: Cob
Bett: 10,5
Sadel: 17" vidbom
benskydd: ponny fram o full bak (iallafall då det gäller escadron)

cob på grimma o träns. ca 11 på bett. och ca 135 på täcken. och ca 110 på sadelgjord och ca 50 cm dressyrgjord. Bomvidd vid.

Min systers arabkorsning, fullvuxen maxad d-ponny har:

Grimmor & Träns: Cob
Bett: 11,5
Sadel: Vid bom / 16,5-17"
Benskydd: Varierande, cob vore det ultimata men det finns ju inte på många skydd.
Ibland funkar ponny och ibland full, man får kolla lite på vad det är för skydd det gäller.
Täcken: 135

Lilltjejen 2år -cob på träns och grimmor 125 på täcken. Kommer troligen behöva 135 som "fullvuxen"
Gammeltanten - Ibland cob ibland fodras full på grimmor och träns.
135 på täcken.
F.d arab cob på grimma och träns samt 135 på täcken.

Det som har varit problem är oftast att hitta rätt sadel, till vår gamla arab hade vi stubben som affären tog hem i 33 (vid)
Benskydd kan också vara lite kinkit oftast passar ponny.
Alla våra araber har legat över 1,50 i mankhöjd.

Vill du kika på dem gå in på vår hemsida. På startsidan finns bild på Gammeltanten.
Under våra hästar finns lilltjejen
Adress http://hem.bredband.net/denemt/
mvh El
p.s kul med så många arabägare här..

Sto, 155 i mkh, 10 år.

135 cm i täcken. Cob i grimmor, varierar i träns, drar oftast cob på sidostycken och nackstycke medans pannbandet är mellan cob/full och nosen är mellan ponny/cob :D och nej, det är inte kul att leta träns till henne ;)

I bett har hon 10,5 till 11,5

Benskydd så har hon ponny och cob.

Min arabvalack har 125 (ibland 135) på täcken och cob på grimma och träns. Han är knappt 155 cm hög.

Asgarv skönt att se att det är fler än jag som måste "dela"träns.
Gudskelov att det börjar komma träns i en storlek som passar alla.
Det blir rätt dyrt i längden annars..
Har faktiskt liknande problem med vår shettis.
Vissa delar av tränset går bra i shettis resten behöver hon ponny på.
mvh El

Jag har ett ganska stort arabsto på 162 cm men som är väldigt kort i ryggen vilket ställer till det lite ibland.

Hon har 135 i täcke men ibland är det för stort i bogen så jag köper med halvhals som håller bogpartiet på täcket uppe bättre..

Cob i träns/grimma, 10,5 i bett, har hittat ett Knights träns som sitter jättebra :)

Albion Legend sadel 16,5 tum och wide. Hon har en bred, kort, platt och rak rygg med rejäl, bred manke. Har en sån där anatomisk svängd sadelgjord för hästar med mage ;)

Knepigt med benskydd: com/medium är bra men full (för långa) el ponny (för små) går inte. Jag sätter reflexerna utanpå de vanliga benskydden! :idea: Bootsen är dock small till nätta hovar...

visserligen eng fbl, sv hbl och russ i henne också, men ser väldigt arabig ut. sto, 144 cm.

125 eller 130 i täcken, cob oftast i träns, ponny eller cob i benskydd, 10,5 i bett. :)

Häst 1 : 150 cm, cob träns & grimma, bett 11,5 ( samma på övriga) . 135 i täcken. Bomlös sadel, annars kort & viid.
Häst 2: 150 cm, cob träns & grimma, 135 i täcken, bomlös sadel, annars normal längd & normal- vid bom.
Häst 3: 142 cm, cob träns & grimma, 125 täcken, bomlös sadel, annars ännu kortare & vidare
Häst 4: ( 6 månader snart), 126 cm, ponnygrimma, 105 på fleecetäcke ;)

Senast ändrad:

Tack för alla svar, det har varit till stor hjälp!
Och roligt att höra ifrån så många arab-ägare...

Ses o hörs.

Har en arab med stor manke, plus att han är en aning svankig. Kan en wintec passa honom? Vart säljs dessa sadlar? Fler förslag på sadelmärken?

Det finns numera även "Arab" som storlek på vissa träns. Det liknar Cob, men pannbandet är lite bredare och nosgrimman lite smalar än vad som är standard på normala cob träns. :idea:

Jag har två araber och de är ca 150 höga. Polskstamade så de är ganska runda!

Cob i grimma
ponny/cob i träns, med full i pannband om jag måste ha ponny
125 i täcken
11.5 i bett

Täcken tycker jag är svårast, ett 125 kan ligga kanonbra, medans ett annat kan vara för litet eller för stort. 130 önskar jag att fler tillverkare hade...

Ponnyn jag rider är 90% arab, så han får väl va me? :D
Han har iaf 125 i täcken, 135 funkar, men e stort.
Cob i träns o grimmor, 10,5 i bett.
I benskydd har han ett par Eskadron i S (=pony?).

Han är 146 cm hög.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
349
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Freazer
·
Utrustning Ska beställa ett EquoIQ stalltäcke, hur är storleken på dem? Har hört att de är stora? Min häst har 140 på Amigo stalltäcken och 145...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: EZMK
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
179
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Stockholms skärgård
  • 😢

Hund, Katt, Andra Djur