Storlek på benskydd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare minnisjasmin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 549
M

minnisjasmin

Hejsan!

Jag ska köpa senskydd och bakstrykskappor åt pollen, men nu är det så att jag inte riktigt vet vilken storlek jag ska ta. Han är ett varmblod på ca 148 cm.

Vet inte om jag ska ta full eller ponny, vad har ni på era pollar i ungefär samma storlek?

/Victoria

Sv: Storlek på benskydd

Full helt klart.
Jag köpte ett par ponny till min arabkorsning på 145 cm, alldeles för små.

Ponny är för litet, full kan vara för stort. Cob sitter nog bäst!

Men mellan ponny och full, absolut full!

Tack för era svar! Ska se om jag hittar några bra i cob storlek :)

Varför köper du inte hem ett par och provar? Ni har ju bra butik mitt i Vasa tex :)

Nån som vet var man kan hitta rätt så billiga men bra skydd i storlek cob?

Har tittat på dessa från h**ks.

Caballo då? Jo det kan jag ju också göra, men om dom inte passar då sen, vet du om man får byta? :)

Bor du förrästen här i vasa? :)

Det brukar man få, men fråga för säkerhetsskull!

Nja, inte nu längre men tidigare bodde jag där :D

Caballo då? Jo det kan jag ju också göra, men om dom inte passar då sen, vet du om man får byta? :)

Bor du förrästen här i vasa? :)

Man brukar få byta om dom är i nyskick. Linda lite plastfolie runt benen innan du provar skydden så blir dom garanterat inte smutsiga :laugh:

Jag har en ridtravare 158 cm i manke som har cob och dom sitter som ett smäck, :)

Jag har ett varmblod på ca 155 cm . Cob passar superbra, kan dock vara svårare att hitta är full och ponny...

Cob/ M är bästa valet, jag ahr en arabdam på 152cm och haft jättesvårt att hitta skydd som passar, full är för stort o ponny alldeles för litet så som sagt, jag tippar på cob/ M.

Lycka till!

Mitt varmblodssto på 153cm har Ponny i vissa, typ Lamicell och såna ponny-kit kan hon ha, och så har hon Cob i andra. Men när jag mäter dom med ponny-skydden är dom exakt lika :p

Tack för alla svar! :bow:

Fick idag låna ett par senskydd som av en kompis som hon inte använder. Ett par Jacson Gear i storlek cob. Är inte expert på benskydd så tog lite foton att visa er :)

bild194_35488163.jpg

bild203_35488214.jpg

bild197_35488256.jpg

Testade sen också en stallkompis häst skydd som är storlek full men dessa tyckte jag var helt för stora, då de tog i då man böjde benet.

bild201_35488291.jpg

Så vad tycker ni? Är dom något att ha eller ska jag söka efter andra? :)

Tack för alla svar! :bow:

Fick idag låna ett par senskydd som av en kompis som hon inte använder. Ett par Jacson Gear i storlek cob. Är inte expert på benskydd så tog lite foton att visa er :)

bild194_35488163.jpg

bild203_35488214.jpg

bild197_35488256.jpg

Testade sen också en stallkompis häst skydd som är storlek full men dessa tyckte jag var helt för stora, då de tog i då man böjde benet.

bild201_35488291.jpg

Så vad tycker ni? Är dom något att ha eller ska jag söka efter andra? :)

Tycker att cob såg jättelitet ut! Nästan full också. Full skulle jag satsa på.

dom på¨bilden längst ner värka lite stora...men dom över tycker ja ser okej ut...inte för ja e expert men dom verkar ju passa

Hmm.. Okej! Jo jag tyckte cob verkade ganska konstiga också förövrigt men jag vet inte, full däremot tycker jag var väldigt förstora...

Kan tillägga att då jag köpte honom fick jag med några riddamasker som jag inte använder och dom är i storlek M(cob).

Mera svar?

det beror nog lite på hästen samt vad det är för märke på skydden.
Det bästa är nog att mäta hästens ben och sen mäta skydden.

Min Quarter på 153cm har ponny.
Mitt hbl på 156cm har cob
Mitt fbl på 172 har full.

så det är olika på olika hästar.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
650
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 669
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V