Storlek på bett rakt vs delat

the_connemara

Trådstartare
Pålle har ett novabett i 11,5. Kan absolut inte ha mindre. Beställde då ett tvådelat bett med fasta ringar i 11,5 men nu tycker jag det känns för stort? Ngn som känner igen problemet?

Sv: Storlek på bett rakt vs delat

Jag känner igen det där! Fast för mig är det för att det är "gummi" som jag har en storlek större. Dvs jag har ett apple-mouth bett och det är 12,5 men hon kan inte ha 12,5 på vanliga för då blir det för stort så då har hon 11,5.

Så är det för mig också! Min häst måste ha en storlek mindre på rakt bett, dvs han har 11,5 på rakt bett, och 12,5 på tredelat.

:)

Har du mätt Novabettet ?

Mitt Novabett som påstods vara 11.5 cm var bara 10.9 cm vid kontrollmätning...

jag köpte ett nova bett som skulle vara 10.5 men det var för litet mätte det då o då var det endast 10cm max...
så de är oftast små vad jag förstått

Har du mätt Novabettet ?

Mitt Novabett som påstods vara 11.5 cm var bara 10.9 cm vid kontrollmätning...

Jag har mätt det ja. Det är exakt 11 mellan hållen i mundelen och 11.5 mellan bettringarna (är ju lite glapp) så det stämmer fint. Dock har jag inte mätt det delade kom jag på nu :idea: Kanske bli lite krångligare dock eftersom mundelarna är böjda men det ska nog gå ;) Men hade det funnits en strl mindre hade jag beställt ett mindre på studs... Ska efterlysa i ny tråd så tipsa gärna där :)

Jaha, jag läste nog för snabbt, sorry!:o

stod på en hemsida ja läste på att hästen ska tugga på nova bettet, blir det inte rispigt då o kan ge skador? Funderar på att prova ett rakt nova bett kanske. Har ett för stort 3 delat bett nu o funderar på att köpa ett nova rakt bett i en strl mindre..

De flesta "vanliga" bett med rörliga ringar är mätta vid hålens kant, vilket gör att de mellan ringarna oftast är ca 5 mm längre än vad som anges på etiketten.

Kanske Novabetten är korrekt mätta från början?:angel:

Jag mäter alla betten från precis den innersta kanten där ringarna löper och rakt över till motsvarande ställe på andra sidan...

Och då håller Novabetten INTE den storlek som anges....

Vilket dom övriga betten jag har gör...

En hel del av mina bett är minst 0,5 cm större än vad som angivits som storlek. Några exempel är mitt tvådelade pelham från Hansbo som skulle vara 8,5 cm stort, men var i själva verket 9 cm; samma sak med tungfelsbettet från Hansbo och deras tredelade pessoabett i samma storlek. EKO har egna tränsbett, både två- och tredelade i olika material, och när de sålde ut många av dem för 20 kr köpte jag en drös.:angel: Tyvärr visade det sig att samtliga jag köpte var en halv centimeter större än vad som angavs på etiketten.

Så för de som letar bett i hela storlekar (ex. 9.0 eller 10.0) är hoppet alltså inte helt ute. Det är bara att ta med måttbandet till butiken och mäta sig fram!:D

Känner igen det fast tvärtom. När min häst skulle ha ett novabett fick jag ha ett i 12,5 cm trots att han hade 11,5 cm på andra bett. Likadant med ponnyn i stallet. En storlek större på novabett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 542
Senast: mamman
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 114
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det... 2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka