Storlek på bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zebranie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 6 197
Sv: Storlek på bett

Jag har 12,5 cm på min bruksnordis, så det låter ju inte rimligt till en b-ponny. Till shettisen har jag 8,5 cm.

Och enligt detta har våra rätt grova islandshästar 10,5 på betten. Den ena föredrar tvådelat, den andre tredelat.

Tycer det låter stort på bettet. Mitt russ har 10,5. Min D-ponny och arab på 155 cm har 11,5.

Oj låter jättestort... mitt halvblod på 180 drar ju bara 12,5...

Mina hästar har/har haft:

GROV vbl travare, F-XF på huvud: 12,5 cm

Liten vbl travare, cob-huvud: 10 cm

Hbl, 2 år, cob-huvud: 10 cm, men kommer nog att kräva en stl större som vuxen.

Har sett 12,5 cm-bett i diverse russtravarmunnar, och de hängde ut, massor...:crazy:

Min islandshäst, som är bred, grov & kraftig har 12,5 cm i bett storlek. När jag köpte honom förra sommaren som 2-åring hade han 10,5 cm. 12,5 cm låter väldigt stort till ett russ.

Mvh Linda

Kom på en sak!:idea: ;)

Istället för att titta på vad andra hästar har för munnar, ta reda på vad just din häst har för storlek.

Ta ett bett, helst oledat, och lägg i hästens mun. Dra sedan i ena bettringen rakt ut från sidan så att den andra bettringen ligger slätt an mot mungipan. Så mycket som bettet sticker ut, så mycket för långt är det.
Köp sedan ett nytt i rätt storlek.

När bettet ligger i hästens mun ska det ligga rakt, inte hänga ner över tungan eller mot framtänderna. Inget ska sticka ut på sidorna.

Som många andra tycker jag att det låter väldigt stort för en sådan liten ponny. Du har ingen bild?

Min maxade D-ponny har 11,5.

SandraW skrev:
Som många andra tycker jag att det låter väldigt stort för en sådan liten ponny. Du har ingen bild?

Min maxade D-ponny har 11,5.
Min maxade Irländska hingst (D-ponny) har grovt huvud, och har ett Sprenger 3 delat tränsbett som är 13,5cm, försökte med ett 12,5cm, men det var för litet, han visade tydligt att han inte gillade det bettet./Madde

Jag har en arab som är 152 cm i mkh, jag har 12,5 i bett stl.

Kan 11.5 stämma?
Har mätt allas hästars bett i stallet i dag å shettisarna hade 10.5 å allas russ fick jag te 11.5..
Här är två bilder på henne med sitt bett som jag inte vet storleken på.. (De är tagan tidigare i vår)

2811986.jpg

2812038.jpg

Det bettet såg ganska stort ut, ja...:cool:

(För att få en större bild:
Högerklicka på bilden, kopiera bildadressen under "egenskaper" och klistra in i nytt fönster. Radera /thumbs i adressfältet och tryck enter. Voila!)

Kan 11.5 stämma? Kna ta hem bettet i morgon ta en bild med camen med ett måttband bredvid...

Inte behöver du fota!:)

Mät bettet mellan ringarna så ser du själv vilken storlek det är.:idea:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
517
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 236
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka