Storlek på hagar??

chilling

Trådstartare
Vad bör man ha för storlk på hagar??
Menar vanliga hagar nu, sommarbete har jag på annat ställe. Håller på och kollar på hus och det är svårt att veta hur mycket mark man behöver...
Räcker 3000kvm tomt som rast/vinter hage till två hästar eller är det för litet??
 
Personligen så tycker jag att det är lite lite men men om du tittar på många Stockholmsstallar så har de mindre ytor än så. Tänk på att det kan vara trevligt att ha mer än en hage ifall det blir söndertrampat och lerigt eller om du av någon orsak måste dela på hästarna.
 
Om du har sommarbete någon annanstans så räcker det väl.
Vi har 5000kvm till 4 hästar..men det är alltså hela tomten, och på den står både huset stallet och så är det en liten plätt gräsmatta...alla har en varsin rasthage.
Sen har vi stora fina sommarhagar 5 km bort på vintern.
Beror ju på hur mycket man gör med hästarna också. våra får ingen vintervila utan körs/rids varannandag hela vintern.
Hade jag en häst som vilade så hade jag nog velat haft lite större.
 
Jag tycker att det låter som för lite mark. För många hästar på liten yta ger bara lervälling.
Det är också bra om man har flera hagar så att man kan alternera och låta hagarna vila då och då. Då slipper man söndertrampad mark och parasiterna minskar.

En tumregel som min farfar gav mig, då vi hade hästar hemma, var 1/2 hektar vinterhage per häst.
 
Den storleken är nog en utopi för många.

Så stort har inte ens vi till vinterhagar. Är hagen ordentligt avgrusad blir det inte lerigt. Kanhända man även behöver dränera först. En sån vinterhage skall förståss mockas regelbundet.

Själva har vi flera små grushagar på 1500-2000kvm som vi kopplar samman så det trots liten yta känns ganska stort och inbjuder hästarna att vandra runt. Vindskydd finns också. "Pyntar" man sen hagen med lite gnag=grova grenar, fri tillgång på grovfoder eller som vi, halm i lösdriftsskyddet så fungerar det mycket bra. Dessa grushagar går våra hästar i på vintern, när övrig mark är våt och känslig, vilket kan vara ganska långa perioder här i skåne.

Idealet är förståss mer mark, men jag tror man med lite pengar, fantasi och bra aktiviteter kan skapa en fin miljö åt hästarna ändå.
Precis som man kan skapa fin miljö och livskvalitét åt hundar fast man bor i lägenhet ;)
 
Naturligtvis går det att klara sig med mindre hagar, men då krävs ofta precis som du säger, dränering. Att dränera kan ju bli snordyrt.
Mindre hagar behöver ju också skötas med mockning. Min tumregle gäller odränerade hagar som inte behöver mockas och pysslas med på samma sätt som mindre. Det är tumregeln för latmaskar som mig.

Ska man ändå köpa sig en gård kan man lika gärna köpa en med tillräckligt med mark på en gång. Att hitta en gård med ett par hektar mark kan ju inte vara alldeles omöjligt.
 
Vi har ca 12000 kvm mark. Räknat med hus och stallbyggnader.

Vi har 5 hästar (varav ett är föl).
Vi har tre gräshagar och en paddock.
Fölet och stoet går i en gräshage, två av hästarna går i paddocken och unghästen får gå själv i en gräshage (slåss med de anda hästarna).
Detta fungerar väldigt bra, och det är bara vid insläppet som gräshagarna blir "leriga" (marken här består av sand)

På sommaren har vi ett stort bete i en glänta uppe i skogen!
 
OM det är själva hagen som blir 3000 kvm så tycker jag att det räcker. Ska det däremot rymmas stall mm på den ytan så räcker det inte.

Våran "stora" vinterhage är 2500 kvm till två hästar. Det räcker till dem. Lerigt blir det men vi har en reserv hage att alternera med under våren och hösten, den är bara på ca 400 kvm. I stora hagen är det inte lerigt vid grinden eftersom vi lagt på sand. Tyvärr finns det två svackor som givetvis blir vattenfyllda på våren och när det regnar mycket på hösten. Men jag har tänkt fylla i dem under försommaren nästa år. Ena delen av hagen håller sig däremot alltid torr. Brukar slänga ut en del underhållning i form av gran el asp under vintern.

Den lilla hagen mockar jag varje dag de gått där eftersom den är så liten. Den stora mockar jag sporadiskt under höst-vinter-vår, under sommaren mockar jag ut den helt.
 
En tumregel som jag hört och tycker är ett minimum är 1,5 tld per häst, allt mindre är en komprimiss som hästen får betala :(
Rolle på Österlen,som sticker ut hakan..igen :crazy:
 
Tycker att man ska ha så stora hagar att man inte behöver fundera över "om det räcker"..
 
vi har nyss köpt gård med tillhörande mark ca 3,5 tunnland uppdelat på 3 hagar
2 rasthagar och ett bete..
Har nu en stor häst & skall köpa en ponnykompis när vi tar "hem" hästen från inackoderingsstallet till våren.

Visst lite lite mark, men man kan inte begära allt.
 
Ca 1/2 tunnland per stor häst (typ halvblod) är rekommendationen i "vinterhage" och "sommarhage" ungefär 1-2 tunnland per häst. Har man för liten hage så trampar hästarna ner och det blir bara lera. Och jag tycker personligen att hästar ska kunna springa av sig ordentligt om de känner för det! :)
 
Finns det ingen sida dedikerad till just stolek på hagar samt dränering utav dem och andra praktiska lösningar? Som någon längre upp nämnde: gnag etc...

Vi har 13000kvm avsatt till hagar (på vår mark, det finns möjlighet att utöka på grannens mark), förslag på fördelning utav den marken? Valet som jag ser det är väl en eller två hagar? Djuren ska gå ute året runt.(Islandshästar och gutefår, men vi har ett stall ifall vädret skulle bli alltför ruskigt) :bump:
 
3000 kvadratmeter borde kallas trädgårdstomt och inget annat. :D

Räkna med ett tunnland (5000 kvadratmeter) per häst om du INTE ska ha sommarbete. Annars bör man räkna med 1 hektar/häst.

Immer
 
Om du kollar ser du att "Immer" har svarat på "chilling"s inlägg och inte ditt!!!

"chilling" frågar:
Räcker 3000kvm tomt som rast/vinter hage till två hästar eller är det för litet??
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 156
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp