Storlek på ligghall?

B

Bennie

Hur stort vindskydd / ligghall behövs per häst?
Jag funderar på att ha två unghingstar (åringar nu) och någon äldre häst på lösdrift, men vet inte hur stort jag måste bygga.
Finns det några riktklinjer någongstans?

Och ni som har lösdrift - har ni några tips på utformningen? Jag vill ju kunna binda upp en häst i taget för skötsel, samt varsin utfodringsplats.

Kan man göra väggarna av vindväv (sådan som finns på bl a Nordpost)?
Ska man schakta ur och lägga ett lager bergkross som botten?
Alla tips (och foton!) tas emot med glädje! :bow:

Sv: Storlek på ligghall?

När vi flyttade till vårt eget hästställe så fanns det stall med en loge som jag redan när vi tittade på stället konstaterade att det gick att göra en ligghall. Den är 80 (8 gånger tio meter lite rektangulär alltså) kvadratmeter och jag har haft fyra hästar där just nu är det tre.

Att schakta ur och ha bergskross i botten är nog ingen dum idé. Själv har jag sand (mycket sand) och hästarna verkar tycka det är utmärkt. Sen har jag halm i halva ligghallen jag mockar varje dag för att hålla det fräscht och det är faktiskt lättare att mocka i ligghallen än om hästarna har stått i sina boxar en natt. Jag vill inte ha djupströbädd, jag tycker det är svårt att hålla det fräscht. Eftersom jag har sand i botten så behöver jag inte ha så mycket halm. Vintertid har jag nog två tre decimeter halm men nu när värmen börjar komma så är det bara en decimeter. Inga hästar har fått några liggsår. På sommaren kan sanden bli lite dammig men då vattnar jag med slang och då blir det fotbad för torra hovar samtidigt.

Jag har bara en ingång till min ligghall och när det var fyra hästar så blev den ena utkörd mest hela tiden, nu samsas alla tre jättebra. Jag har sett många ligghallar som har två ingångar och en vägg i mitten så att den rang lägsta hästen kan få stå i fred kanske någon annan har en bra bild på det.

Ingången till min ligghall blir VÄLDIGT lerig för där är ingen dränering tyvärr så tänk på dränering och vatten avledning och att lägga ligghallen högt. Det är inte roligt för hästarna att klafsa i lera så det ska åtgärdas i sommar.

Jag har bindringar i väggarna på fyra ställen och hållare för transportkrubbor och fordrar varje morgon. Jag vill inte ha fasta krubbor för lösa krubbor är mycket enklare att göra rena. Sen har jag boxar också så kvällsmaten brukar de få inne.

Jag skulle nog inte vilja ha vindväv i alla fall inte på alla väggar. Jag har varit i ett stall där det var vindväv på en sida och jag tyckte det blåste lite för mycket.
Öppningen på min ligghall ligger åt söder vilket är väldigt positivt på vintern eftersom det då oftast blåser från alla väderstreck utom just söder. på sommaren däremot skulle jag hellre velat ha öppningen åt norr efterom solen ligger på på södersidan och då blir det lite varmt. Nu är ligghallen 10 meter och öppningen 4 så det finns skugga.

Mina hästar verkar trivas alldeles utmärkt och jag tycker det blir mycket mindre jobb och pass.
Det finns riktlinjer och minimått även för ligghallar, jag undrar om det är på jordbruksverket man hittar dom? Kommer faktiskt inte ihåg just nu

Vi har olika. en som är 4x 6 meter med helöppen långsida och skärmtak. Vidbyggd på ladugården. Sedan har vi en ful grön i plåt. Inköpt från ladugårdsinrede. Funkar jättebra.

Om man kan få tag på bark så funkar det jättebra. Med tiden så blir det ju jord förståss. Såg en bonde som hade lösdrift och barkat upp ordentlig yta utanför ingångarna. Sedan hade han barkade stigar som ledde till oaser där han hade utfodring av hösilage i häckar. Höll sig jättefint.

Gira :banana:

Hej.

Det bästa man kan göra när man ska bygga ligghall är att bygga efter de mått som finns angivna enligt djurskyddnämnden. Sedan kolla att du följer reglerna för din enskilda kommun, då det kan skilja sig ngt mellan kommunerna. Annars blir det ju problem vid eventuella inspektioner.

Sedan tycker jag att bästa utformningen på ligghallen är om man har två öppningar (öppen gång rakt igenom), så att hästarna kan springa ut (fly undan) ifall trängsel uppstår riskerar ingen häst att bli "inklämd". Sedan är ju en sådan utformning mycket bra eftersom det blir otroligt enkelt att sköta. Sedan får man ju automatiskt varsin sida för skötsel och utfodring av den enskilda hästen :smirk: Vilket gör daglig visitation och omvårdnad mycket enkel. Viktigt då är ju bara att man placerar själva hallen så att vinden blåser från rätt håll. Men annars så är utformningen helt outstanding allt annat man prövat. Hästarna blir oxå enligt mitt tycke mycket tryggare när "flyktvägen" aldrig kan täppas igen. Själva bygget blir ju lite mer omfattande, men det är värt vartenda extraknop.

Om du vill ha utfodring inomhus så kommer det att räknas som stall och inte ligghall. Det gör att det kan komma att krävas förprövning hos Länsstyrelsen om det finns fler än fem djurenheter (tror jag att det var) på den gård som du kommer att bygga den på. SÅ börja med att kolla det hos din Länsstyrelse innan du planerar för långt. Om jag inte kommer ihåg helt fel så krävs det då också större utrymme än om det bara är ett vindskydd.

Hej.

Det bästa man kan göra när man ska bygga ligghall är att bygga efter de mått som finns angivna enligt djurskyddnämnden. Sedan kolla att du följer reglerna för din enskilda kommun, då det kan skilja sig ngt mellan kommunerna. Annars blir det ju problem vid eventuella inspektioner.

DSMs mått är MINIMIMÅTT, man får GÄRNA göra ytan större.

Om du vill ha utfodring inomhus så kommer det att räknas som stall och inte ligghall. Det gör att det kan komma att krävas förprövning hos Länsstyrelsen om det finns fler än fem djurenheter (tror jag att det var) på den gård som du kommer att bygga den på. SÅ börja med att kolla det hos din Länsstyrelse innan du planerar för långt. Om jag inte kommer ihåg helt fel så krävs det då också större utrymme än om det bara är ett vindskydd.

Det är ligghall oavsett var man fodrar. Skillnaden är att minimimåtten är olika, med fodring minst 100% yta av boxstorlek/häst, utan fodring minst 80% av boxstorlek/häst.
I Skåne län förprövas inte ligghallar av länsstyrelsen, ännu kanske jag ska tillägga då det kan bli annorlunda i framtiden, i andra län görs det vet jag.

Hur stort vindskydd / ligghall behövs per häst?
Jag funderar på att ha två unghingstar (åringar nu) och någon äldre häst på lösdrift, men vet inte hur stort jag måste bygga.
Finns det några riktklinjer någongstans?

Och ni som har lösdrift - har ni några tips på utformningen? Jag vill ju kunna binda upp en häst i taget för skötsel, samt varsin utfodringsplats.

Kan man göra väggarna av vindväv (sådan som finns på bl a Nordpost)?
Ska man schakta ur och lägga ett lager bergkross som botten?
Alla tips (och foton!) tas emot med glädje! :bow:

Kolla med kommunen om de accepterar bergkrossen. Golvytan räknas annars som lagringsplats för gödsel, och vissa kommuner kräver då att det inte ska ska något läckage till marken dvs att man får gjuta golvet.
Välj plats för ligghallen noga och gör öppningen åt ett håll som hästarna tycker om att stå och titta emot. Tidigare rekommendationer har varit söderläge, men man har kommit på (SLU forskning) att det är viktigare att hästarna ska "tycka om" utsikten för att de ska använda ligghallen på ett bra sätt. Kan man få både söderläge och omtyckt plats är det optimalt. Stor öppning så att alla hästar kan komma ut samtidigt.

Har för mig det är skillnad på om det är flyttbar hall eller inte. Vid flyttbar behövs inget tillstånd...

Gira :banana: -som inte kollat upp det hela på ett tag, men får vackert göra innan hösten då vi måste bygga en till.

Liknande trådar

Anläggning Vi har A-ponny, D-ponny och Häst i stallet som har 3 boxar lämpade för deras storlekar. de går på sk lösdrift och har fri tillgång till...
Svar
0
· Visningar
1 040
Senast: mortill3
·
Hästmänniskan Jag har funderingar på att bygga ett stall. Hästarna är tänkta att gå på lösdrift och kommer såklart få ett godkänt vindskydd där. Men...
Svar
14
· Visningar
2 234
Senast: lady_vip
·
N
Hästmänniskan Funderar på att bygga ett vindskydd/ligghall i hagen till hösten. Hästarna går nu på lösdrift då de har tillgång till stallet men skulle...
Svar
16
· Visningar
4 128
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka