Storlek på paddock

Z

Zelma

Håller på att mäta ut vart på gården jag skulle kunna göra min tilltänkta paddock...har dock lite problem med att få till storleken.

Hade ju givetvis velat ha en 20*40 men det blir svårt verkar det som. Eller tja, kan jag hosta upp mer pengar för att ta och spränga bort lite berg så skulle det väl kanske gå, fast det vette tusan om jag kan.

Så en fråga till alla er med eller som är på gång att anlägga paddock, hur smått / stort bygger ni? Och vad anser ni är det absolut minsta måttet på en paddock.

Kommer ju bara vara jag själv, möjligtvis en ryttare till samtidigt, så det blir ju aldrig trångt av den anledningen.

Tacksam för lite kloka råd och input! :bow:

Sv: Storlek på paddock

Vi siktade på 20x40 men har nog inte ridyta som är större än 17x35. Bredden är definitivt i minsta laget så vi kommer att försöka bredda den till sommaren. På den ytan har vi haft ridlektion med 2-3 hästar samtidigt och avsutten horsemanship kurs med upp till 6 hästar samtidigt.

Beroende på hur du vill träna så kan väl en större volt vara bra nog, dvs 20x20.

Måttade lite och tror att vi skulle kunna få till en yta på 17 kanske 20 (med en stor portion tur) * 30 - 35 m.

Ska ta pållen och åka till kompisen som har en 25 * 60 bana och ställa upp koner i den storleken min kan komma att bli. Så får jag helt enkelt testa och se om det kan funka.

Fast har du haft så många ryttare på din ska jag nog ha gott om utrymme att rida själv på min :p

Får helt enkelt be killen som är tilltänkt att gräva, komma hit och kolla på marken, säga sin åsikt och lämna en offert på jobbet.

Och sen är det bara att rusa till affären o köpa sig en trisslott :D

Vi har 25 x 40 tror jag det är. Det brukas klämmas in lektioner på 14 ekipage där inne! ;)

min är fyrkantig... (inte jag som byggt den :crazy: ) och den är 35x35... men drömmen är att förstora den till 35x45m.... då är vi max 2-3 hästar i gången...

Haha, det lät lovande, då ska jag nog klara mig med en 17*30-35 utan problem. Har faktiskt lärt mig styra hästen :angel: :D

okej, men då har ni ändå ganska bra utrymme? Eller tycker du det känns jättetrångt?

Jag kommer ju också kunna bredda den dagen jag har mer pengar. Känner bara att det är lite nödvändigt med en vettig plats att rida själv på. Har jättefina ridvägar här, 15 min med transport till paddock / ridhus men det blir liksom bara inte av iom barn och annat.

Med en ridbana skulle jag kunna rida vettigt igen och sambon skulle kunna lämna gården utan att ta med ungarna så fort jag är ute ett par timmar i skogen.

Läääääängtar!!!!

Asså 17 känns liiite trångt! Vi har 20 m i ena ridhuset, 30 m i andra och 25 på paddocken, konstigt nog känns paddocken minst, så 17 meter är för litet tycker jag, det kommer ju knappt ens gå att hoppa bana där i.
Minst 20 meter tycker jag.

Hm...jag får nog helt enkelt lugna mig lite tills jag vet vad killen med grävmaskinen kan åstadkomma :)

Tror att 20 m i dagsläget är en utopi om vi inte ska spränga, så banor får jag hoppa på annans mark så länge. Åtminstone tills ekonomin tillåter en utvidgning ;)

Sen är jag så kass på hoppning att jag helst endast gör det hos tränare :angel:

Det beror ju på vad du ska träna i den. Ska du hoppa mycket och vill kunna hoppa banor behöver du större yta. Även om du vill ha många ryttare samtidigt. Annars räcker en mindre yta gott och väl. Min paddock är 32x20 m. Där finns gott om plats för dressyr samt för lite gymnastikhoppning. Vi är inte fler än 3 ryttare där samtidigt heller. Jag brukar alltid rida ett par m innanför långsidorna så jag använder oftast 16x32m när jag rider.
Ska du tävla dressyr så är det däremot betydligt lättare om du ha korrekta mått att träna på, även om det inte är krav.

Jag är ingen tävlingsmänniska öh, på tok för mesig och feg :crazy:

Har efter 7 år som skogsmulle bestämt mig för att ta upp min ridning igen och skaffat ny häst för det ändamålet. Tanken är att åka hemifrån och hoppträna en gång i veckan och ev två dressyrpass för tränare i månaden.

Och behöver då paddocken för att kunna träna hjälpligt själv däremellan hemma.

Kommer inte hoppa banor eller träna för dressyrtävlingar, utan mest jobba med mig själv faktiskt, sits, balans osv. Och det kommer jag behöva göra många år innan jag kommit så långt att jag kan hoppa bana själv hemma :p

Jaha, så fort medryttaren försvunnit så byggs det paddock, skam på er!! :D

För övrigt måste jag snart komma och hälsa på busig liten shettis, börjar sakna henne nu. Och er också såklart;)

Ledsen om jag pajade din tråd lite:o

Hahahaahahaha :rofl: :rofl: :rofl: Kan du slå dej i backen på !:devil:

Inte tusan trodde du väl att du skulle få det så bekvämt som jag tänker ha det :angel: :banana: :D

Så allt prat om paddock när jag var där...var bara...lögn? :cry: ;)

Känner mig utnyttjad! Ville ju också ha det bekvämt, men nähe, ut i skogen minst 2ggr/dag:smirk:

helt korrekt...jag är en riktig jäkel på att manipulera :devil: :banana: :D

Det sägs ju att storleken har ingen betydelse :)

I det här fallet tycker jag det är helt beroende på DIN ridning och dina krav! Nu har du ju tillgång till paddockar att rida i inom räckhåll så dina behov är ju andra än den högt satsande tävlingsryttaren med två hästar i full kondition hemma långt ute i skogen.

Min paddock är 24 x 40; "skogsmullerider på oskolad häst" så jag behöver bredden för att kunna svänga *skratt*. Stallets välskolade shettis eller välskolade lilla halvblod skulle klara sig ypperligt på mycket mindre yta. Likaså om man tränar på hemmanivå klassiskt klarar man sig länge på liten paddock. Medans ofta tonårsryttarna behöver mera utrymme för alla hinder de orkar släpa fram.

jag tycker att 20x40 är det minsta, om man ska kunna använda den på ett bra sätt. vi har en 20x60 och en 30x60.

Ja du har nog så rätt :) Jag har ju inget behov av att bygga banor hemma, då jag faktiskt ganska lätt kan ta mig till större banor och ridhus.

Hm... Får kanske bli en där utrymmet tillåter, något liten kanske, men möjligheten att bredda finns ju faktiskt senare om bara pengar inte saknas.

Vi har 20*40 det anser jag vara i minsta laget med ridhuset är 20*60 så det är mycket bättre.

håller med, det är DYRT att anlägga bana, så det är lika bra att lägga till några tusen och spränga det där fjället än att lägga massa pengar på något halvdant...

Liknande trådar

Anläggning Jag går i planerna att i framtiden anlägga en paddock. Jag har egen gård med två stora hästar och två ponnyer. Paddocken kommer inte att...
Svar
5
· Visningar
3 829
Senast: _Linn_
·
Anläggning Hur mycket skulle ni anse att en liten hästgård ökar i värde med en enklare anlagd ridbana? Svår fråga, men generellt? Kanske inte rent... 2
Svar
26
· Visningar
6 219
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka