Storlek på sadel

VeraVesterlund

Trådstartare
hej! Hur vet man vilken storlek enns sadel är? Är fodervärd åt en häst och vet inte. Kan man typ mäta sadel för att få reda eller står det redan typ under?

Är det sits eller bomvidd du vill ha reda på? Vissa sadlar står det på lillkåpan på men många har ngn form av serie nummer som man antingen får luska ut vad den betyder eller så kan man mejla tillverkaren och fråga vad det är för ngt man har :).

Sits är dock enkelt att mäta själv, bara att ta ett måttband från en sadelknapp till högsta punkten på bakvalvet och omvandla till tum.

Man kan få ett hum om vad för bomvidd man har genom att mäta mellan sadelknapparna(eller ortstropparna om man kommer åt dom) och mäta vinkelt till där man gissar sig till att koppjärnet är i framvalvet. Dvs blir inte exakt men man vet i alla fall om det är en smal bomvidd eller extra vid ;).

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
106
Senast: Puh
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
451
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka