Storlek på vantar/handskar

MiaMia

Trådstartare
Ska sy i vadmal, men fler som stickar har nog koll på vantstorlekar. Därför blev det varken sy-tråden eller stick-tråden, men en helt egen. :)

Grundfrågan är om längd och bredd förändras lika mycket när man ökar storleken?
Kan jag lägga mönstret i kopiatorn och bara förstora X % eller kommer det sluta med att vanten blir för lång?
Handlar om storlek 7-8 och 10-11 samt ett grundmönster som saknar uppgift om storlek.

För att komplicera det vill jag använda mönstret både till vanliga enkla vantar och som ett par man drar över en stickad vante. Tror ni man behöver göra andra justeringar än bara förstoring för det?
Funderar på om tummen behöver ökas extra för att inte bli för trång. Det är lätt att öka skalan på tummen mer än det andra då det bara är en halvcirkelutskärning där den ska sys fast som jag kan räkna om storleken på. Eller ska jag kanske bara lägga till extra bredd på den?

Hjälp mig med lite med era erfarenheter om olika händer och deras storlek.
 
Jättesvårt att råda dig utan att se själva mönstret. Är det med eller utan fingrar? Varför inte bara mäta handen de skall sitta på och anpassa efter det?
 
Tumvante.
Kan kolla om mönstret är ok på mig själv, men har inte tillgång till den slutliga användarens hand. Bara ett breddmått på en passande torgvante. (Jul...)
Tänkte om det fanns erfarenhet ifall det är rimligt antagande att proportionerna bredd-längd bibehålls i en annan storlek.

Började provsy och konstaterade att det tilltänkta tyget inte var lämpat för ändamålet. Går inte så bra detta...
 
Med tumvante torde det vara lätt att gå efter omkretsen/bredden och sedan korta av om det blir för långt. Alla händer ser ju lite olika ut, men generellt sett bör storleken hålla att förstoras upp så, och du ser nog om längden blir helt orimlig.

Är det stretch i torgvanten du utgår från? Då kan det bli ganska vilt att göra antaganden utifrån den.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
6 901
Senast: skuggi
·
  • Låst
Fritid Stickade en babymössa häromdagen med en beskrivning för idioter och det gick faktiskt riktigt bra. Första gången jag avslutar en...
Svar
4
· Visningar
2 028
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp