Storlek Shires StormCheeta Combo

WildWilma

Trådstartare
Nu tröttnade jag på att leta i gamla trådar.
Verkar finns en del här som har det täcket (Shires StormCheeta Combo). Till ett ganska normalt halvblod på 162 cm (inte lång rygg), tror ni att hästen får tälta om man köper 155 cm? Det finns ju 150 cm men vi vill hellre ha ett som är lite rymligare (men sitter bra ändå) än ett som passar precis.

Sv: Storlek Shires StormCheeta Combo

Vad brukar hästen ha?? Klart 155 blir stort om den brukar ha 125. Det är inget magiskt täcke ;):p

Förstår inte riktigt din fråga? 150 passar med du vill ha rymligare? Då borde väl 155 bli lagom? Vart vill du att täcket ska vara rymligare?

Kan inte tänka mig att du behöver mer än 145! Om den inte är extremt grov.

Mitt halvblod som är ca 178 har 155, vilket är vad han brukar ha i alla täcken.

mitt halvblod med lång rygg har 155 i sitt shires vintertäcke, och det andra halvblodet med normal rygg har 145 i sitt shires täcke. båda är 167 i mkh

jag har för mig att det blå täcket är ett stormcheeta... har inte kollat på det på ett halvår så :p.
de är ganska rymliga i storlekarna, specielt i bogarna där den vita hästen behöver ett 145 men hon kan lätt ha 155 i andra täcken.
32814372.jpg

Har den verkligen 155 normalt i täcke ? Ovanligt att en så "liten" behöver 155 om den inte är väldigt lång i ryggen. Är de normal byggda med normallång rygg så brukar de sällan behöva 155 förrän de kryper upp mot 170.
Jag har det täcket i 155 till 170 hästar som dessutom fyller mkt i bringan.
Så om den som du skriver bara är 162 och dessutom inte lång har jag svårt att tro att du skulle behöva mer än 145

Nej den har normalt 145 så 150 kanske blir bra då om det ska vara lite rymligare.

Vad brukar hästen ha?? Klart 155 blir stort om den brukar ha 125. Det är inget magiskt täcke ;):p

Förstår inte riktigt din fråga? 150 passar med du vill ha rymligare? Då borde väl 155 bli lagom? Vart vill du att täcket ska vara rymligare?

Frågan blev visst väldigt luddig det håller jag med om. Egentligen kunde jag ha skrivit:
Kommer ett normalt halvblod som vanligtvis drar 145 i täcken att drunkna i 155 cm?

Anledningen till att det gärna få vara lite större är att vi vill att det ska gå ner lite längre på sidorna eftersom hästen har en ganska "djup/bred" bröstkorg så står täckena gärna ut lite på sidorna pga. att de blir lite korta där och det blåser in kall luft. Samt att det gärna få vara lite längre bak så det minskar risken att det blåser in den vägen också.

Jag tror inte att du behöver ta större storlen än normalt, Shires är rätt stora och djupa. Mina grova häst passar bra i Shires medans min "tunna" häst har dem hängandes nedanför knäna...

Frågan blev visst väldigt luddig det håller jag med om. Egentligen kunde jag ha skrivit:
Kommer ett normalt halvblod som vanligtvis drar 145 i täcken att drunkna i 155 cm?

Anledningen till att det gärna få vara lite större är att vi vill att det ska gå ner lite längre på sidorna eftersom hästen har en ganska "djup/bred" bröstkorg så står täckena gärna ut lite på sidorna pga. att de blir lite korta där och det blåser in kall luft. Samt att det gärna få vara lite längre bak så det minskar risken att det blåser in den vägen också.

Ja ja tror att dom kommer drunkna i 155. Shires täckena är stora i stl och går ner mkt på sidorna.
Mitt sto som är 164 cm är ioförsäg ganska kort och har 135 i vanliga täcken kan t om ha 130 i Shire.

Jag hade tagit 145 om det inte är andra shirestäcken du jämför med eftersom shires ändå är rymliga i modellerna. Vår nordsvensk på knappt 165 cm har 155 i shires (dock inte just den modellen du frågar om) och det är rymligt till honom. Så ja, jag tror att ett normalbyggt halvblod på 162 cm skulle drunkna i 155.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
1 143
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 328
Senast: Aifos
·
Övr. Hund Gjorde misstaget att köpa en lite för stor sele till Emiron när han var mindre i tron att han säkert skulle växa i den så småningom men... 2
Svar
23
· Visningar
2 503
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 834
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka