Storlekar Barefoot London?

Andorra

Trådstartare
Funderar lite på att köpa en London till min häst men är tveksam vilken storlek jag ska beställa. Finns ju st 1 = 36-40 i rumpan och st 2 = större än 40.

Jag har ofta st 40 på byxor och sånt men gillar inte att sitta helt fast i sadeln heller.

Har både 17" och 17,5" på sadlar och lägger gärna i ett fårskinn vintertid för min känsliga rumpa ;)

Är den "bred" att sitta i även på bredden (inte längden) för rumpan?

Vad har ni för storlekar på just London sadeln och, framför allt, gillar ni den?

Sv: Storlekar Barefoot London?

Jag har haft en Bf London storlek 1. Jag upplevde den som stor, har 38 i byxor. Den var enligt mig stor på alla håll. Jag köpte min ny och tyckte det kändes som om jag hade en badboll mellan mig och hästen. Hästen travade bra med den men fick en kort och stötig galopp då jag inte kunde sitta ner ordentligt. Sålde den efter bara någon månad då jag inte lyckades rida till den efter min rumpa. Tycker fortfarande den ser skön ut och blir ibland lockad att prova igen men då tänker jag bara på en badboll så är jag botad.

Hade en en kort tid men gillade den inte! Tror jag hade stl 1 och den kändes liten. Jag har stl 40 på byxor.

Upplevde du den bredare än andra bomlösa sadlar? Som Hööks eller torsions t ex?

Torsion har jag ridit en del i och den upplever jag nog som ungefär lika bred. Skillnaden är känslan av att sitta i Torsion och på London.

Jag har en london st 1 som jag är mkt nöjd med. Har haft min i 5 år. Jag är en 38 i byxor och jag har ett stort fårskinn i min sadel och jag får plats lagom då. Du ska nog ha en 2a låter det som. Sitsen är ungefär lika som övriga barefoot och torsion vad gäller bredhet. Min häst går klart bäst med min London iallafall. Jag har även tävlat distans i min sadel upp till 8 mil och det har funkat kanonbra!

Har en gammal bomlös pfiff nu och i den sitter man brett så jag är ganska härdad vid det. Pga jag har ont i svanskoteregionen så måste jag ha en sadel som är bred och platt i sitsen för att det inte ska göra fruktansvärt ont i "röven".
Sadlar med smal midja är helt uteslutna för tillfället.

Tycker du att du har hyfsat dressyrstöd i Londonsadeln?

Går det att plocka bort bakvalvet och lägga i något mjukt där i stället? Har gjort så på pfiffen och det funkar utmärkt.

Jag sitter perfekt i min london, men jag är också van med känslan av lite bredare sadlar då jag har haft westernsadel också förut. Men öven endel av mina bekanta som bara ridit i klassiska engelska sadlar gillar londonen, men några av dem har vant sig efter ett par ggr. Ang bakvalvet kan jag kolla och återkomma, jag minns inte! :-)

Beställde min London i tisdags och den fanns på posten i går. Snabb leverans vill jag lova. Hämtat den nu och i morgon blir det provridning.
Känns ganska stel så det lär väl ta ett tag innan den formar till sig men så är det ju med alla nya sadlar.

Jag har en Barefoot London storlek 2. Nr 1 fanns inte mer sa dom när jag beställde och ändå är det dom som har beställt efter mej och fått storlek 1?

Men 2 går bra för min del. Jag har 38-40 i byxstorlek. Jag sitter jätteskönt i min. Speciellt bra är den på långritter när alla andra får ont i rumpan... :banana:

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 311
Senast: Tossa90
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: Spyro192
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 607
Senast: videnlis
·
Utrustning Hej på er! Har rpovat en uppsjö av sadlar på min arab och nu har jag hittat en sadel han verkar jättenöjd med men JAG har problem...
Svar
14
· Visningar
4 155
Senast: Weylin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V